Fortum investoi Leppikosken vesivoimalaitoksen uudistamiseen Oulujoen vesistössä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 25.5.2016

Fortum peruskorjaa tänä vuonna Oulujoen vesistössä Emäjoella sijaitsevan Leppikosken vesivoimalaitoksen kakkoskoneiston. Työt alkavat toukokuussa ja kestävät marraskuulle. Investoinnin arvo, joka sisältää myös tulevan ykköskoneiston peruskorjauksen vuonna 2017, on 10,5 miljoonaa euroa.

Leppikosken voimalaitos tuottaa koneistojen peruskorjausten jälkeen entistä enemmän uusiutuvaa energiaa. Laitoksen maksimiteho kasvaa noin 2 megawatilla ja vuosituotanto runsaalla 2 gigawattitunnilla. Lisäys vastaa noin 100 sähkölämmitystalouden tai 400–800 rivi- ja kerrostalotalouden kulutusta. Vuosituotannon kasvu johtuu hyötysuhteen paranemisesta, eikä se muuta laitoksen ympäristövaikutuksia.

Leppikosken vesivoimalaitoksen peruskorjaus on osa Fortumin pohjoismaisten vesivoimalaitosten vuosittaista noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa. Ohjelman muita Suomessa käynnissä olevia hankkeita ovat muun muassa Imatran vesivoimalaitoksen padon peruskunnostus ja Nuojuan vesivoimalaitoksen kolmoskoneiston peruskorjaus.

Vesivoima on yksi parhaista säätövoiman lähteistä: se on päästötön, sitä voi varastoida ja sen tuotantoa voi säätää muutamassa minuutissa. Vesivoiman käyttö yhdessä muiden uusiutuvien tuotantomuotojen kanssa on kustannustehokas ja ympäristömyönteinen vaihtoehto tasapainottaa sähkön hintaa ja koko energiajärjestelmän toimintaa. Nykyisten vesivoimalaitosten modernisoinnit ovat keino lisätä vesivoiman tuotantoa.

Seisokin aikana vuonna 2016 peruskorjataan kakkoskoneiston turbiini, uusitaan muun muassa juoksupyörä, turbiiniakseli ja säätöhydrauliikka, huolletaan generaattori sekä kunnostetaan muita kuluneita osia. Kakkoskoneiston peruskorjauksen yhteydessä uusitaan myös suurin osa laitoksen pääsähköjärjestelmistä sekä koneisto- ja laitosautomaatio.

"Vuoden 2017 toukokuussa jatkamme Leppikosken vesivoimalaitoksen uudistamista. Silloin aloitamme ykköskoneiston peruskorjauksen", projektipäällikkö Timo Olenius Fortumista kertoo.

Peruskorjauksen aikana vedenkorkeus Emäjoessa voi ajoittain vaihdella tavallista enemmän Ristijärven taajaman ja Leppikosken voimalaitoksen välisellä jokialueella. Voimalaitoksella vettä juoksutetaan myös tulvaluukuista.

Koko voimalaitos on seisokissa 27.6.–29.7.2016. Tuona aikana koneistot ovat pysähdyksissä ja kaikki vesi juoksutetaan tulvaluukkujen kautta. Ranta-asukkaita, kalastajia ja vesilläliikkujia varoitetaan vedenkorkeuden ja virtauksen voimakkaasta vaihtelusta ja pyydetään ottamaan se huomioon muun muassa veneiden kiinnityksessä. Voimalaitoksen tulvaluukkujen läheisyydessä liikkuminen on kiellettyä ja hengenvaarallista. Kalastuskieltoalue voimalaitoksen alapuolella ulottuu 100 metriä laitokselta alavirtaan.

Juhannuksena aloitettavat korjaustyöt Fortumin Seitenoikean vesivoimalaitoksella alentavat Ristijärven ja Hyryjärven vedenpintoja. Vedenpinnat ovat kesäkuun puolesta välistä heinäkuun puoleen väliin saakka puolisen metriä alhaisemmalla tasolla kuin keskimäärin.

Fortumin Leppikosken vesivoimalaitos sijaitsee Emäjoessa Paltamossa. Voimalaitoksen teho kasvaa peruskorjauksen ansiosta 21 megawatista 23 megawattiin. Putouskorkeus on edelleen 11,1–13,3 metriä. Fortumilla on Oulujoen vesistössä (Oulujoella ja Emäjoella) yhteensä 11 vesivoimalaitosta.

Fortum Oyj
Viestint
ä

Lisätietoja:
Juha Tella, projektipäällikkö, puh. 050 452 1713

Fortum
Fortumin visio on olla puhtaan energian edelläkävijä. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä muita energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää.  Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Tärkeimmät markkina-alueemme ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä, Puola ja Intia. Vuonna 2015 palveluksessamme oli noin 8 000 energia-alan asiantuntijaa ja liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com

Fortum ja vesivoima
Fortum omistaa vesivoimaa yhteensä lähes 4 600 megawattia. Merkittävä osa Fortumin vesivoimakapasiteetista sijaitsee Keski-Ruotsissa. Suomessa voimalaitoksia on 13. Pääosa Fortumin omasta vesivoimatuotannosta Suomessa sijaitsee Oulujoen ja Vuoksen vesistöissä. Lisäksi Fortum on osakkaana Kemijoki Oy:ssä.

Fortumin energiantuotanto Suomessa:

Fortumin energiantuotanto Ruotsissa: