Kommunike Årsstämma

Vid Fenix Outdoors årsstämma i Solna den 10 maj 2016 beslutades om:

• Godkännande av årsredovisningen för 2015.
  • Ansvarsfrihet för styrelseledamöter och ledande befattningshavare.
  • En utdelning om 5,00 kronor per B-aktie och 0,5 kronor per A-aktie. Som avstämningsdag beslutades den 12 maj 2016. Utbetalning genom Euroclear och SIX beräknas tidigast ske den 17 maj 2016
  • Omval av styrelsemedlemmar; Mats Olsson och Ulf Gustafsson. Nyval Susanne Nordin och Sebastian von Wallwitz.
  • Omval av Sven Stork som styrelsens ordförande.
  • Val av ersättningskommitté; Sven Stork samt Susanne Nordin
  • Som oberoende ombud valdes Dr. Philippe Meyer, jurist, som oberoende ombud (för bolagsstämmor som hålls i Schweiz) och Lars Sandberg, advokat, som oberoende ombud (för bolagsstämmor som hålls i Sverige), fram till slutet av nästa årsstämma.
  • Som Revisor omvaldes Ernst & Young Ltd, i Zürich, fram till slutet av nästa årsstämma.

• Ersättning:
    • Maximalt CHF 100 000 som total fast ersättningen till styrelsen för räkenskapsåret 2017.
    • Maximalt CHF 3 000 000 som total fast ersättning till ledande befattningshavare för räkenskapsåret 2017.
    • Godkännande av den totala rörliga ersättningen för ledande befattningshavare för räkenskapsåret 2015 om maximalt CHF 450 000.

CEO, Martin Nordin, informerade om väsentliga händelser under 2015 samt kvartal 1 2016.

Dessutom informerades om extra stämma i Zug den 3 juni, kallelse distribuerad per idag. Den extra stämman är kallad för beslut om förändring av bolagsordning knuten till utgivning av personoptioner. Styrelsen skall ha möjlighet att emittera personaloptioner till ledande befattningshavare där antalet optioner är begränsat till den årliga bonusen dividerat med lösenpriset för aktierna, där varje option ger rätt att köpa en aktie. Den årliga bonusen är begränsad till maximalt 6 månadslöner, men även till den totala rörliga ersättningen som godkänns av årsstämman.

Press release stämma 2016 05 10.pdf