Kvalitena AB sprider ägandet i Stendörren Fastigheter AB

Kvalitena AB (publ) genomför ägarspridning i Stendörren Fastigheter AB (publ) genom försäljning av  1 000 000 A-aktier samt 800 000 B-aktier. Försäljningen är en viktig milstolpe inför Stendörrens planerade listbyte till NASDAQ OMX Mid Cap-lista Q2 2016 där Kvalitena skall gå ned under 50% ägande av rösterna i bolaget. Stendörren Fastigheter kommer således övergå från ett dotterbolag till ett intressebolag och inte längre konsolideras i Kvalitena koncern. Kvalitena kommer efter transaktionen att äga 44,7% av rösterna och 32,2% av kapitalet.

Aktierna har bland annat förvärvats av två välrenommerade fastighetsinvesterare som sedan tidigare är ägare i Stendörren. Dels Johan Thorell, via bolag, som förvärvar 500 000 A-aktier, dels Altira AB, som ökar sitt ägande med 500 000 A-aktier samt 500 000 B-aktier. Vidare har Stendörren Fastigheter AB verkställande direktör Fredrik Brodin, finansdirektör Magnus Sundell, styrelseordförande Seth Lieberman och styrelseledamot Knut Pousette sammanlagt förvärvat 200 000 B-aktier.

VD Knut Pousette, +46 (0)8 121 317 00

Om Kvalitena

Kvalitena AB (publ) är ett privatägt fastighetsinriktat investmentbolag med fokus på Stockholmsregionen. Huvudinnehaven utgörs idag av D. Carnegie & Co AB (publ) samt Stendörren Fastigheter AB (publ), i vilka bolaget innehar kontrollerande positioner. Kvalitenas delägda samt helägda fastighetsbolag har idag ett totalt fastighetsvärde överstigande 20 miljarder SEK.