Fortumilta aurinkosähköjärjestelmä Suomen luontokeskus Haltiaan

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 21.4.2016

Fortum toimittaa aurinkosähköjärjestelmän Suomen luontokeskus Haltiaan, Nuuksion kansallispuistoon Espoossa. Omalla aurinkosähkötuotannollaan Haltia pienentää edelleen hiilijalanjälkeään ja kasvattaa energiaomavaraisuuttaan. Toimitettava järjestelmä koostuu 72 paneelista, ja sen kapasiteetti on 19 kW. Sen arvioitu vuosituotanto vastaa noin kolmen pientalon vuotuista sähkönkulutusta.

"Haltian suunnittelussa ja rakentamisessa tavoitteena oli mahdollisimman pieni hiilijalanjälki. Kiinteistö hyödyntää jo nyt lämmityksessä maa- ja aurinkolämpöä, ja esimerkiksi sen ilmastointi ja valaistus toimivat itseohjautuvasti huipputeknologian avulla. Kiinteistöön asennettiin rakennusvaiheessa myös telineet aurinkopaneeleille ja on hienoa, että nyt saamme paneelit asennettua ja oman aurinkosähkön tuotannon käyntiin", kertoo luontokeskuksen johtaja Tom Selänniemi.

Haltiaan toukokuussa asennettava aurinkosähköjärjestelmä on osa Fortumin INTESEM (Intelligent Solar Energy Management from Cell to Grid) -virtuaalivoimalaitoshanketta, jonka tavoitteena on tuottaa lisätietoa hajautetun aurinkosähkötuotannon mahdollisuuksista. Hankkeessa selvitetään muun muassa miten aurinkosähköjärjestelmien tehokkuutta voidaan lisätä Pohjoismaissa optimoimalla ja yhdistelemällä  aurinkosähkön tuotantoa akkujen ja älykkäiden invertterien avulla. INTESEM-hankkeen toinen osapuoli on ruotsalainen invertterivalmistaja Ferroamp. Hanketta tukee teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes.

"Olemme hyvin iloisia, että saamme toimittaa aurinkosähköjärjestelmän Haltiaan, joka on ekologisen rakentamisen ja suunnittelun edelläkävijä. Haluamme  strategiamme mukaisesti yhdessä asiakkaidemme kanssa edistää uusiutuvan energian käyttöä",  sanoo projektivastaava Jouni Tolonen Fortumista.

Fortum Oyj

Lisätietoa:
Tom Selänniemi, johtaja, Suomen luontokeskus Haltia, puh. 040 715 6068
Jouni Tolonen, projektivastaava, Fortum Oyj, puh. 050 594 2261

Suomen luontokeskus Haltia
Haltia on uudenlainen luontokeskus, joka kokoaa Suomen luonnon yhden katon alle ja tuo sen aivan ihollesi niin rakennuksen ja tilojen kautta kuin upeissa näyttelyissä. Haltian rakennus on arkkitehti Rainer Mahlamäen suunnittelema ja kalevalaisen taruston inspiroima. Siinä kohtaavat villi luonto ja ihminen, rauhallisesti ja sopusoinnussa keskenään. Jo rakennus itsessään on nähtävyys. Haltia aloittaa puurakentamisessa uuden aikakauden, sillä se on ensimmäinen kokonaan puusta rakennettu julkinen rakennus. Ympäristö on otettu huomioon niin Haltian tiloissa kuin toiminnassakin taitavalla suunnittelulla ja huippumoderneilla ekologisilla ratkaisuilla. Rakennus muun muassa lämpenee ja jäähtyy auringosta ja maasta saatavalla energialla. Haltiassa sinua ympäröivät Nuuksion ja Pitkäjärven huikeat maisemat ja loistavat retkeilymaastot. Haltian näyttelyissä puolestaan saat aidon elämyksen koko Suomen luonnosta. Suomen luontokeskus Haltian toiminnasta vastaa Metsähallituksen luontopalvelut.

Fortum
Fortumin visio on olla puhtaan energian edelläkävijä. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä muita energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Tärkeimmät markkina-alueemme ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä, Puola ja Intia. Vuonna 2015 palveluksessamme oli noin 8 000 energia-alan asiantuntijaa ja liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com