Ackordsbeslut för Pilum

Vid dagens ackordsförhandling vid Borås tingsrätt röstade drygt 96% av företrädda fordringsägare med oprioriterade fordringar i Pilum AB för ackordsförslaget om 25%. Ackordet kan därutöver förbättras för fordringsägarna om s k spärrmedel blir tillgängliga inom ramen för rekonstruktionen.

Borås tingsrätt beslutade i och med detta att samtliga oprioriterade fordringar skall nedsättas med 75%. Ackordslikviden, som beräknas uppgå till ca 6 msek, skall betalas senast två veckor efter det att likviden från en planerad nyemission inbetalats till bolaget, dock senast 31 maj 2016.

I samband med att domen vunnit laga kraft, vilket sker om tre veckor, har syftet med rekonstruktionen uppnåtts och tingsrätten har beslutat att företagsrekonstruktionen då upphör.

Rekonstruktören, advokat Christian Andersch, Rosengrens advokatbyrå i Göteborg, har utsetts till tillsynsman fram tills ackordslikviden är utbetald.

Flertalet leverantörer och samarbetspartner har uttryckt att man nu ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med möjlighet att leverera produkter och tjänster till Pilumkoncernen.

Pilum AB förbereder nu en nyemission och kommer inom kort att kalla till en extra bolagsstämma.

2016-01-19

För ytterligare information:
Christian Baarlid VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Pressrelease 2016-01-19.pdf

Om Pilum
Pilum är genom dotterbolaget Envipower en komplett leverantör av hela värdekedjan - teknisk konsultation, anläggningar, service och reservdelar - inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag.

Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med lag om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument.

Pilum_Pressrelease_2016-01-19.pdf