Kontaktlös betalning och prepaidkort är främmande för kortanvändarna – kontanter används allt mindre

Aktia Bank Abp
28.6.2016

Den nya betalkortsegenskapen kontaktlös betalning är fortfarande främmande för 59 % av finländarna, visar en förfrågan som IRO Research har gjort för Aktia. Av kvinnorna har 65 % aldrig prövat kontaktlös betalning för att betala inköp under 25 euro snabbt och utan PIN-kod. Det nya sättet att betala blir långsamt bekant, endast 20 % av dem som svarade använder kontaktlös betalning dagligen eller ofta.

- Betalkortskulturen är i omvandling. Gamla vanor ändras långsamt och man är ovan att använda många av de nya egenskaperna. Betalningar är en känslig affär, konstaterar Christoffer Rosqvist som är direktör för Aktias kortverksamhet.

Användningen av kontanter minskar ytterligare; 18 % av männen använder kontanter dagligen, men drygt hälften (53 %) av finländarna använder kontanter endast en gång i veckan eller mera sällan än så. Prepaidkortet som ersätter kontanter och där man laddar ner pengar på förhand är dock inte känt; endast 6 % av dem som svarade säger att de har använd prepaid och 88 % har aldrig prövat kortet.

- På många betalningsställen kan man inte alls använda kontanter längre, och trenden är klar. Aktias prepaidkort har kunnat köpas i R-kioskerna sedan 10.12.2015, och kännedomen om dem kommer att öka, säger Rosqvist.

Kontanter duger fortfarande som examensgåva; över en tredjedel svarade att de lägger en sedel i gratulationskortet.

På semestern litar finländarna också i huvudsak på sina betalkort, endast var femte har ett s.k. andra kort, exempelvis någon annan banks kort eller ett prepaidkort. Säkerheten är den bästa orsaken att använda prepaidkort på semesterresan.

Allra mest använder finländarna (47 %) debit-credit-kombinationskort dvs. bankkort med kreditegenskap. Drygt en fjärdedel (27 %) har endast ett bankkort, dvs. ett debitkort, i plånboken.

Aktia Bank Abp

Mera information:
Christoffer Rosqvist, direktör, kortverksamheten, tfn 050 577 0858

Avsändare:
Malin Pettersson, kommunikationsdirektör, tfn 010 247 6369

Insamlingen av data för IRO Research Oy:s undersökning Tuhat suomalaista gjordes på webben i IRO Resereach Oy:s riksomfattande konsumentpanel. Samplet vägdes enligt ålder, kön, typ av bostadsort och län så att det motsvarade Finlands befolkning på riksnivå. I undersökningen gjordes sammanlagt 1 000 intervjuer. Datainsamlingsperioden var 23–30.5.2016.