RAPALA VMC OYJ:N PUOLIVUOSIKATSAUS H1/2016: MYYNTI LASKI SUURILLA MARKKINOILLA

22.7.2016 klo 13.00

RAPALA VMC OYJ:N PUOLIVUOSIKATSAUS H1/2016: MYYNTI LASKI SUURILLA MARKKINOILLA

Tammi-kesäkuu (H1) lyhyesti:

• Liikevaihto laski 7 % viime vuodesta ja oli 143,1 MEUR (154,0). Vertailukelpoisten valuuttakurssien mukainen liikevaihto laski 5 %.
  • Liikevoitto laski 18 % ja oli 14,2 MEUR (17,4).
  • Vertailukelpoinen liikevoitto* laski 24 % ja oli 15,6 MEUR (20,6).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta laski 42 % ja oli 6,2 MEUR (10,7).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,19 EUR (0,19).
  • Koko vuoden (FY) liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan jäävän alle vuoden 2015 tason. Tulosohjeistus ei ole muuttunut 11.7.2016 annetusta ohjeistuksesta.

Toimitusjohtaja Jorma Kasslin: "Markkinaolosuhteet olivat ensimmäisen vuosipuoliskon aikana haasteelliset useilla suurilla markkinoilla. Ensimmäinen vuosineljännes alkoi heikommin kuin edellisenä vuonna, emmekä onnistuneet kuromaan eroa umpeen kuten oletimme toisella vuosineljänneksellä. Markkinatilanne ja kuluttajien luottamus suurilla markkinoillamme Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa oli heikko.  Haastava tilanne on kuitenkin vaikuttanut myös kilpailijoihimme, emmekä usko menettäneemme markkinaosuuttamme ydinkategorioissamme.

Kannattavuutemme laski viime vuodesta myynnin laskusta johtuen.

Koko vuoden näkymät ovat nyt aiempaa heikommat. Vaikka myynnin laskun läntisillä markkinoilla oletetaan olevan väliaikaista, emme tule pääsemään viime vuoden tulokseen, lisäksi on vaikea ennustaa suurten markkinoiden kehittymistä. Siitä johtuen meidän tulee intensiivisesti keskittyä uusien innovaatioiden kehittämiseen, varastojen alentamiseen ja kiinteiden kulujen hallintaan."

Liikevaihto 143,1 154,0 -7 % 278,2
% liikevaihdosta 9,9 % 11,3 %   7,6 %
Vertailukelpoinen liikevoitto * 15,6 20,6 -24 % 25,3
% liikevaihdosta 10,9 % 13,4 %   9,1 %
Liiketoiminnan nettorahavirta 6,2 10,7 -42 % 15,6
Nettovelkaantumisaste % 82,9 % 75,9 %   77,3 %
Tulos per osake, EUR 0,19 0,19 0 % 0,17
*Ilman realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostuksia ja muita vertailukelpoi-suuteen vaikuttavia eriä. Vuodesta 2016 lähtien Rapala-konserni on nimennyt uudelleen aiemmin käyttämänsä "kertaluon-teiset erät" "muilla vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä", jotka sisältävät olennaiset uudelleenjärjestelykustannukset, arvonalentumiset, liiketoimintahankinnoista ja -luovutuksista syntyvät tuotot ja kulut, vakuutuskorvaukset sekä muut ei-operatiiviset erät.

Rapala-konserni esittää vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja parantaakseen vertailukelpoisuutta eri kausien välillä. Vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei tule pitää korvaavina mittareina verrattuna IFRS-tilinpäätösnormistossa määriteltyihin tunnuslukuihin. Tunnuslukujen määritelmät ja täsmäytykset on esitetty tiedotteen taulukko-osassa.

Markkinaympäristö

Markkinaolosuhteet olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla odotettua haastavammat, eikä toisen vuosineljänneksen myynti yltänyt viime vuoden tasolle. Talvisesonki oli lyhyt kaikilla päämarkkinoilla, ja kesämyynti alkoi varhain, mutta ei kuitenkaan erinäisistä syistä jatkunut yhtä hyvin kuin oli ennakoitu. Konsernin toisen vuosineljänneksen ja ensimmäisen puolen vuoden myynti laski suurilla markkinoilla kuten Pohjois-Amerikassa ja Ranskassa. Euroopassa kilpailu on kiristynyt ja yleinen mieliala markkinoilla on hieman apea. Venäjällä olosuhteet ovat edelleen haastavat, ja kysynnän muutos vaikuttaa pysyvältä. Useilla markkinoilla oli muutoksia ja epävakautta, mikä näkyi jälleenmyyjien varovaisena ostokäyttäytymisenä.

Liiketoimintakatsaus tammi-kesäkuu 2016

Konsernin liikevaihto ensimmäisellä vuosipuoliskolla laski 7 %. Valuuttakurssien muutokset vaikuttivat negatiivisesti liikevaihtoon noin 3,3 MEUR ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla ensimmäisen puolen vuoden liikevaihto laski 5 % viime vuodesta.

Pohjois-Amerikka

Pohjois-Amerikassa myynti laski viime vuoden vahvasta vertailujaksosta. Lyhyt talvikalastuskausi laski myyntiä vuoden alussa. Kesäkalastusvälineiden myynti alkoi varhain ja melko vahvana, ja sitä tukivat uusien tuotteiden lanseeraukset. Vaikka konsernin tuotteiden kuluttajakysyntä pysyi hyvänä Yhdysvalloissa, vähittäiskauppaa ravistelivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla odottamattomat muutokset, jotka vaikuttivat niin konsernin kuin kilpailijoidenkin myyntiin. Vähittäismyyjien varastonalennukset ja muutokset ostokäyttäytymisessä laskivat konsernin ensimmäisen vuosipuoliskon myyntiä erityisesti konsernin omien uistinten osalta. Kanadan heikko taloudellinen tila jatkui.

Pohjoismaat

Pohjoismaissa ensimmäisen vuosipuoliskon myynti laski toisen vuosineljänneksen parantuneista myynneistä huolimatta. Vierasvaluuttaisten saatavien arvostus kasvatti viime vuoden myyntiä merkittävästi. Nämä arvostukset pois lukien tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon sekä toisen vuosineljänneksen myynti oli hieman parempi kuin viime vuonna. Suomessa kesämyynti alkoi tavallista aiemmin, mutta jäi silti ensimmäisellä vuosipuoliskolla viimevuotisesta. Metsästysvälineiden myynti oli Suomessa hyvä. Ruotsissa myynti jäi hieman viime vuodesta, mikä johtui pääosin kolmansien osapuolien tuotteiden viivästyneistä toimituksista. Norjassa toisen vuosineljänneksen myynti parani merkittävästi viime vuodesta hyvien sääolosuhteiden myötä, mikä nosti ensimmäisen kuuden kuukauden myynnin viime vuotta paremmaksi.

Muu Eurooppa

Ensimmäisen vuosipuoliskon vertailukelpoinen myynti oli toisen vuosineljänneksen myynnin laskun seurauksena viimevuotista pienempi.  Epävakaus ja epävarmuus Venäjällä ja Ukrainassa vaikuttivat edelleen myyntiin kummassakin maassa sekä lisäksi Valkovenäjällä ja Kazakstanissa. Ruplan heikentymisellä oli selvä negatiivinen vaikutus myyntiin. Toisen vuosineljänneksen myynti Ranskassa kärsi epäsuotuisista kesäkalastuskeleistä, markkinoiden varautuneesta tunnelmasta ja kiristyneestä hintakilpailusta. Unkarissa ja Romaniassa oli maltillista myynninkasvua. Tuotevalikoiman laajennus metsästysvälineillä kasvatti myyntiä Espanjassa ja Baltian maissa.

Muu maailma

Valuuttakurssien muutoksella oli merkittävä negatiivinen vaikutus alueen myyntiin, mutta vertailukelpoisilla valuuttakursseilla ensimmäisen vuosipuoliskon myynti jäi vain hieman alle viime vuoden tason. Markkinatilanne vaihteli eri puolilla aluetta: Etelä-Afrikassa ja Chilessä oli vahvin myynnin kasvu, mutta useat maat kärsivät epävakaan taloudellisen tilanteen negatiivisesta vaikutuksesta markkinatilanteeseen. Konsernin Kaakkois-Aasian-jakeluorganisaation uudelleenjärjestelyt käynnistivät alueella aggressiivisia myyntikampanjoita.

Ulkoinen liikevaihto alueittain

H1 H1 muutos Vertailukelpoinen FY
MEUR  2016  2015 % muutos %  2015
Pohjois-Amerikka 46,4 51,6 -10 % -11 % 99,2
Pohjoismaat 33,3 34,2 -3 % -2 % 56,2
Muu Eurooppa 48,0 51,4 -7 % -3 % 86,9
Muu maailma 15,3 16,8 -9 % -1 % 35,9
Yhteensä 143,1 154,0 -7 % -5 % 278,2

Q2 Q2 muutos Vertailukelpoinen FY
MEUR  2016  2015 % muutos %  2015
Pohjois-Amerikka 22,9 26,6 -14 % -13 % 99,2
Pohjoismaat 18,4 17,7 +4 % +5 % 56,2
Muu Eurooppa 24,0 27,0 -11 % -7 % 86,9
Muu maailma 8,1 8,8 -8 % 0 % 35,9
Yhteensä 73,4 80,1 -8 % -6 % 278,2

Taloudellinen tulos ja kannattavuus

Vertailukelpoinen (ilman realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostuksia ja muita vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) liikevoitto laski ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Valuuttojen muuntokurssien muutokset rasittivat liikevoittoa noin 0,3 MEUR. Vertailukelpoisin muuntokurssein vertailukelpoinen liikevoitto laski 4,7 MEUR.

Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli 10,9 % (13,4) ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Kannattavuutta rasitti erityisesti korkeakatteisten konsernin tuotteiden myynnin lasku. Alhaisemmat myyntivolyymit heikensivät kannattavuutta sekä jakelun että tehtaiden tasolla. Kannattavuutta rasitti lisäksi Englannin yhteisyrityksen alhaisempi kannattavuus sekä aggressiivisemmat myyntikampanjat ja täten alhaisempi myyntikate. Konsernin kiinteät kulut pysyivät vakaana verrattuna viime vuoteen.

Konsernin raportoitu liikevoittomarginaali oli vastaavasti 9,9 % (11,3) kuudelta kuukaudelta. Raportoituun liikevoittoon sisältyi operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten realisoitumattomia markkina-arvostustappioita, joiden vaikutus oli 0,9 MEUR (2,0). Muilla vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla kuluerillä oli 0,5 MEUR (1,2) vaikutus raportoituun liikevoittoon koostuen Kaakkois-Aasian-jakeluliiketoiminnan ja Ranskan uudelleenjärjestelykuluista vuonna 2016 ja Kiinan-valmistustoiminnan lopettamisesta aiheutuneista uudelleenjärjestelykuluista vuonna 2015.

Kokonaisrahoituskulut (netto) olivat 2,8 MEUR (4,1) kuudelta kuukaudelta. Korko- ja muut rahoituskulut (netto) olivat hieman viime vuoden korkeammat ollen 1,7 MEUR (1,5 MEUR). Rahoituserien valuuttakurssitappiot, jotka olivat 1,1 MEUR (2,7 MEUR), vaikuttivat viime vuotista vähemmän rahoituskuluihin.

Ensimmäisen vuosipuoliskon tilikauden voitto oli lähes viime vuoden tasolla. Osakekohtainen tulos oli 0,19 EUR (0,19 EUR). Määräysvallattomien omistajien osuus voitosta aleni viime vuoteen verrattuna ollen 0,8 MEUR (1,1).

Liikevaihto 143,1 154,0 -7 % 278,2
Vertailukelpoinen liikevoitto * 15,6 20,6 -24 % 25,3
Tilikauden voitto 8,2 8,3 -1 % 8,1
* Ilman realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostuksia ja muita vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät olennaiset uudel-leenjärjestelykustannukset, arvonalentumiset, liiketoimintahankinnoista ja -luovutuksista syntyvät tuotot ja kulut, vakuutuskorvaukset sekä muut ei-operatiiviset erät.

Vertailukelpoisen liikevoiton siltalaskelma

Operatiivisten valuuttajohdannaisten markkina-arvostukset 0,9 2,0 -55 % 2,1
Muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät 0,5 1,2 -58 % 2,3
Vertailukelpoinen liikevoitto 15,6 20,6 -24 % 25,3
Yksityiskohtaisempi vertailukelpoisen liikevoiton siltalaskelma sekä tunnuslukujen määritelmät ja täsmäytykset on esitetty tiedotteen taulukko-osassa.

Segmenttikatsaus

Konsernin tuotteet

Konsernin kalastusvälineiden myynti laski ensimmäisten kuuden kuukauden ja toisen vuosineljänneksen aikana viime vuoden kovasta tasosta. Laskuun vaikutti uistinten, koukkujen ja siimojen myynnin lasku erityisesti Pohjois-Amerikassa. Konsernin kalastusvälineiden myyntiä vuosipuoliskolla auttoi kalastustarvikkeiden kasvanut myynti.

Viime vuoteen verrattuna sekä konsernin tuotteiden että kolmansien osapuolien tuotteiden myyntiin vaikutti negatiivisesti vierasvaluuttaisten saatavien arvostus, mikä viime vuonna kasvatti myyntiä.

Konsernin tuotteiden liikevoitto laski viime vuoteen verrattuna. Liikevoittoa rasitti laskenut myynti, mikä suoraan heikensi sekä tuotannon että jakelun kannattavuutta. Konsernin tuotteiden kannattavuutta laskivat myös pienempikatteiset myyntikampanjat.

Kolmansien osapuolien tuotteet

Kolmansien osapuolien tuotteiden myynti ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli vertailukelpoisilla valuuttakursseilla viime vuoden tasolla. Venäjän taloudellinen tilanne vaikutti edelleen laskevasti kolmansien osapuolien tuotteiden myyntiin alueella. Myös Ranskan vaikea markkinatilanne vaikutti negatiivisesti kolmansien osapuolien tuotteiden myyntiin. Kolmansien osapuolien metsästysvälineiden myynti kasvoi viime vuodesta Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa. Valuuttakurssien muutoksilla oli suuri negatiivinen vaikutus erityisesti Venäjällä ja Etelä-Afrikassa.

Kolmansien osapuolien tuotteiden liikevoitto oli lähes viime vuoden tasolla. Sitä rasittivat aggressiivisten myyntikampanjoiden pienemmät katteet ja puolestaan nostivat hinnankorotukset, joilla kompensoitiin ostovaluuttojen epäsuotuisaa kurssikehitystä.

Liikevaihto toimintasegmenteittäin

H1 H1 muutos Vertailukelpoinen FY
MEUR 2016 2015 % muutos % 2015
Konsernin tuotteet 95,0 103,5 -8 % -7 % 184,7
Kolmansien osapuolien tuotteet 48,1 50,5 -5 % 0 % 93,5
Eliminoinnit   0,0
Yhteensä 143,1 154,0 -7 % -5 % 278,2

Q2 Q2 muutos Vertailukelpoinen FY
MEUR  2016  2015 % muutos % 2015
Konsernin tuotteet 47,8 52,7 -9 % -8 % 184,7
Kolmansien osapuolien tuotteet 25,7 27,3 -6 % -1 % 93,5
Eliminoinnit   0,0
Yhteensä 73,4 80,1 -8 % -6 % 278,2

Vertailukelpoinen liikevoitto toimintasegmenteittäin

Konsernin tuotteet 12,0 16,9 -29 % 22,2
Kolmansien osapuolien tuotteet 3,6 3,7 -3 % 3,2
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät -1,4 -3,2 -56 % -4,3
Liikevoitto 14,2 17,4 -18 % 21,0
Rapala-konserni on muuttanut segmenttien tuloksellisuuden arvioinnin perusteita oikaisemalla liikevoitosta vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät. Vertailukausien luvut 2014-2015 sekä määritelmät ja täsmäytykset on esitetty tiedotteen taulukko-osassa.

Taloudellinen asema

Liiketoiminnan rahavirta aleni viime vuodesta ja oli 6,2 MEUR (10,7) ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Rahavirtaa heikensivät alhaisempi myynti ja kannattavuus sekä käyttöpääoman nettomuutos, jota painoi ostovelkojen maksun aikaisempi ajoitus. Käyttöpääoman nettomuutos oli -7,3 MEUR (-6,7).

Varastot alenivat 3,7 MEUR kesäkuusta 2015 ollen 118,1 MEUR (121,8), josta noin 3,0 MEUR aiheutuu valuuttakurssien muutoksista. Myynnin hidastumisen johdosta varastotasojen alentamistavoitteita ei saavutettu.

Investointien rahavirta oli viime vuoden tasolla ollen 4,8 MEUR (4,1) kuuden kuukauden aikana. Investoinnit koostuivat pääosin operatiivisista investoinneista. Operatiiviset investoinnit olivat korkeammat Aasian-valmistustoiminnassa ja Ranskassa, jossa saatiin päätökseen koukkutehdas- ja
-varastorakennuksen laajennus. Vuoden 2015 investointeihin sisältyi viimeinen 0,9 MEUR maksuerä Sufix-tuotemerkin hankinnasta.

Konsernin maksuvalmius oli hyvä. Käyttämättömät sitovat pitkäaikaiset luottolimiitit olivat 79,9 MEUR kesäkuun lopussa. Korollinen nettovelka ja velkaantumisaste nousivat viime vuodesta ja omavaraisuusaste nousi hieman edellisvuodesta. Konsernin korkeamman nettovelan ja raportoidun käyttökatteen suhteen vuoksi konserni on sopinut pankkiensa kanssa tähän liittyen korkeamman kovenanttitason vuoden 2016 toiselle ja kolmannelle vuosineljännekselle. Konserni uskoo täyttävänsä nämä kovenanttitasot.

Liiketoiminnan nettorahavirta 6,2 10,7 -42 % 15,6
Korollinen nettovelka kauden lopussa 115,8 108,8 +6 % 108,2
Nettovelkaantumisaste % 82,9 % 75,9 %   77,3 %
Omavaraisuusaste kauden lopussa, % 43,6 % 42,3 %   44,7 %
Tunnuslukujen määritelmät ja täsmäytykset on esitetty taulukko-osassa.

Strategian toteuttaminen

Rapala-konsernin strategia perustuu kolmeen kulmakiveen: brändit, tuotanto ja jakeluverkosto, joita tukee vahva yrityskulttuuri. Vuoden 2016 aikana strategian toteuttaminen jatkui useilla eri alueilla.

Batamilla Indoseniassa sijaitsevan Aasian-uistintehtaan toiminnan kehittäminen ja vahvuuksien hyödyntäminen ovat yksi konsernin tärkeimmistä kehityskohteista. Yksikön vertailukelpoinen ja erityisesti raportoitu liikevoitto olivat viimevuotista paremmat ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Positiivista jatkokehitystä on odotettavissa tuotannon tehokkuudessa, laadussa ja ketteryydessä, kuten myös tuotekehityksessä, jota ollaan organisoimassa uudelleen.

Erityisiä kehityshankkeita valmistustoiminnan tehostamiseksi on aloitettu Indonesiassa ja Ranskassa.

Varastojen alentaminen on myös yksi konsernin tärkeistä painopisteistä. Globaalin toimitusketjun hallinnoinnin kehittämiseksi ja pääomatehokkuuden parantamiseksi suunnitellaan ja ollaan toteuttamassa useita hankkeita. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla Ruotsin ja Norjan varastotoiminnot yhdistettiin, Aasian-välivaraston kattavuutta laajennettiin ja IT-hankkeet globaalin toimitusketjun hallinnan kehittämiseksi etenivät.

Konsernin brändien globaalia koordinointia ja digitaalisen markkinoinnin tehostamista ja hyödyntämistä kehittävät hankkeet jatkuvat.

Konsernin kannattavuuden heikkenemisen seurauksena on aloitettu uudelleenjärjestelyjä ja kulusäästöhankkeita. Tilanteen korjaamiseksi tutkitaan ja suunnitellaan strategisia muutoksia huonosti tuottavissa yksiköissä.

Konsernin hakee kasvumahdollisuuksia myös yrityskaupoilla ja yhteistoimintahankkeilla, ja näitä koskevia keskusteluja ja neuvotteluja käytiin myös ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Tuotekehitys

Tuotekehitys ja kyky luoda jatkuvasti uutta ovat konsernin ydinosaamista ja ne ovat myös keskeisiä tekijöitä konsernin brändien arvostukselle ja kaupalliselle menestykselle. Konserni järjestelee uudelleen ja tehostaa uistintuotekehitystään keskittämällä tuotekehitystietotaidon ja avainresurssit yhteen yksikköön, joka palvelee sekä Euroopassa että Aasissa toimivia konsernin uistintehtaita.

Tuotekehityssyklit ovat lyhenemässä, mikä mahdollistaa nopeamman reagoinnin markkinoiden tarpeisiin ja nouseviin trendeihin. Tuotteiden lanseerausaikatauluista saadaan joustavampia ja ne on helpompi sovittaa vastaamaan kohdemarkkinoiden sesonkeja.

Vuoden 2016 tärkein tuotelanseeraus oli Rapala Shadow Rap Shad, joka julkistettiin alkukeväällä. Muita merkittäviä uutuuksia ovat täysin uusi sarja kalastajan työkaluja ja tarvikkeita, jotka palkittiin eurooppalaisilla kalastusalan ammattimessuilla.

Tulevan kauden uutuuksien suunnittelu ja kehittäminen on jo käynnissä, ja ne lanseerataan vuoden 2017 alkupuolella.

Henkilöstö ja organisaatio

Konsernin henkilöstömäärä oli keskimäärin 2 921 (2 943) ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Henkilöstömäärä kesäkuun lopussa oli 2 760 (3 156). Henkilöstömäärän väheneminen johtui pääosin Aasian-uistintuotannon kapasiteetin optimoinnista ja tuotannon tehostamisesta.

Lähiajan näkymät ja riskit

Myynnin laskettua ensimmäisellä vuosipuoliskolla konsernin näkymät koko vuodelle ovat heikentyneet.

Pohjois-Amerikassa ja läntisessä Euroopassa myynnin heikentymisen odotetaan olevan väliaikaista. Erityisesti Euroopassa, mutta myös Yhdysvalloissa on melko paljon poliittisia ja makrotalouden häiriötekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa vähittäiskaupan ja kuluttajien käyttäytymiseen. Venäjän markkina ei enää putoa, mutta sen odotetaan pysyvän haastavana ja selvästi alemmalla tasolla kuin aikaisempina vuosina.

Laskeneen kysynnän seurauksena ja tukeakseen varastojen alentamistavoitteita konserni on väliaikaisesti sopeuttanut tuotantolaitostensa kapasiteettia ja seuraa tarkasti kiinteiden kulujen kehittymistä.

Konserni kehittää aktiivisesti erilaisia tuotekehitys-, myynti- ja markkinointihankkeita nostaakseen myyntiä. On kuitenkin vaikea saada toisen vuosipuoliskon aikana kurottua umpeen myynnin ja kannattavuuden eroa verrattuna viime vuoteen.

Konserni olettaa koko vuoden liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton (ilman realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostuksia ja muita vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) jäävän vuoden 2015 tasosta. Taloudellinen tulosohjeistus ei ole muuttunut 11.7.2016 annetusta ohjeistuksesta.

Lyhyen näkymän riskit ja epävarmuudet sekä liiketoiminnan sesonkiluoteisuus on selvitetty tarkemmin tämän puolivuosikatsauksen lopussa.

Kolmannen vuosineljänneksen liiketoimintakatsaus 2016 julkaistaan 28.10.2016

Helsingissä 22.7.2016

Rapala VMC Oyj:n hallitus

Lisätietoja antavat:

Jorma Kasslin, toimitusjohtaja, +358 9 7562 540

Jussi Ristimäki, varatoimitusjohtaja ja talous- ja rahoitusjohtaja, +358 9 7562 540

Olli Aho, sijoittajasuhteet, +358 9 7562 540

Puolivuosikatsausta käsittelevä telekonferenssi järjestetään tänään klo 16:00. Siihen voi osallistua soittamalla 5 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroihin +44 (0)20 3147 4971 tai +1 917 286 8056 tai +358 (0)9 2310 1675 (pin-koodi: 927840). Uudelleenkuunteluun on mahdollisuus 14 arkipäivän ajan numerossa +44 (0)20 3427 0598 (pin-koodi: 5989141). Nettiosoitteessa www.rapalavmc.com on Rapala-konsernin taloudellista informaatiota ja telekonferenssin jälkikuuntelumahdollisuus.

LYHENNETTY KONSERNITILINPÄÄTÖS (tilintarkastamaton)

Muuntoerot* -2,0 7,8 5,5
Voitot ja tappiot rahavirran suojauksista* 0,1 0,2 0,4
Voitot ja tappiot nettosijoitusten suojauksista* 0,8 -1,7 -2,9
Etuuspohjaisten eläkejärjestelyjen vakuutusmatemaattiset voitot (tappiot) - - 0,1
Muut laajan tuloksen erät yhteensä -1,1 6,3 3,2

Tilikauden laaja tulos 7,1 14,6 11,3

Laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 6,0 13,4 11,0
Määräysvallattomille omistajille 1,1 1,3 0,3

* Erä, joka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi

TASE

Rahavarat tilikauden alussa 11,4 12,2 12,2
Valuuttakurssien muutosten vaikutus -0,3 0,5 0,1
Rahavarat tilikauden lopussa 10,4 15,4 11,4
* Sisältää ei-rahamääräisten erien, tuloverojen sekä rahoitustuottojen ja -kulujen oikaisun.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
    Emoyhtiön omistajille kuuluva pääoma
      Ar- Kumu- Sijoitetun   Ker- Määräys-
  O- Yli- von- latii- vapaan O- ty- vallatto- O-
  sa- kurs- muu- viset oman mat neet mien ma
  ke- si tos- muun- pää- O- voit- omis- pää-
  pää- ra- ra- to- oman sak- to- tajien oma
MEUR oma hasto hasto erot rahasto keet varat osuus yht.
Oma pääoma 1.1.2015 3,6 16,7 -1,1 -6,5 4,9 -5,2 116,0 8,2 136,5
Tilikauden laaja tulos * - - 0,2 6,0 - - 7,2 1,3 14,6
Omien osakkeiden hankinta - - - - - -0,2 - - -0,2
Osingonjako - - - - - - -7,7 - -7,7
Oma pääoma 30.6.2015 3,6 16,7 -1,0 -0,5 4,9 -5,4 115,5 9,5 143,3

Oma pääoma 1.1.2016 3,6 16,7 -0,7 -2,6 4,9 -5,4 115,0 8,5 140,0
Tilikauden laaja tulos * - - 0,1 -1,5 - - 7,5 1,1 7,1
Omien osakkeiden hankinta - - - - - -0,2 - - -0,2
Osingonjako - - - - - - -5,7 -1,5 -7,2
Oma pääoma 30.6.2016 3,6 16,7 -0,6 -4,2 4,9 -5,6 116,8 8,1 139,7
* Verovaikutus huomioituna

TULOSLASKELMAN JA TASEEN LIITETIETOJA

Tähän puolivuosikatsaukseen sisältyviä lukuja ei ole tilintarkastettu.

Puolivuosikatsaus on laadittu IAS 34 -standardin vaatimusten mukaisesti. Konserni on käyttänyt puolivuosikatsauksessa samoja laadintaperiaatteita kuin vuoden 2015 tilinpäätöksessä lukuun ottamatta muutosta segmenttien tuloksellisuuden arvioinnissa. Uusilla IFRS-standardien ja IFRIC-tulkintojen muutoksilla ei ollut merkittävää vaikutusta tässä puolivuosikatsauksessa esitettyihin taloudellisiin tietoihin. Konserni ei ole ottanut käyttöön uusia standardeja tai tulkintoja 1.1.2016 alkaen.

Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen uusien ohjeiden vaikutus

Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (European Securities and Markets Authority, ESMA) uudet ohjeet vaihtoehtoisista tunnusluvuista tulivat voimaan tilikaudella 2016. Rapala-konserni esittää vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja parantaakseen vertailukelpoisuutta eri kausien välillä. Tässä katsauksessa esitettyjä vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei tule pitää korvaavina mittareina IFRS-standardeissa määriteltyihin tunnuslukuihin verrattuna eivätkä ne välttämättä ole vertailukelpoisia muiden yhtiöiden käyttämien samankaltaisesti nimettyjen erien kanssa.

Muutos segmenttien tuloksellisuuden arvioinnissa

Konserni on muuttanut segmenttien tuloksellisuuden arvioinnin perusteita oikaisemalla liikevoitosta vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät. Konsernissa segmenttien tuloksellisuuden arviointi perustuu segmenttien liikevaihtoon, vertailukelpoiseen liikevoittoon ja varoihin. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen määritelmät ja täsmäytykset on esitetty liitetietojen lopussa. Raportoitavat segmentit vastaavat tilinpäätöksessä 2015 esitettyjä segmenttejä. Lisätietoja on esitetty tilinpäätöksen 2015 liitetiedossa 2.

Arvioiden käyttö ja lukujen pyöristys

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä. Arviot vaikuttavat taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista.

Kaikki tilinpäätöstaulukoiden luvut on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tunnusluvut on laskettu käyttäen tarkkoja lukuja.

Puolivuosijakson päättymisen jälkeiset olennaiset tapahtumat

Konsernilla ei ole tiedossa sellaisia olennaisia raportointijakson päättymisen jälkeisiä tapahtumia, jotka olisivat vaikuttaneet olennaisesti vuoden 2016 tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksen tietoihin. Merkittävät puolivuosijakson päättymisen jälkeiset tapahtumat, mikäli niitä on ollut, on käsitelty hallituksen toimintakatsauksessa.

Vaihto-omaisuus

30.6.2016 vaihto-omaisuuden kirjanpitoarvoon sisältyi 4,2 MEUR:n (5,4 MEUR 30.6.2015 ja 5,3 MEUR 31.12.2015) suuruinen nettorealisointivaraus.

H1 H1 FY
Tunnusluvut 2016 2015 2015
Tulos ennen poistoja, % liikevaihdosta 12,3 % 13,6 % 10,1 %
Liikevoitto, % liikevaihdosta 9,9 % 11,3 % 7,6 %
Sijoitetun pääoman tuotto, % 11,3 % 14,3 % 8,7 %
Sijoitettu pääoma kauden lopussa, MEUR 255,5 252,1 248,1
Korollinen nettovelka kauden lopussa, MEUR 115,8 108,8 108,2
Omavaraisuusaste kauden lopussa, % 43,6 % 42,3 % 44,7 %
Velkaantumisaste (netto) kauden lopussa, % 82,9 % 75,9 % 77,3 %
Tulos/osake, EUR (laimennettu = laimentamaton) 0,19  0,19 0,17
Oma pääoma/osake, EUR 3,43 3,49 3,43
Henkilöstö keskimäärin 2 921 2 943 3 078
Tunnuslukujen laskentakaavat ovat esitetty katsauksen lopussa.

Puolivuosittaiset tunnusluvut H1 H2 H1 H2 H1

Vertailukelpoinen liikevoitto 15,6 20,6 25,3
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät -1,4 -3,2 -4,3
Liikevoitto 14,2 17,4 21,0
* Konserni on muuttanut segmenttien tuloksellisuuden arvioinnin perusteita oikaisemalla liikevoitosta vertailu-kelpoisuuteen vaikuttavat erät. Konsernissa segmenttien tuloksellisuuden arviointi perustuu segmenttien liike-vaihtoon, vertailukelpoiseen liikevoittoon ja varoihin. Raportoitavat segmentit vastaavat tilinpäätöksessä 2015 esitettyjä segmenttejä. Lisätietoja on esitetty tilinpäätöksen 2015 liitetiedossa 2.

Segmenttikohtainen vertailukelpoinen liikevoitto 2014-2015

Osakkuusyhtiö Lanimo Oü 0,0 0,1 - - 0,0 -
Yhteisö, joka käyttää konsernissa huomattavaa vaikutusvaltaa* - - 0,2 0,1 0,0 -
Johto - - 0,2 0,0 - 0,0
* Ranskan liiketoimintojen keskittämiseen liittyvä kiinteistön vuokrasopimus sekä palvelumaksu.

H1   H1   FY
Avoimet johdannaiset    2016    2015   2015
   Nimellis-  Käypä  Nimellis-  Käypä  Nimellis-  Käypä
MEUR  arvo  arvo  arvo  arvo  arvo  arvo
Rahavirran suojaukseen määritellyt

johdannaissopimukset

Koronvaihtosopimukset, alle 12kk 16,8 -0,1 - - - -
Koronvaihtosopimukset, 1-5 vuotta 41,6 -0,4 63,3 -0,4 58,9 -0,4
Yhteensä 58,4 -0,5 63,3 -0,4 58,9 -0,4

Rahavirran ja käyvän arvon suojaukseen

määritellyt johdannaissopimukset

Koron- ja valuutanvaihtosopimukset, alle 12kk 15,0 -0,4 - - - -
Koron- ja valuutanvaihtosopimukset, 1-5 vuotta - - 20,0 2,4 15,0 1,3
Yhteensä 15,0 -0,4 20,0 2,4 15,0 1,3

Ilman suojauslaskentaa olevat

johdannaissopimukset

Koronvaihtosopimukset, 1-5 vuotta 20,0 -0,3 20,0 -0,4 20,0 -0,4
Valuuttajohdannaiset, alle 12kk 73,7 0,2 89,8 2,6 70,9 1,6
Valuuttajohdannaiset, 1-5 vuotta - - 3,0 0,5 - -
Yhteensä 93,7 -0,1 112,8 2,7 90,9 1,2

Suojaamistarkoituksessa tehdyt johdannaiset, joihin ei sovelleta suojauslaskentaa, kohdennetaan tuloslaskelmaan luonteensa mukaisesti: operatiivisia eriä suojaavien johdannaisten käyvän arvon muutokset kirjataan liiketoiminnan muihin kuluihin ja monetaarisia (korollisia) eriä suojaavien johdannaisten käyvän arvon muutokset rahoitustuottoihin ja -kuluihin. Osaan monetaarisia eriä suojaavista johdannaisista sovelletaan suojauslaskentaa. Konsernin rahoitusriskeistä ja suojausperiaatteista on kerrottu tarkemmin vuoden 2015 tilinpäätöksessä.
Vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla tuloslaskelman rahoitustuottoihin ja -kuluihin kirjattu koronvaihtosopimusten käypien arvojen tehoton osuus oli -0,0 euroa (2015: 0,0 euroa).

Operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten realisoitumattomat arvonmuutokset
  H1 H1 FY
  2016 2015 2015
Liikevoittoon sisältyvät -0,9 -2,0 -2,1

Raportointipäivän markkinahintaan arvostetut johdannaiset aiheuttavat ajoituseroja konsernin johdannaisten arvonmuutosten ja operatiivisten erien välille. Tulevia operatiivisia rahavirtoja suojaavien johdannaisten, joihin ei sovelleta suojauslaskentaa, käyvän arvon muutokset vaikuttavat kauden liikevoittoon. Realisoitumattomat arvonmuutokset sisältävät sekä tulevaisuudessa toteutuvien johdannaisten arvonmuutoksia että kaudella realisoituneiden johdannaisten aikaisemmin kertyneiden arvostuksien purkautumisia.

Käypään arvoon arvostettavat rahoitusinstrumentit

30.6.2016    30.6.2015    31.12.2015
MEUR Kirjanpitoarvo Käypä arvo Kirjanpitoarvo Käypä arvo Kirjanpitoarvo Käypä arvo
Varat
Myytävissä olevat rahoitusvarat (taso 3) 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3
Johdannaiset (taso 2) 1,4 1,4 6,7 6,7 3,7 3,7
Yhteensä 1,6 1,6 7,0 7,0 4,0 4,0

Velat
Pitkäaikaiset korolliset velat (pl. johdannaiset) 56,3 56,5 73,7 74,1 58,6 58,7
Johdannaiset (taso 2) 2,3 2,3 2,0 2,0 1,6 1,6
Yhteensä 58,7 58,8 75,7 76,1 60,1 60,3
Muiden rahoituserien käypä arvo ei poikkea olennaisesti niiden tasearvosta.

Osakkeet ja osakepääoma

1.4.2016 pidetty varsinainen yhtiökokous päivitti hallituksen valtuutuksen omien osakkeiden hankinnasta. Yhtiökokouksen päätöksistä annettiin erillinen pörssitiedote, ja ajan tasalla olevat tiedot hallituksen valtuutuksista ja yhtiökokouksen päätöksistä ovat saatavilla myös yhtiön nettisivuilla.

Osakekohtaiset tunnusluvut  30.6.2016  30.6.2015
Osakkeiden lukumäärä 39 000 000  39 000 000
Osakkeiden lukumäärä, keskimäärin 39 000 000  39 000 000
Omien osakkeiden lukumäärä 677 208  639 671
Omien osakkeiden osuus, % 1,7 % 1,6 %
Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä 38 322 792  38 360 329
Raportointikaudella vaihdettujen osakkeiden lukumäärä 2 334 222  1 483 777
Osakkeen keskihinta 4,39  5,31
Ylin hinta raportointikaudella 4,73  5,55
Alin hinta raportointikaudella 3,90  4,72
Omien osakkeiden keskihinta 5,08  4,87

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät

Rapala-konsernin riskienhallinnan tavoitteena on tukea konsernin strategian toteuttamista ja liike-toiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Konsernijohto kehittää jatkuvasti riskienhallintakäytäntöjään ja sisäisiä kontrollejaan. Yksityiskohtainen kuvaus Rapala-konsernin strategisista, toiminnallisista ja taloudellisista riskeistä sekä riskienhallintaperiaatteista sisältyy vuoden 2015 tilinpäätökseen.

Kalastusvälineiden kysynnän kausiluonteisuudesta sekä konsernin toimintojen maantieteellisestä sijainnista johtuen konsernin toimitukset sekä liikevaihto ja liikevoitto ovat perinteisesti painottuneet vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Säät vaikuttavat kuluttajakysyntään, mikä puolestaan voi vaikuttaa konsernin myyntiin sekä nykyisellä että tulevilla kausilla. Sääriski on hyvin hajautunut, sillä konserni toimii maailmanlaajuisesti eri alueilla ja lisäksi palvelee sekä kesä- että talvikauden markkinoita. Sekä kesä- että talvikauden suurimmat toimitukset ajoittuvat verraten lyhyelle ajanjaksolle, mikä edellyttää konsernilta hyvin toimivaa toimitus- ja logistiikkaketjua. Tulevan kysynnän epävarmuus sekä konsernin logistiikkaketjun pituus lisäävät toimitusketjun hallinnan haasteita. Sisäisten tai ulkopuolisten toimitusten myöhästymiset tai odottamattomat muutokset asiakaskysynnässä voivat johtaa tavarapulaan ja menetettyyn myyntiin tai liiallisiin varastotasoihin, ja sitä kautta alempikatteiseen varaston tyhjennysmyyntiin.

Konsernin rahoitussopimuksissa on kannattavuuteen, nettovelkaan ja omaan pääomaan liittyviä taloudellisia kovenantteja, joita seurataan aktiivisesti. Kasvaneen korollisen nettovelan ja alhaisemman käyttökatteen seurauksena konserni on sopinut pankkiensa kanssa tähän liittyen korkeamman kovenanttitason vuoden 2016 toiselle ja kolmannelle vuosineljännekselle. Konserni uskoo pääsevänsä takaisin alemmille velkaantuneisuustasoille vuoden 2016 toisen puoliskon aikana. Konsernin jälleenrahoitus- ja likviditeettiriskit ovat hyvin hallinnassa, mutta korkeampi velkaantuneisuus saattaa aiheuttaa kasvupainetta konsernin rahoituskustannuksissa.

Vaikka yleisessä taloudellisessa ilmapiirissä lisääntyneet epävarmuudet ja laskusuhdanteet eivät ole perinteisesti vaikuttaneet merkittävästi kalastustarvikeliiketoimintaan, näillä saattaa kuitenkin olla ainakin väliaikaisia vaikutuksia kalastustarvikkeiden myyntiin, kun jälleenmyyjät pienentävät varastojaan ja kohtaavat taloudellisia haasteita. Lisäksi elinkustannusten nopea ja voimakas nousu, äkilliset valuuttakurssimuutokset sekä valtioiden talouden vakauttamisohjelmat saattavat vaikuttaa tilapäisesti myös kalastusvälineiden kysyntään. Historiallisesti kalastusvälineiden kuluttajakysyntä on kuitenkin osoittautunut melko tasaiseksi. Poliittiset konfliktit voivat vaikuttaa konsernin liiketoimintaan negatiivisesti ja konserni seuraa geopoliittisen tilanteen kehitystä tarkasti.

Konsernin myynnin ja toimintojen jakautuminen aidosti ympäri maailmaa hajauttaa konsernin markkinariskiä liittyen tämänhetkiseen maailmantalouden epävarmuuteen. Konserni seuraa tarkasti sekä makrotalouden kehitystä että lukuisia paikallisia markkinoita, joissa konserni toimii. Konsernin asiakaspohja on erittäin hajautunut, mutta asiakaskentän muutoksilla voi olla vaikutusta tiettyjen isojen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

Myös saamisten keräämisen ja luottoriskin hallinnan tärkeys on korostunut, ja tämä voi vaikuttaa myyntiin tietyille asiakkaille. Konserni tarkkailee aktiivisesti saamisiaan ja tekee tarvittaessa alaskirjauksia.

Konsernin liikevaihtoon ja kannattavuuteen vaikuttavat muutokset valuuttakursseissa, ja näitä riskejä seurataan aktiivisesti. Konserni on solminut useita valuuttajohdannaissopimuksia lukitakseen osan tulevien valuuttamääräisten myyntien ja ostojen sekä rahoitusvarojen ja -velkojen valuuttakursseista konsernin hallituksen asettaman valuuttariskienhallintapolitiikan mukaisesti. Koska konserni ei sovella IAS 39:n mukaista suojauslaskentaa, operatiivisia eriä suojaavien realisoitumattomien valuuttajohdannaissopimusten markkina-arvojen muutokset vaikuttavat konsernin raportoituun liikevoittoon. Joitain konsernin valuuttapositioista ei ole mahdollista tai mielekästä suojata, ja näillä voi olla vaikutusta konsernin nettotulokseen. Konserni tarkkailee tiiviisti markkinakehitystä ja kustannusrakennetta sekä pohtii hinnankorotusten ja suojaustoimenpiteiden mahdollisuutta sekä kustannussopeutustoimenpiteitä.

Konsernin strategisissa riskeissä ja liiketoimintaympäristössä ei ole havaittavissa merkittäviä muutoksia, paitsi Venäjällä missä epävarmuudet ovat lisääntyneet vuoden 2014 jälkeen.

Tunnuslukujen laskentakaavat

Liikevoitto ennen poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) Liikevoitto + poistot ja arvonalentumiset

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät Realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostukset +/- muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät

Vertailukelpoinen liikevoitto Liikevoitto +/- realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostukset +/- muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät