NIBE förvärvar 50% av aktierna i Air-Site AB – kompetensföretag inom ventilation

NIBE Industrier AB har slutit avtal om att inledningsvis förvärva 50% av aktierna i svenska Air-Site AB som kommer att ingå i affärsområdet NIBE Energy Systems.

Markaryd, Sweden, 2016-04-04 11:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Air-Site AB som ligger i Lindome strax söder om Göteborg, grundades av den nuvarande ledningen 2007 och är ett kompetensföretag inom ventilation med ett flertal år av innovationer, nytänkande och kvalitativ produktutveckling bakom sig. Företaget som omsätter cirka 26 MSEK, har en rörelsemarginal på cirka 10% och 14 anställda.

• ”Vi har sedan en längre tid sökt en samarbetspartner inom värmepumpsområdet och är därför mycket nöjda med att få NIBE som delägare. Därmed kommer vi att kunna integrera värmepumpsteknologin i våra ventilationsaggregat och utveckla konceptet för framför allt större fastigheter”, säger Air-Sites VD och ägare Tomas Nilsson som kommer att fortsätta att leda bolaget.

• ”Air-Sites entreprenörskap och tekniska kompetens kompletterar oss utmärkt samtidigt som vi får en flygande start inom ventilationsområdet” säger Kjell Ekermo, affärsområdesansvarig för NIBE Energy Systems.

• ”Genom förvärvet tar NIBE ytterligare ett strategiskt viktigt steg mot att integrera värme och kyla med ventilation”, förklarar Gerteric Lindquist, VD och koncernchef för NIBE Industrier AB.

Air-Site AB kommer att konsolideras i NIBE från och med den 4 april 2016.

För mer information

Benny Torstensson                              Informationschef NIBE Industrier: +46 433-73 070

Om NIBE

NIBE är ett internationellt värmeteknikföretag. Verksamheten bedrivs i tre olika affärsområden – NIBE Energy Systems, NIBE Element och NIBE Stoves – alla med samma vision om att skapa hållbara energilösningar i världsklass. Koncernen har cirka 11 000 medarbetare och verksamhet i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Under 2015 uppgick nettoomsättningen till 13 243 MSEK och rörelseresultatet (EBIT) till 1 700 MSEK.

2016004 04 Press release Air-SiteSVE.pdf