Keravan keskustan purettavat rakennukset täyttyvät kesäksi taiteesta

Espoo, Suomi, 2016-05-27 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     27.05.2016, KLO 14.00

Keravan keskustan tyhjenneet Kahverin ja Petterin liikerakennukset saadaan kesäksi hyötykäyttöön, sillä niiden ulkoseinät koristellaan näyttävin maalauksin.

Kahverin ja Petterin kiinteistöt omistava SRV on myöntänyt rakennusten ulkoseinien käyttöluvan Keravan kulttuuripalveluille, joka välittää tiloja eteenpäin taiteilijoille ilmaiseksi. Purkutaide-projektiksi nimetyn taidehankkeen kokoavana johtajana toimii Keravalla graffititaiteilija Jouni Väänänen.

"Projektin tavoitteena on tuottaa yleisölle uudenlainen taide-elämys, havainnollistaa rakennushankkeiden välivaiheen potentiaalia kulttuurituotannon näkökulmasta ja toivottavasti toimia esimerkkinä uusille projekteille”, kuvailee Väänänen.

Väänäsen omia teoksia tullaan näkemään seinillä, mutta lisäksi hän koordinoi kesän ajan muita projektissa mukana olevia graffiti- ja katutaiteilijoita. Mukana ovat muun muassa newyorkilainen kuvataiteilija David Popa, Myyrmäen juna-aseman seinämaalauksia tekemässä ollut Salla Ikonen sekä Arabian kerrostalon seinän mittaisen muraalin viime vuonna maalannut Jukka Hakanen. Taiteilijajoukkion nuorin jäsen on 16-vuotias poika ja vanhin 62-vuotias nainen.

”Kaikki taiteilijat osallistuvat projektiin ilman korvausta. Näin isoja seinäpintoja kaupunkiympäristössä on harvoin saatavana maalattavaksi ja vielä harvemmin niiden toteutukseen saa vapaat kädet - taiteilijatkin kokevat sen hienona mahdollisuutena", kertoo Väänänen.

Nykyisen Aleksintorin, Kahverin ja Petterin rakennusten tilalle rakennetaan kauppakeskus ja viisi kerrostaloa, joiden muodostamat korttelit muuttavat valmistuessaan Keravan keskustailmettä huomattavasti. Kiinteistöjen purkutyöt alkavat syksyllä 2016 ja kauppakeskus sekä ensimmäiset asuinkerrostalot valmistuvat vuonna 2018.

”Kävelykadun varsi tulee kokemaan seuraavien vuosien aikana suuren muutoksen ja kesän aikana syntyvä taide on sille hyvä aloitus. Tällä hetkellä vajaakäytössä olevat kiinteistöt halutaan antaa taidekäyttöön piristämään kaupunkilaisten arkea. Tämä on myös esimerkki hyvästä yhteistyöstä Keravan kaupungin kanssa”, kertoo SRV:n asiakkuusjohtaja Toni Kankare.

Ensimmäiset seinät saavat väriä pintaansa sunnuntaina 29. toukokuuta, mutta suurin kuhina Kahverin ja Petterin ympärillä käy Keravan päivän viikonloppuna 11.—12. kesäkuuta. Katutaidetapahtumassa seiniin syntyy viikonlopun aikana useita satoja neliöitä teoksia kotimaisten oman alansa huippuosaajien toimesta.

Lisätietoja:

Toni Kankare, asiakkuusjohtaja, SRV, 044 5010210,
toni.kankare@srv.fi
Jari Paavonheimo, Keravan kirjasto- ja kulttuuripalvelujen johtaja, 040 318 2095, jari.paavonheimo@kerava.fi
Jouni Väänänen, graffititaiteilija, Purkutaide-projektin vetäjä, 040 702 1070, jouni.vaananen@skye.fi

www.purkutaide.com
www.srv.fi

Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta:
Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram

SRV - Elämäsi rakentaja