Aktia fyller 190 år

Aktia Bank Abp
8.4.2016

Den 8 april har det förflutit 190 år sedan Helsingfors Sparbank öppnade och fiskardottern Sophia Albertina Schelin som första kund deponerade 16 skillingar på sparkonto nr 1. Aktia är sålunda landets äldsta depositionsbank och den äldsta verksamma banken i Finland, vilket borgar för tradition, stabilitet, erfarenhet och god kundkännedom.

Dagens Aktia uppstod för 25 år sedan, 1991, då sju svensk- och tvåspråkiga kustbanker och Helsingfors Sparbank i skuggan av bankkrisen beslöt bilda en gemensam ny bank. Fusionen mellan de åtta sparbankerna var, med facit på hand, ett mycket framgångsrikt sätt att överleva krisen. En framgångsfaktor som präglat verksamheten under alla dessa år är Aktias lokala närvaro och det genuina intresset för kundernas välmåga.

• Dagens Aktia är en modern bank med långa trygga traditioner. Få känner till att Aktia i tiderna var en föregångare med bl.a. internetbanken som startade 1997. Idag har Aktia drygt 350 000 kunder som betjänas på nätet, per telefon och på våra 47 kontor. Jag är oerhört stolt över Aktias långa anor och den starka förankringen i bankernas historia i Finland, konstaterar verkställande direktör Jussi Laitinen.

Aktias finansiella grund bygger på en stark soliditet och kreditvärdighet. Aktia har konsekvent betonat kontrollerad risktagning, kostnadsmedvetenhet, högklassig kundrådgivning och bred kompetens. En viktig del av Aktias verksamhet är att bidra till den ekonomiska tillväxten i landet genom att finansiera investeringar.

Aktia står i likhet med andra aktörer inför stora förändringar – förändringar som skapar affärsmöjligheter. Det förändrade kundbeteendet styrs idag av den kraftigt ökade digitaliseringen. Digitaliseringen för med sig stora affärsmöjligheter och ökar vår tillgänglighet samtidigt som den ställer krav på både kompetens och effektivitet. Vi strävar kontinuerligt efter att utveckla våra tjänster i syfte att öka kund- och ägarvärdet.

Aktia Bank Abp

Mera information