Okmeticin pääomamarkkinapäivä: Okmetic uudistaa asiakassegmentointia vastaamaan paremmin korkean lisäarvon tuotteisiin perustuvaa strategiaa ja päivittää pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita

OKMETIC OYJ           PÖRSSITIEDOTE        2.10.2015                 KLO 8.00

OKMETICIN PÄÄOMAMARKKINAPÄIVÄ: OKMETIC UUDISTAA ASIAKASSEGMENTOINTIA VASTAAMAAN PAREMMIN KORKEAN LISÄARVON TUOTTEISIIN PERUSTUVAA STRATEGIAA JA PÄIVITTÄÄ PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISIA TAVOITTEITA

Okmetic Oyj järjestää pääomamarkkinapäivän Helsingissä tänään perjantaina 2.10.2015 kello 8.45 alkaen. Esitysmateriaali on saatavilla tänään yhtiön kotisivulla www.okmetic.com Sijoittajat-osion kohdassa Esitysmateriaalit.

Okmetic on panostanut vuodesta 2006 lähtien strategiansa mukaisesti korkean lisäarvon piikiekkoihin. Nykyiset asiakassegmentit ovat anturikiekot ja puolijohdekiekot. Anturikiekkosegmenttiin sisältyy myös muille asiakasalueille toimitettavia piikiekkoja. Muille asiakasalueille toimitettujen kiekkojen painoarvo on kasvanut, kun Okmetic on pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena onnistunut luomaan tuotteita uusille markkina-alueille. Tämä luo tarpeen tarkennetulle asiakassegmentoinnille.

Yhtiö toimittaa piikiekkoja antureiden sekä erillispuolijohteiden ja analogiapiirien valmistukseen. Näiden alueiden mukaisesti yhtiön uudet asiakassegmentit ovat nimeltään Sensor wafers (anturikiekot) ja Discrete&Analog wafers (D&A kiekot). Asiakassegmenttien muutos helpottaa yhtiön asemointia puolijohdealan arvoketjussa ja vastaa paremmin tämän hetken liiketoimintatilannetta.

Anturikiekkosegmenttiin kuuluu MEMS:iin ja muihin anturisovelluksiin käytettävät piikiekot. D&A-kiekkosegmenttiin sisältyy tällä hetkellä anturikiekkokategoriaan luettavat korkearesistiiviset kiekot ja high voltage SOI-kiekot sekä muut puolijohdekiekot. Tuloksena on kaksi samansuuruista ja kasvavaa asiakassegmenttiä. Okmetic siirtyy uusien asiakassegmenttien mukaiseen raportointiin 1.1.2016 alkaen. Samalla yhtiö alkaa raportoida asiakassegmenttien liikevaihtoa toimitusten arvon sijaan.

Elektroniikkateollisuuden kasvavat alueet, kannettavat älylaitteet, autoteollisuuden sovellukset, älykkäät kodit ja ympäristöt, Internet of Things, terveydenhuollon ja teollisuuden sovellukset jatkavat vakaalla kasvu-uralla vauhdittaen Okmeticin tuotteiden kysyntää. Yhtiö jatkaa panostuksia ja investointeja molempia asiakassegmenttejä hyödyttäviin teknologioihin: 200 mm kiekkoihin, SOI-valmistusteknologiaan ja kiteenkasvatukseen, mikä mahdollistaa korkea- ja matalaresistiivisten tuotteiden valmistamisen.

Molempien asiakassegmenttien odotetaan kasvavan seuraavan viiden vuoden aikana. Kasvua haetaan uusilla tuotteilla sekä uusilta että nykyisiltä asiakkailta. Kaikista markkina-alueista Aasian osuuden myynnistä odotetaan kasvavan suhteellisesti nopeimmin. Myynnin arvioidaan jakautuvan tasaisesti kaikkien kolmen markkina-alueen, Aasian, Euroopan ja Pohjois-Amerikan, kesken vuonna 2020.

OKMETIC TARKENTAA PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEITAAN

Uuden asiakassegmenttijaon myötä myös yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet muuttuvat ja ovat 1.1.2016 alkaen seuraavat:

- Liikevaihdon orgaaninen kasvu 5-10 prosenttia vuodessa (tällä hetkellä anturikiekkoliiketoiminnan orgaaninen kasvu vähintään 10 prosenttia vuodessa)
- Liiketulos 10-15 prosenttia liikevaihdosta (tällä hetkellä liiketulos vähintään 10 prosenttia liikevaihdosta)

Liikevaihdon orgaaninen kasvutavoite 5-10 prosenttia kattaa yhtiön koko liiketoiminnan pelkän anturikiekkosegmentin sijaan. Uusi kasvutavoite ylittää yhtiön historiallisen ja piikiekkoteollisuudelle ennustetun vuotuisen kasvuvauhdin. Liiketulostavoitteen nostaminen 10-15 prosenttiin liikevaihdosta heijastaa yhtiön koko liiketoiminnan suuntautumista aiempaa voimakkaammin korkean lisäarvon kiekkoihin.

OKMETIC OYJ

Kai Seikku

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Kai Seikku, Okmetic Oyj
Puh. (09) 5028 0232, sähköposti: kai.seikku@okmetic.com

Teknologiayhtiö Okmetic toimittaa asiakaskohtaisesti räätälöityjä piikiekkoja anturi- ja puolijohdeteollisuudelle. Okmetic tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja, jotka lisäävät heidän kilpailukykyään ja kannattavuuttaan.

Okmeticin kiekot ovat osa jalostusketjua, jonka lopputuotteet parantavat ihmisten välistä vuorovaikutusta ja elämän laatua. Yhtiön tuotteet perustuvat asiakkaille lisäarvoa tuottavaan korkean teknologian osaamiseen, innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tehokkaaseen tuotantoprosessiin.

Okmeticilla on maailmanlaajuinen asiakaskunta ja myyntiverkosto, tehtaat Suomessa ja Yhdysvalloissa sekä sopimusvalmistusta Japanissa ja Kiinassa.

Okmetic on noteerattu Nasdaq Helsingissä tunnuksella OKM1V. Lisätietoja yhtiöstä saa kotisivuilta: www.okmetic.com.

HUG#1956101

Okmetic pääomamarkkinapäivä 2015.pdf