Årsregnskab 2015 for Prime Office A/S

Bedste resultat i Prime Office A/S’ historie

Årets resultat er det bedste i selskabets levetid, og overtagelsen af 59 % af K/S Danske Immobilien har bidraget til en stigende omsætning og indtjening i koncernen. Selskabets driftsindtjening er den bedste i selskabets historie.

Koncernens omsætning er øget fra 20,9 mio. DKK i 2014 til 70,8 mio. DKK i 2015. Heraf indgår K/S Danske Immobilien kun i 7 måneder.

Årets resultat af primær drift (EBIT) er næsten tredoblet fra 16,7 mio. kr. i 2014 til 44,1 mio. kr. i 2015. For K/S Danske Immobilien indgår resultatet for 7 måneder, og med 6,9 mio. DKK af indtjeningen for første halvår 2015.

Koncernens resultat før skat er på 229,8 mio. DKK mod 10,5 mio. DKK året før. Værdiregulering af investeringsejendomme udgør 199,6 mio. DKK.

Efterspørgslen efter alle investeringsaktiver, og en rekordlav rente har betydet stor efterspørgsel efter tyske ejendomme, både fra investorer og fra lejere, der søger en af koncernens 3.232 lejligheder.

Koncernens ejendomme er vurderet til 1,493 mia. DKK i 2015  mod 1,286 mia. DKK i 2014, hvilket er en stigning på 16,10%. Ejendommene er vurderet af to uafhængige tyske valuarer.

Koncernens egenkapital udgør 556 mio. DKK og forrentning før skat er på 68,20%.

Selskabet fremstår i dag som et investeringsselskab med fokus på boliger, der udgør 80 % af selskabets omsætning, og med investeringer i kontorejendomme i større nordtyske byer ( Kiel og i Lübeck).

Nordtyskland er fortsat koncernens primære investeringsområde.

Udbytte for 2015, for første gang nogensinde, indstilles til generalforsamlingens godkendelse med 1,5 DKK pr. aktie svarende til 4,7 mio. DKK, da K/S Danske Immobilien kun har været ejet i 7 måneder.

Hovedpunkter

Realiseret i 2015:

• Omsætningen øget til ca. 70,8 mio. DKK (2014: 20,9 mio. DKK)
  • EBIT steg til 44,1 mio. kr. (2014: 16,78).
  • Alle realkreditlån er forlænget til 2025 og selskabet har foretaget rentesikringer til under 1% for de næste 7-8 år.
  • LTV af koncernens gæld er på 52,7%.
  • Selskabet er godkendt i marts 2015 som FAIF forvalter, og Prime Office A/S indgår fra 1.12.2015 i Nasdaq OMX benchmark indeks.

Forventninger til 2016:

• Der forventes en omsætning på over 105 mio. DKK
  • EBIT forventes i intervallet 60-66 mio. DKK.

K/S Danske Immobilien (tal p.a.)

• Selskabets omsætning udgør ca.85 mio. DKK og EBIT forventes på ca. 54 mio. DKK for 2016.

PO Kohlmarkt Gmbh

• Koncernens største kontorejendom, i Lübeck, er vurderet til 180 mio. DKK og med en husleje på ca. 10 mio. DKK og et EBIT på 4,5 mio. DKK og et lignende resultat for 2016.
  • Selskabets hovedlejer, der er en tysk storbank, har forlænget lejekontrakt i 2015 i 10 år og til en årlig regulering på 1,5 %.

Selskabets bestyrelsesformand Flemming Lindeløv udtaler:

”Med Prime Office A/S’ køb af 59 % af K/S Danske Immobilien er der skabt et rendyrket ejendomsselskab med fokus på tyske investeringsejendomme.  Efter kun 7 måneders ejerskab har selskabet vist sin berettigelse. Bestyrelsen er glade for aktionærernes opbakning til dette store og lønsomme køb”.

Adm. direktør i Prime Office A/S Mogens V. Møller udtaler:

” Prime Office A/S er en value investering for de investorer, der ønsker et meget stabilt cashflow og en overskuelig risiko ved en investering i tyske investeringsejendomme.

En investering i boligejendomme i Nordtyskland har en lav risiko, og selskabets konservative langfristede finansiering, der er kurssikret til under 1% vil sikre et stabilt cashflow, så lang øjet rækker”.

For yderlige oplysninger kontakt venligst

Mogens V. Møller

Administrerende direktør

Tlf. + 45 87 33 89 89

Mobil + 45 40 74 24 29

Prime Office A/S er et børsnoteret selskab, der giver investor mulighed for at investere i tyske ejendomme. Prime Office A/S har sammensat en portefølje, der udelukkende består af attraktive kontor- og boligejendomme med en udsøgt beliggenhed i Tyskland. Ejendommene er af høj kvalitet med solide og bonitetsstærke lejere.

Prime Office 2015.pdf