ZetaDisplay: Delårsrapport januari – september 2015

• Rörelseresultatet uppgick till 2,1* (-5,8) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,50) SEK
  • Organisk tillväxt var proforma 27 %

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Lanserar applikation för SOC-teknologin (System–On-Chip)
  • Tecknar internationellt ramavtal med en av Finlands ledande bageri- och restaurangkedjor

*) exklusive förvärvskostnader på 0,7 MSEK

Kommentar från koncernchef Leif Liljebrunn
Under Q3 nådde vi en tillväxt på 127 % i jämförelse med motsvarande kvartal förra året. EBITDA-resultatet landade på 0,8 (-0,9) MSEK och rörelseresultatet uppgick till -0,2 (-1,7) MSEK. Den organiska tillväxten var proforma 27 % t.o.m. kvartal Q3 i jämförelse med motsvarande period förra året. För perioden januari till september 2015 förbättrades EBITDA med 8,4 MSEK i jämförelse med samma period förra året.

Bruttomarginalen var 53,1 % (71,8 %) vilket är lägre än tidigare kvartal. Detta förklaras med mixen av produkter och tjänster i kvartalet.

Integrationen av våra verksamheter i Finland är genomförd. Organisationen är på plats och vi har nu ett gemensamt kontor med 24 anställda i Helsingfors. Vi ser ytterligare synergieffekter då fler och fler kunder successivt kommer att konvertera till Zeta Displays programvara. Med förvärvet är vi Finlands största och ledande leverantör av Digital Signage. Vi har tecknat ett samarbetsavtal med Finlands största och mest kända rikstäckande detaljhandelskedja med ca 630 butiker i Finland. Vi har även tecknat ett antal tilläggsavtal med befintliga kunder.

För att möta såväl dagens som morgondagens krav på en flexibel och framtidssäkrad medieplattform för Digital Signage så lanserar Zeta Display kontinuerligt ny funktionalitet och bredare lösningar. Under kvartalet har vi genomfört ett antal större pilotinstallationer inom vertikalerna restaurang, fastfood, dagligvaruhandel och spelbranschen, där nyutvecklade mjukvaruapplikationer testats. Dessa lanseras på bredare front i kommande kvartal. Applikationerna har till syfte att ytterligare stödja och underlätta kundens processer kring den digitala kundkommunikationen. Genom att kontinuerligt utöka funktionaliteten i bolagets applikationer stärker och breddar vi vårt erbjudande och våra marknader.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

ZetaDisplay Q3 Rapport 2015.pdf