Delårsrapport januari - juni 2015

Sammanfattning av perioden januari - juni 2015

• Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 71,5 (48,9) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -27,1 (-12,0) MSEK.
  • Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter -27,5 (-12,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -27,5 (-18,0) MSEK.
  • Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet -6,11 (-3,45) SEK.
  • Förlust i SSAB projektet.
  • Marknaden införstådd med EUs skärpta utsläppskrav.
  • Stärkt position inom segmentet service och underhåll.
  • Pilum - kunderbjudande under ett och samma varumärke.

Sammanfattning av perioden april - juni 2015

• Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 43,8 (23,3) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -16,8 (-12,5) MSEK.
  • Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter -17,0 (-12,6) MSEK.
  • Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -17,0 (-12,6) MSEK.
  • Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet -3,53 (-3,02) SEK.

Väsentliga händelser under andra kvartalet
Pilum Envipower AB har tecknat kontrakt att under 2015 leverera en filteranläggning till Fortums kraftvärmeverk i Värtan i Stockholm. Leveransen gäller tåglossningen av biobränslen. Ordern uppgår till ca 8,4 MSEK.

Vidare har Pilum Envipower AB även tecknat kontrakt med Alfa Laval för leverans av en mindre sinterfilteranläggning till Alfa Lavals produktionsanläggning i Lund. Kontraktssumman uppgår till drygt 2 MSEK och anläggningen ska levereras i Q3 2015.

Båda kontrakten har fokus på en god arbetsmiljö. Investeringarna ligger helt linje med Pilumkoncernens fokus på hållbara investeringar för en renare miljö.

Årsstämman den 7 maj 2015 beslutade enligt styrelsens förslag om att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Teckningstiden i nyemissionen löpte från och med den 22 maj till och med 5 juni 2015. Emissionen fulltecknades och tillförde Pilum cirka 21 MSEK före emissionskostnader.

Kommentar av VD Christian Baarlid
Verksamhetsåret har för Pilum Industrifilter AB utvecklats betydligt sämre än förväntat. Orsaken till detta är kraftigt ökade projektkostnader i SSAB-projektet som resulterat i en stor förlust. Projektet har varit ett av bolagets större där vår leverans var nära ett fullgörande men som dessvärre inte kunde slutföras helt. Den uppkomna och bekymmersamma situationen har inneburit att vi tvingats ansöka om företagsrekonstruktion för Pilum Industrifilter AB, ett arbete som nu pågår.

För Pilum Envipower AB gäller det omvända med allt fler uppdrag och god beläggning. Den lokala närvaron med ytterligare platskontor skapar en växande marknad i Sverige.

Sverige som marknad ligger inom miljöområdet i framkant inom EU och vår teknik skapar intresse från många aktörer inom övriga Europa.

Finansiell kalender
11 november 2015, Delårsrapport Januari - September 2015
23 februari 2016, Bokslutskommuniké 2015

Rapporten i sin helhet bifogas.

Borås den 31 augusti 2015

Pilum AB (publ)

Styrelsen och verkställande direktören

Frågor kring rapporten besvaras av
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Pilum AB (publ)
Skaraborgsvägen 21
Tel: 033- 20 64 30

Org nr. 556556-8325

Hemsida: www.pilum.se
E-post: info@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Delarsrapport Q2 2015.pdf

Om Pilum
Pilum är leverantör av kompletta system, komponenter och service inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag. Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Pilum_Delarsrapport_Q2_2015.pdf