Fortumin biovoimalaitos korvannut fossiilisia polttoaineita Keski-Uudellamaalla – Kolme vanhaa lämpökeskusta purettu

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 7.9.2015

Fortumin Järvenpään biovoimalaitoksen ansiosta kolme polttoöljyä ja maakaasua käyttänyttä lämpökeskusta on purettu Keski-Uudellamaalla. Puretuista lämpökeskuksista kaksi sijaitsi Tuusulassa Lahelan alueella ja yksi Järvenpäässä Saunakalliossa. Lisäksi Nummenkylän lämpökeskuksesta on tarkoitus luopua syksyn aikana. Fortum on valmis myymään lämpökeskusten tontit muuta käyttöä varten.

Fortumin Järvenpään voimalaitos käyttää polttoaineena pääasiassa puu- ja metsähaketta. Vuonna 2013 valmistuneen voimalaitoksen myötä lämmöntuotannon päästöt alueella ovat noin 70 % aiempaa pienemmät. Fortum tuotti vuonna 2014 Järvenpään ja Tuusulan kaukolämmöstä 80 % uusiutuvilla kotimaisilla polttoaineilla.

"Polttoaineena käytettävä puu- ja metsähake tulevat lähialueelta, enintään 100 kilometrin päästä. Alueen kaukolämmöstä voidaankin puhua todellisena lähilämpönä. Voimalaitoksella on myös positiivinen työllistämisvaikutus lähikunnissa", kertoo Fortumin lämmöntuotannosta Suomessa vastaava Ilkka Toijala.

Järvenpään voimalaitos tuottaa kaukolämpöä noin 34 000 asukkaalle Tuusulassa ja Järvenpäässä sekä sähköä lähes 30 000 kotitalouden kulutuksen verran. Laitoksella työskentelee noin 15 henkilöä, jotka huolehtivat lämmön tuotannosta, jakelusta ja asiakkaista. Polttoaineena käytettävän puu- ja metsähakkeen hankinta, käsittely ja kuljetus työllistävät lisäksi noin 80 henkilöä.

Jatkossa tavoitteena on hyödyntää myös kaupoissa ja teollisuudessa syntyvää kierrätyspolttoainetta eli paperia, pahvia, puuta ja muovia. Kierrätyspolttoaineen osuus tulisi olemaan korkeintaan 20 % Järvenpään voimalaitoksella käytettävistä polttoaineista. Myös kierrätyspolttoaine on kotimaista ja tulee  mahdollisimman suurelta osin lähialueelta.

Fortum kehittää myös uutta kiertotalouskonseptia, jossa hevosen kuivikelantaa on tarkoitus käyttää lämmön ja sähkön tuotannossa Järvenpäässä.

Sähkön ja lämmön yhteistuotanto (Combined Heat and Power, CHP) on erittäin energiatehokas ja vähäpäästöinen tuotantomuoto, jossa polttoaineen energiasta pystytään hyödyntämään lähes 90 %.

Fortum Oyj

Valokuvia: http://mediabank.fortum.com:80/public/f21d78bae176.aspx

Lisätietoja:
Tero Era, Viestintäpäällikkö, 050 541 6337

Fortum
Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille.  Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi