Rezidor Hotel Group: HALVÅRSRAPPORT Januari-juni 2016

Andra kvartalet 2016

• RevPAR för jämförbara hotell under hyres- och managementavtal ökade med 4,0 %. Tillväxten är huvudsakligen till följd av ökade genomsnittliga rumspriser.

• Intäkterna minskade med 1,5 % till 259,8 MEUR (263,8). Den positiva påverkan från RevPAR-ökningen för jämförbara hotell har motverkats av en starkare euro och konverteringen av ett hotell i Sverige från hyresavtal till franchising. Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 4,0 %.

• EBITDA uppgick till 36,4 MEUR (33,6) och EBITDA-marginalen ökade till 14,0 % (12,7). Utöver den positiva effekten av de ökade intäkterna för jämförbara hotell, påverkas EBITDA positivt av ett bra genomflöde i hyresportföljen och lägre kostnader för osäkra kundfordringar i avgiftsverksamheten.

• EBIT uppgick till 22,0 MEUR (23,0) och EBIT-marginalen minskade till 8,5 % (8,7). EBIT påverkas negativt av kostnaden för att avsluta ett förlustbringande hyresavtal i Norge på 2,7 MEUR samt högre kostnader för av- och nedskrivningar på 1,2 MEUR.

• Periodens resultat uppgick till 16,2 MEUR (15,4).

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,10 EUR (0,09) respektive 0,09 EUR (0,09).

• 2 565 nya rum kontrakterades (2 466), 1 419 nya rum togs i drift (1 202) och 429 rum lämnade verksamheten (285).

Första halvåret 2016

• RevPAR för jämförbara hotell under hyres- och managementavtal ökade med 2,7 %.

• Intäkterna minskade med 2,8 % till 466,8 MEUR (480,2). Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 2,7 %.

• EBITDA uppgick till 27,2 MEUR (32,8) och EBITDA-marginalen minskade till 5,8 % (6,8).

• EBIT uppgick till -3,0 MEUR (10,6) och EBIT-marginalen minskade till -0,6 % (2,2).

• Periodens resultat uppgick till MEUR -5,4 (2,0).

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,03 EUR (0,01).

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 16,8 MEUR (22,6).

• 4 532 nya rum kontrakterades (4 771), 2 386 nya rum togs i drift (1 429) och 732 rum lämnade verksamheten (1 152).
MEUR Kv2 2016 Kv2 2015 H1 2016 H1 2015
Intäkter 259,8 263,8 466,8 480,2
EBITDA 36,4 33,6 27,2 32,8
EBIT 22,0 23,0 -3,0 10,6
Periodens resultat 16,2 15,4 -5,4 2,0
EBITDA-marginal, % 14,0 12,7 5,8 6,8
EBIT-marginal, % 8,5 8,7 -0,6 2,2

VDs kommentar

Fortsatt marginalförbättring trots en utmanande omvärld

Trots den utmanande omvärlden i vissa delar av EMEA, förbättrade Rezidor EBITDA-marginalen med 1,3 procentenheter till 14,0 procent jämfört med föregående år, och fortsatte vinna marknadsandelar. RevPAR för jämförbara hotell ökade med 4,0 procent och vi hade ett bra genomflöde, speciellt i hyresportföljen.

Det låga oljepriset fortsatte påverka nyckelmarknader som Norge såväl som marknader som Saudiarabien, Ryssland och Nigeria. Belgien gick ned efter terrorattackerna i mars och Frankrike fortsatte svagt, i likhet med andra viktiga fritidsdestinationer som Turkiet. Å andra sidan presterade Sverige, Danmark, Tyskland och Irland bra.

Till följd av dessa osäkra förhållanden fortsätter vi att fokusera på kontroll av omkostnader och ytterligare besparingar inom inköp, samtidigt som vi värnar om gästupplevelsen på våra hotell. I linje med vårt åttagande att upprätthålla höga standards vad gäller safety & security, utökade vi vårt samarbete med Safehotels Alliance för oberoende tredjepartcertifiering av fastigheterna. Mer än 110 Rezidor-hotell inom EMEA har nu certifierats, vilket kommer minska riskerna ytterligare för våra gäster och våra kollegor.

Trots svårigheterna i många länder accelererade vi öppningarna av hotell och nådde för första gången 80,000 rum i drift. Afrika har varit särskilt stark i kvartalet med öppnande av våra första hotell i Lomé, Togo och Marrakech, Marocko. I Bryssel, Belgien, lanserade vi världens första Radisson RED - vårt nya Lifestyle Select-varumärke, som blivit väl mottaget av marknaden. Signeringar av nya hotell visade också god fart och var i linje med vår asset-light-strategi med fokus på avgiftsbaserad verksamhet.

Vi fortsätter att noggrant bevaka omvärlden och fullfölja vår långsiktiga strategi att ständigt optimera marginaler och utöka vårt nätverk.

Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef

Presentation av resultatet för Kv2

Den 27 juli 2016 kl 10:00 (centraleuropeisk tid) presenterar Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef, samt vice VD & CFO Knut Kleiven, gemensamt rapporten och svarar på frågor. För att följa webcasten, besök www.investor.rezidor.com.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien:
Belgien, gratisnummer:
Sverige:
Sverige, gratisnummer:
UK:
UK gratisnummer:
USA:
USA gratisnummer:
Frankrike:
Frankrike, gratisnummer:
Norge:
Norge, gratisnummer:
+44 20 3427 1906

Bekräftelsekod: 4241988.

Besök www.investor.rezidor.com för en inspelning av presentationen.

Finansiell kalender

Kvartalsrapport Kv3 2016: 25 oktober 2016
Bokslutskommuniké 2016: 10 feburari 2017
Kvartalsrapport Kv1 2017: 28 april 2017

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Andrea Brandenberger
Senior Director
Business Development Strategy & Investor Relations
andrea.brandenberger@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson. 2014 offentlig-gjorde Rezidor tillsammans med Carlson lanseringen av två nya varumärken: Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Quorvus Collec-tion, en ny generation av distinkta femstjärniga hotell.

Portföljen utgörs av 469 hotell med över 102 000 rum i drift och under utveckling i 81 länder i Europa, Mellan-östern och Afrika.

Rezidors strategi är att växa med management- och franchiseavtal och endast selektivt med hyresavtal. Strategin är även att växa ytterligare på tillväxt-marknader.

Rezidor är en del av Carlson Rezidor Hotel Group. För vidare information, besök www.rezidor.com.

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Rezidors Halvarsrapport januari-juni 2016