ZetaDisplay: Delårsrapport januari–mars 2016

• Rörelseresultatet uppgick till 0,5 (1,4*) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 (0,07) SEK
  • Tecknar avtal avseende installation till 2 500 butiker

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Tilläggsorder värd 8 MKR till bilbranschen
  • Tecknar ramavtal värt 40 MKR till Finland

*) exklusive förvärvskostnader på 0,4 MSEK

Kommentar från koncernchef Leif Liljebrunn

Under Q1 nådde vi en något högre omsättning än motsvarande kvartal förra året och i jämförelse med omsättningen rullande 12 månader är tillväxten 9 %. Värt att nämna är att Q1 2015 var ett mycket starkt kvartal med en tillväxt på hela 108 % i jämförelse med motsvarande kvartal året innan. EBITDA-resultatet för kvartalet landade på 1,4 (2,3) MSEK och rörelseresultatet uppgick till 0,5 (1,4) MSEK. Bruttomarginalen i kvartalet var 53,2 % (56 %). Den lägre bruttomarginalen beror på mixen av hårdvara och licenser som levererats i kvartalet.

Vår lansering av SoC-teknologin i slutet av förra året, som ger lägre investeringskostnad för kunden och effektiviserar installationsprocessen, har skapat affärsmöjligheter i kvartalet. Vi tecknade ett avtal avseende installation till 2 500 butiker där vår SoC-lösning var ett av skälen till att kunden valde att investera i Digital Signage. Vi räknar med att vår lösning kommer att påverka vår marknad för Digital Signage på ett positivt sätt under 2016. Vi tar en viktig position på marknaden i jämförelse med våra konkurrenter. Genom att kontinuerligt utöka funktionaliteten stärker och breddar vi vårt erbjudande och våra marknader.

Våra framgångar i Finland fortsätter. Under Q1 tecknade vi ett omfattande ramavtal med en ledande finsk detaljhandelskedja. Avtalet omfattar leverans av ZetaDisplays medieplattform. Vi kommer dessutom att leverera vår omni-channel lösning som förenar innehåll och tjänster från olika digitala kanaler via vår medieplattform. Vi bedömer värdet i avtalet att överstiga 40 miljoner kronor under en 3-4 års period.

Som jag tidigare framfört så kommer konsolideringen av branschen att fortgå. Vi har valt att ta en aktiv del i denna utveckling. Vi har med förvärvet i Finland visat på att vi har en modell för snabb och effektiv integration. Det är avgörande om man vill skapa synergier och lyckad sammanslagning.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Delårsrapport januari-mars 2016.pdf