Årsrapport 2015-2016

Harboes Bryggeri A/S

Skælskør, 2016-06-30 12:27 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Styrket indtjening og positiv udvikling i alle forretningsområder

Harboes nettoomsætning steg med 0,4% til 1.377 mio. kr.

• Udviklingen afspejler en positiv udvikling i alle koncernens forretningsområder og underliggende ændringer i produktmikset til fordel for bl.a. egne varemærker og specialprodukter.
  • Fokus på innovation, udvikling af kunderelationer og en målrettet international salgsstrategi bidrager til det positive momentum.

EBITDA steg med 17,8% til 152,5 mio. kr. mod 129,4 mio. kr. sidste år. Det svarer til en EBITDA-margin på 11,1% mod 9,4% i 2014/2015.

• Den forbedrede indtjening er drevet af en god resultatudvikling på tværs af koncernen og fortsat effekt af de seneste års investeringer i effektiv drift.

Koncernresultat før skat blev 51,1 mio. kr. mod 33,4 mio. kr. sidste år. Det svarer til de senest opdaterede forventninger om et resultat i intervallet 45-55 mio. kr.

Der er i regnskabsåret gennemført investeringer for 76,6 mio. kr., som vedrører nye lagerfaciliteter, produktionsudstyr, løbende vedligeholdelse, fortsatte effektiviseringer og investeringer i strategiske udviklingsaktiviteter.

Strategisk fokus på styring af arbejdskapital og positiv resultatudvikling driver fortsat styrket cash flow.

Forventninger til 2016/2017

Harboe forventer, at alle koncernens forretningsområder vil fortsætte den positive udvikling og bidrage til koncernens resultater.

Harboe forventer EBITDA i niveauet 160-170 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet 65-75 mio. kr.

Harboes adm. direktør, Bernhard Griese, udtaler i forbindelse med regnskabet:

”Vi kunne igen i år glæde os over en solid fremgang i indtjeningen drevet af høj vækst på de internationale markeder, gode nordeuropæiske partnerskaber kombineret med en effektiv drift og kapacitetsudnyttelse i hele værdikæden. Alle vores forretningsområder bidrager til den positive udvikling og bekræfter værdien af vores stærke varemærker, fokus på innovation og målrettede internationale salgsstrategi. Det giver os et godt udgangspunkt for fortsat vækst, og vi ser frem til et nyt år med fremdrift på de strategiske indsatsområder og styrket indtjening.”

Selskabsmeddelelse 30-06-2016.pdf