Delårsrapport januari - september 2015

Sammanfattning av perioden januari - september 2015

• Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 115,0 (89,1) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -30,4 (-12,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter uppgick till -35,5 (-12,7) MSEK.
  • Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -35,5 (-18,4) MSEK.
  • Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet -5,27 (-3,37) SEK.
  • Stor förlust i SSAB projektet innebar att dotterbolaget Pilum Industrifilter tvingades till konkurs.
  • Företagsrekonstruktion i Pilum AB beviljad i september.
  • Avyttring av fastighetsbolaget Strömsfors.
  • Pilum Envipower har stärkt sin marknadsposition genom hela värdekedjan teknisk konsultation, anläggning, service och reservdelar.
  • Kontrollbalansräkning upprättad i Pilum AB och Pilum Envipower AB.

Sammanfattning av perioden juli - september 2015

• Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 43,5 (40,2) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -3,3 (-0,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter uppgick till -7,9 (-0,4) MSEK.
  • Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -7,9 (-0,4) MSEK.
  • Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet -0,71 (-0,10) SEK.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet
Pilum Envipower AB har tecknat ett kontrakt med LKAB avseende nya ljuddämpare till gruvområdet i Kiruna. Ordervärdet uppgår till 4-6 MSEK beroende på vilka optioner av tilläggsbeställningar som kommer att tas i anspråk. Driftstagning kommer att ske vid kommande årsskifte 2015/2016.

Pilums dotterbolag Pilum Industrifilter ansökte om företagsrekonstruktion. Rekonstruktionen var beroende av att vi skulle nå en slutuppgörelse med SSAB vilket vi inte lyckades med. Styrelsen beslutade därför den 8e september att ansöka om konkurs för Pilum Inustrifilter.

Effekterna från konkursen i Pilum Industrifilter AB påverkade också moderbolaget Pilum AB. Styrelsen ansökte därför om företagsrekonstruktion vilket också beviljades av tingsrätten i Borås den 11 september. Kontrollbalansräkningar har upprättats för Pilum AB och Pilum Envipower AB som utvisar att mer än halva aktiekapitalet är förbrukat i båda bolagen.

Vid borgenärssammanträde i tingsrätten i Borås den 30 september tillstyrkte samtliga närvarande borgenärer fortsatt rekonstruktionsarbete i Pilum AB. Tingsrätten beslutade att rekonstruktionen skall fortsätta och pågå fram till den 11 december. Å Det helägda fastighetsbolaget Strömsfors 1:3 Norrköping avyttrades under september som en viktig del i renodlingen av koncernen. Genom avyttringen tillfördes Pilum AB ca 2 MSEK i likvida medel.

Marianne Lilja Wittbom, ledamot av Pilums styrelse sedan årsstämman 2014, har begärt eget utträde ur styrelsen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Med anledning av den upprättade kontrollbalansräkningen, vilken visar på brist i eget kapital, har styrelsen i oktober kallat till extra bolagsstämma den 11 november.

Kommentar av VD Christian Baarlid
Resultatet i Pilum Industrifilter AB utvecklades under sensommaren mot ett mycket Å bekymmersamt ekonomiskt läge beroende på kraftigt ökade projektkostnader i SSAB-projektet. Vi har levererat en nästan färdig högeffektiv filteranläggning baserat på ingånget kontrakt men till en kostnad som kraftigt översteg kalkylen. Den nya effektiva filteranläggningen skapar en betydligt bättre arbetsmiljö i masugnens tapphall i kombination med kraftigt sänkta utsläpp. Utvecklingen i bolaget resulterade i en företagsrekonstruktion som inte gick att genomföra vilket i sin tur resulterade i att bolaget tvingades ansöka om konkurs i september. Rekonstruktionen var beroende av att vi skulle nå en slutuppgörelse med SSAB vilket vi inte lyckades med.

Pilum Envipower AB fortsätter att ta position på den nordiska marknaden. Med förnyat förtroende från våra baskunder i kombination med ett breddat produkt- och tjänsteutbud skapas goda affärsmöjligheter. Trots en ökad konkurrens från såväl små nationella som större internationella aktörer, vilket leder till en prispress inom vissa delar av marknaden, har Pilum Envipower utvecklats positivt under året både vad gäller omsättning och resultat jämfört med budget och föregående år.

Pågående projekt i Värtan i Stockholm avseende en filteranläggning till Fortum Värme löper på enligt plan och kommer att vara klart enligt beslutad tidsplan.

Finansiell kalender
23 februari 2016 - Bokslutskommuniké 2015

Rapporten i sin helhet bifogas.

Borås den 11 november 2015

Pilum AB (publ)
Styrelsen och verkställande direktören

Frågor kring rapporten besvaras av:
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Pilum AB (publ)
Skaraborgsvägen 21
Tel: 033- 20 64 30

Org nr. 556556-8325

Hemsida: www.pilum.se
E-post: info@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Delarsrapport Q3 2015.pdf

Detta är Pilum
Pilum är en ledande miljöteknikleverantör inom rökgasrening och stoftavskiljning Å som levererar teknisk konsultation, anläggningar, service och reservdelar på den svenska och nordiska marknaden.

Marknaden för produkter och processer inom industriell miljövård fortsätter att växa långsiktigt på den nationella och internationella marknaden till följd av rådande och framtida skärpta utsläppskrav. Industriutsläppsdirektivet inom EU ställer strängare krav på utsläppsnivåerna från industrianläggningar vilket kommer att medföra fortsatta investeringar de kommande åren inom Pilums marknadssegment. Pilum AB är moderbolag i koncernen och verksamheten bedrivs genom det helägda dotterbolaget Pilum Envipower AB.

Aktierna i Pilum handlas på NASDAQ OMX First North Premier.

Pilum_Delarsrapport_Q3_2015.pdf