Årsrapport 2015

Totalbanken realiserer et overskud efter skat på 24,1 mio.kr. i 2015 mod 19,0 mio.kr. i 2014. Resultatet er Bankens bedste siden finanskrisens start i 2008 og forrenter egenkapitalen med 8,0 % p.a. Fremgangen skyldes, at basisindtjeningen er øget med 9,4 mio.kr. (21 %) efter et år med øget aktivitet og indtjening på alle forretningsområder.

I januar 2016 opjusterede Banken den forventede basisindtjening til niveauet 53,0 mio.kr. som følge af ændret regnskabspraksis og bedre drift.  Basisindtjeningen realiseres med 54,0 mio.kr. i 2015, hvor den tilsvarende basisindtjening udgjorde 44,6 mio.kr. året før.

Nedskrivninger viser en mindre stigning på 1,2 mio.kr. (3 %) til 37,3 mio.kr. og kursreguleringer øges med 1,6 mio.kr. (28 %) til 7,4 mio.kr. I kursreguleringer indgår avance 4,6 mio.kr. ved salg af investeringsejendom.

Bankens solvens udgør 18,0 % ultimo 2015 og solvensbehovet er opgjort til 11,5 %. Solvensoverdækningen reduceres med lovbestemt kapitalbevaringsbuffer på 0,625 %, der træder i kraft i 2016. Dermed udgør solvensoverdækningen inkl. kapitalbevaringsbuffer 5,8 procentpoint og opfylder bestyrelsens målsætning om, at solvensoverdækningen minimum skal udgøre 5,0 procentpoint.

Bestyrelsen udtrykker tilfredshed med resultatet og fremgangen i basisindtjeningen. Det er bestyrelsens forventning, at Banken med den aktuelle solvensoverdækning fremadrettet kan sætte øget fokus på at øge udlånet og tiltrække flere nye kunder.

Årsrapport 2015 - til OMX.pdf