ZetaDisplay: Uppdragsanalys från Aktiespararna - Fortsätter överraska

Sverige, 2015-12-15 14:50 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Nedan är ett utdrag ur Aktiespararnas Analysguiden, för hela analysen se länk nedan.

Rekommendation: Köp

Riktkurs: 9,30 kronor

ZetaDisplay fortsätter överraska

ZetaDisplay tecknade flera nya avtal och mer än dubblade sin omsättning under tredje kvartalet 2015. I takt med fortsatt ökad omsättning bör resultatet förbättras förhållandevis omgående.

ZetaDisplay är en helhetsleverantör inom digital signage (digital skyltning) för butikskommunikation med fokus på användare i detalj- och servicehandeln. I helhetserbjudandet ingår rådgivningstjänster, projektledning, medieplattform samt programvara och andra löpande tjänster såsom innehållsproduktion, service och support.

Den organiska tillväxten var uppskattningsvis 32 procent under tredje kvartalet, vilket överstiger första halvårets tillväxt på knappa 25 procent. Omsättningen fortsatte att ligga på drygt dubbla nivån mot fjolåret även i tredje kvartalet 2015. Produktmixen har dock förskjutits mot leveranser med högre kostnader för handelsvaror och därmed lägre rörelsemarginal, vilket också är en naturlig effekt av tillväxt. Under tredje kvartalet 2015 tecknades en order med Finlands största detaljhandelskedja, där installationer av företagets produkter görs i 90 av totalt 630 under året till ett värde av ungefär tre miljoner kronor. Dessutom har flera tilläggsavtal tecknats med befintliga kunder vilket stärker vår uppfattning om att ZetaDisplay levererar i linje med marknadens krav och önskemål.

Vinstpotentialen om bolaget lyckas öka sin försäljning ytterligare är god, där hittills under 2015 ungefär 20 procent av varje intäktshöjning ramlat ned på resultatraden. ZetaDisplay fortsätter leverera över våra förväntningar. Vi behåller rekommendationen köp men justerar upp riktkurs till 9,3 kronor.

Hela analysen bifogas i detta pressmeddelande och kan även laddas ner på http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/ZetaDisplay/Analyser/2015/ZetaDisplay-fortsatter-overraska/

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.