Outokumpu utser Liam Bates till affärsområdeschef för Quarto Plate

OUTOKUMPU OYJ
5 november 2015 kl. 8.15 CET

Outokumpu har idag utsett Liam Bates till affärsområdeschef för Quarto Plate och medlem av Outokumpus ledningsgrupp, med omedelbar verkan. Sedan september 2014 har Liam varit ansvarig för Outokumpus kvartoplåtverksamhet i Europa och lett Outokumpus största produktionsanläggning för kvartoplåt i Degerfors. Dessförinnan har han innehaft flera ledande befattningar inom Outokumpu. Han kommer att rapportera till koncernchefen och efterträder Kari Parvento som har beslutat att lämna Outokumpu för att ta sig an nya utmaningar.

• Liam för med sig gedigen branschkunskap samt kommersiell erfarenhet och han har under det senaste året tagit sig an en ledarroll för verksamheten inom Quarto Plate i Europa. Jag vill samtidigt tacka Kari Parvento för hans arbete med uppstarten av Ferrochrome, Coil Americas och Quarto Plate affärsområden och jag önskar honom all lycka framöver, säger Reinhard Florey, CFO och tillförordnad VD.

• Outokumpu har ett branschledande erbjudande inom kvartoplåt och jag är hedrad över att få ta mig an rollen som chef för affärsområdet. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att föra Quarto Plate tillbaka till lönsamhet och säkerställa att vi erbjuder det högsta kundvärdet, säger Liam Bates.

För mer information, vänligen kontakta:

Nora Berg, Corporate Communications, tel. +49 173 662 9465

Outokumpu Group

Outokumpu är en global marknadsledare inom rostfritt stål. Vi tillverkar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara och med dem byggs en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för hundra år sedan och är ett idealiskt val för krävande användningsområden i allt från köksutrustning till broar, energianläggningar och medicinsk utrustning. Det är ett till 100 % återvinningsbart, korrosionsfritt, underhållsfritt, hållfast och hygieniskt material. Outokumpu har över 12 000 anställda i över 30 länder, med huvudkontor i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com

Liam Bates.jpg Liam Bates CV_ENG.pdf Head of Quarto Plate SWE 5.11.2015.pdf