SIEVI CAPITAL OYJ PÖRSSITIEDOTE 5.11.2015 KLO 14:00 JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS 1.1.–5.11.2015

SIEVI CAPITAL OYJ:N JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS 1.1. – 5.11.2015

Tammi – syyskuu

- Voitto katsauskaudella oli 7,4 (0,6) milj. euroa.

- Tulos / osake oli 0,13 (0,01) euroa.

- Osakekohtainen substanssiarvo 30.9.2015 oli 1,22 (1,52) euroa.

Suluissa esitetyt luvut ovat edellisen vuoden vastaavan ajanjakson tietoja ellei tekstissä ole muuta mainittu. Sievi Capital Oyj ei ole antanut tulosohjeistusta vuodelle 2015. Johdon osavuotisen katsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Sievi Capital Oyj:n toimitusjohtaja Heikki Vesterinen:

”Olemme tyytyväisiä sijoitusportfolion kehitykseen kuluvan vuoden aikana. Strategisten sijoitusten portfolio sekä finanssisijoitukset kehittyivät odotuksiemme mukaisesti raportointikaudella, vaikka riskit kasvoivat markkinaympäristössä ja keskeisten osakeindeksien hyvät alkuvuoden tuotot sulivat syksyn tullen. Yleisesti markkinasentimentin heikentymisen taustalla ovat mm. Kiinan kasvuennusteiden heikentyminen sekä tietyille toimialoille heijastuvat autoteollisuuden ongelmat. Odotamme epävarmuuden markkinoilla jatkuvan, mikä saattaa johtaa nopeisiin kurssireaktioihin ja sijoitusportfolion substanssiarvon volatiliteetin kasvuun lähitulevaisuudessa.

Katsauskaudella huomion arvoista on ollut Kitron ASA:n liikevaihdon kasvu ja kannattavuuden paraneminen. Kitronin kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 22,4 prosenttia ja käyttökate jopa 142 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Kannattavuuden parantumista selittää liikevaihdon kasvun lisäksi parantunut tuotemix ja kasvanut kysyntä palvelusegmentissä sekä yhtiön kannalta suotuisa valuuttakurssien muutos.”

SUBSTANSSIARVO

Sievi Capital Oyj:n osakekohtainen substanssiarvo oli 1,22 euroa syyskuun 2015 lopussa. Substanssiarvo on kasvanut 0,10 euron osinko huomioiden vuoden alusta 0,13 euroa, mikä vastaa noin 11,9 prosentin tuottoa. Substanssilaskelmassa käytetty osakkeiden lukumäärä on 57 765 439 kpl. Substanssilaskelman laskentaperusteissa julkisesti noteeratut arvopaperit on arvostettu raportointikauden viimeiseen kaupantekokurssiin. Noteeraamattomat osakkeet ja osuudet on arvostettu käypään arvoon käyttäen toteutuneita kauppahintoja tai noteerauksia tai niiden puuttuessa laskennallisia arvonmääritysmenetelmiä käyttäen.

PORTFOLIOYHTIÖT

Finelcomp Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 100,0 %) on innovatiivinen sähkökeskuskotelorakenteita ja metallisia ohutlevytuotteita kehittävä ja valmistava yritys Outokummussa. Yrityksen tuotteilla on vahva markkinaosuus Suomen ja kasvava osuus vientimaiden sähkönjakelukeskusteollisuudessa. Yhtiön tuotteistossa on runsaasti patentoituja ja hyödyllisyysmallisuojattuja rakenne- ja toiminnallisuusratkaisuja.

www.finelcomp.fi

iLOQ Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 23,1 %) kehittää, valmistaa ja markkinoi innovatiivisia, korkean turvallisuustason elektronisia ja paristovapaita lukitusratkaisuja, jotka yhdistävät nykyaikaisen mekatroniikan sekä tietoliikenne- ja ohjelmistoteknologian.

www.iloq.fi

IonPhasE Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 35,8 %) kehittää ja valmistaa korkealuokkaisia puolijohtavia polymeerejä, jotka auttavat hallitsemaan muovituotteiden staattista pintasähköisyyttä. IonPhasE:n tuotteita hyödynnetään eri teollisuuden aloilla, kuten kemian-, auto- ja tietoliikenneteollisuudessa sekä kuluttajaelektroniikassa.
www.ionphase.fi

Kitron ASA (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 33,0 %) on norjalainen pörssinoteerattu sopimusvalmistaja, joka toimii viidellä eri asiakassegmentillä, joita ovat meri- ja öljyteollisuus, perusteollisuus, puolustusvälineteollisuus, sairaala- ja terveydenhuoltolaiteteollisuus sekä data- ja telekommunikaatioteollisuus.

www.kitron.com

Apetit Oyj (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 10,1 %) on elintarviketeollisuusyhtiö, jonka osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liiketoiminta-alueita ovat pakasteliiketoiminta, kalaliiketoiminta sekä vilja- ja öljykasvi-liiketoiminta. Apetit Oyj toimii pohjoisen Itämeren alueella.

www.apetitgroup.fi

Efore Oyj (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 21,8 %) on vaativia tehoelektroniikkatuotteita kehittävä ja valmistava kansainvälinen yhtiö, jonka osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Yhtiön tuotekehitys- ja myyntitoiminnot ovat Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Yrityksen tuotantoyksiköt sijaitsevat Kiinassa ja Tunisiassa.

www.efore.fi

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Sievi Capital Oyj:n sijoitusten käypien arvojen luotettava ennakointi on epävarmaa ja suurelta osin riippuvainen markkinoiden yleisestä kehityksestä sekä myös muista yhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista tekijöistä. Tästä johtuen Sievi Capital Oyj ei anna arviota sijoitusportfolionsa tulevasta arvonkehityksestä.

SIEVI CAPITAL OYJ

Heikki Vesterinen

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Heikki Vesterinen

puh. +358 40 500 6898 (vaihde)

JAKELU:

NASDAQ OMX, Helsinki