Østjydsk Bank A/S - Østjydsk Bank A/S ude af genopretning efter gennemførelse af rekapitaliseringsplan

Selskabsmeddelelse nr. 28/2015

Østjydsk Bank A/S ude af genopretning efter gennemførelse af rekapitaliseringsplan.

Østjydsk Bank A/S meddelte den 11. december 2015 at banken har gennemført en kapitaludvidelse med et bruttoprovenu på 83,4 mio. kr. samt at banken har udstedt nom. 75 mio. kr. tabsabsorberende hybrid kapital.

Begge udstedelser blev gennemført som et led i bankens rekapitaliseringsplan, jfr. bankens information herom i bankens halvårsrapport for 2015.

Som følge af rekapitaliseringsplanens gennemførelse kan Østjydsk Bank, efter indregning af en indfrielse af 70 mio. kr. ansvarlig kapital, opgøre en proforma kapitalprocent på 16,5 % over for et beregnet solvensbehov på 12,7 %. Herudover kan opgøres en egentlig kernekapitalprocent, inkl. tabsabsorberende kapital på 9,9 % over for et beregnet krav på 9,2 %.

Med baggrund i de proformaudregnede kapitalnøgletal er banken således pr. 11. december 2015 ude af den af Finanstilsynet påbudte genopretning.

Jeg glæder mig over, at rekapitaliseringsplanen nu er gennemført som planlagt. Banken har fået et nødvendigt løft i kapitalprocenten og ikke mindst i den egentlige kernekapitalprocent, og er derfor ude af genopretning”, siger bankdirektør Max Hovedskov.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til undertegnede, på telefon 9668 4220.

ØSTJYDSK BANK A/S

Max Hovedskov