Positiva resultat från första delen av fas I-studien med C21

Resultaten från den första delen i den pågående fas I-studien visar att läkemedelskandidaten C21 tolereras väl. I den första delen som nu rapporteras har försökspersoner fått C21 i ökande singeldoser om totalt sex doser, från 0,3 till 100 mg, för att undersöka säkerhet och tolerabilitet samt farmakokinetiska egenskaper hos C21. Resultaten är lovande och Vicore Pharma ser fram emot nästa del av fas I-studien.

Fas I-studien genomförs på friska frivilliga män på Clinical Research Services Turku (CRST) i Finland under översikt av Mika Scheinin, professor i farmakologi vid Åbo universitet, Finland.

"Vi är glada över att få samarbeta med Vicore Pharma i denna studie där C21 för första gången testas på människor och gläds åt att studien har genomförts helt enligt plan med denna mycket intressanta läkemedelskandidat. Vi ser nu fram emot att fortsätta med nästa steg i studien där upprepade ökande doser kommer att testas" säger prof. Mika Scheinin.

"För oss och för alla forskare som har lagt ner stor möda och mycket resurser på C21, så är resultatet en viktig milstolpe som ger oss självförtroende i den fortsatta utvecklingen av C21 som ett läkemedel för idiopatisk lungfibros" säger Per Jansson, VD Vicore Pharma.

Nästa steg i fas I-studien är att ge upprepande doseringar av C21 i ökande doser till friska, manliga frivilliga försökspersoner. Resultaten från denna multipeldosering beräknas att kunna publiceras under Q4 2016.

Utöver samarbetet med CRST så samarbetar Vicore Pharma med SP Process Development i Södertälje för utveckling och tillverkning av C21 för kliniska försök.

"Valet av samarbetspartners är av stor betydelse för att kunna säkerställa en hög kvalité och vi är mycket nöjda med hur professionellt arbetet har bedrivits hos både CRST och SP Process Development" säger Dr. Lena Lindblad, projektledare på Vicore Pharma.

2016-06-13

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Jansson, VD
Tel: 0709-17 47 46  eller e-mail: per.jansson@vicorepharma.com

Lena Lindblad, Projektledare
Tel: 0706-03 46 25 eller e-mail: lena.lindblad@vicorepharma.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Vicore Pharma Pressrelease 2016-06-13.pdf

Kort om Vicore Pharma Holding AB (publ)
Vicore Pharma utvecklar läkemedelssubstanser som verkar genom AT2-receptorn. Visionen är att etablera AT2-agonister som en ny och effektiv klass av läkemedel. Vår läkemedelskandidat C21 riktar in sig mot att förbättra behandlingseffektiviteten för i första hand den dödliga sjukdomen idiopatisk lungfibros. För ytterligare information se www.vicorepharma.com

Vicore Pharmas aktier är noterade på NASDAQ Stockholm, First North, och handlas under kortnamnet VICO. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Vicore_Pharma_Pressrelease_2016-06-13.pdf