CORRECTION: Kvalitena ingår avtal med Blackstone om försäljning av aktier i D.Carnegie & C

Fastighetsfonder som förvaltas av Blackstone  har, genom Vega Holdco S. à r.l. ("Vega"), ingått ett avtal med Kvalitena där Kvalitena säljer 75% av sitt aktieinnehav i D. Carnegie till Vega för 100 kronor per aktie, motsvarande 1,18 miljarder kronor kontant. Vega kommer också att få en fullmakt att rösta för Kvalitenas räkning vid bolagsstämmor i D. Carnegie, och ett hembud i förhållande till Kvalitenas resterande aktier i D. Carnegie.

"Vi har sett en enorm utveckling i D. Carnegie under de senaste åren och vi anser att detta är en bra möjlighet att realisera en del av det värde som Kvalitena har i vår D. Carnegie-investering, samtidigt som vi kan bibehålla ett intresse i bolaget och utveckla den tillsammans med Blackstone framöver." -Knut Pousette, VD Kvalitena

Vega har också ingått ytterligare två avtal om förvärv av (i) 45% av Frasdale Int. BV:s aktieinnehav i D. Carnegie för kontanter (representerande ca. 2% av rösterna och 3% av aktiekapitalet i D. Carnegie) och få en fullmakt att rösta för samt hembud i relation till de återstående 55% av Frasdale:s aktieinnehav och (ii) 100% av Svensk Bolig Holding AB:s aktieinnehav i D. Carnegie för kontanter (representerande ca. 10% av rösterna och 13% av aktiekapitalet i D. Carnegie).

Alla dessa transaktioner görs till samma pris, och är villkorade av sedvanligt godkännande av konkurrensverket samt vissa andra godkännanden från tredje part. Under förutsättning att dessa villkor uppfylls förväntas slutförandet av transaktionerna ske senast vid utgången av oktober 2016.

Under förutsättning av att de ovan nämnda transaktionerna slutförs kommer Kvalitena att erhålla cirka 1,18 miljarder kronor. Bolaget avser att använda intäkterna från försäljningen till att amortera en del av sina befintliga säkerställda samt icke säkerställda lån samt för investeringar, främst inom fastigheter.

Wigge & Partners agerade legal rådgivare till Kvalitena i samband med transaktionen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

VD Knut Pousette, +46 (0)8 121 317 00

Kvalitena reaches agreement to sell shares in D. Carnegie to Blackstone.pdf