Kotkan Energia ja Fortum kokeilevat hevosen kuivikelantaa energiantuotannossa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 10.8.2016

Kotkan Energia ja Fortum kokeilevat yhteistyössä hevosen kuivikelantaa energiantuotannossa Hovinsaaren biovoimalaitoksella elo-syyskuun aikana.

Hovinsaaren biovoimalaitos käyttää polttoaineenaan metsähaketta, kuorta, purua, metsäteollisuuden sivutuotteita, jyrsinturvetta ja kierrätyspolttoaineita.

”Hevosen kuivikelanta voisi soveltua meille hyvin rinnakkaispolttoaineeksi muihin polttoaineisiin sekoitettuna. Kuivikelanta on energiasisällöltään hyvää, eikä siitä tule hajua tai muitakaan haittoja”, kertoo Kotkan Energian toimitusjohtaja Vesa Pirtilä.

Fortum aloitti hevosen kuivikelannan testauksen Järvenpään voimalaitoksellaan vuosi sitten. Keväällä Järvenpäähän saatiin vakituinen ympäristölupa kuivikelannan hyödyntämiselle.

Hevostalleille Fortum HorsePower –palvelukonsepti  tarjoaa ratkaisun kuivike- ja lantahuoltoon. Palvelussa on mukana yli 80 tallia pääkaupunkiseudun ympäristöstä.

"Haemme tällä hetkellä kasvua erityisesti Etelä-Suomesta, jonne pystymme tarjoamaan polttoainetta nopeasti varastosta. Tavoitteena on päästä pitkäaikaiseen yhteistyöhön energiantuottajien kanssa, jolloin voimme tarjota palvelua hevostalleille laajemmalla alueella, esimerkiksi juuri Kotkan ympäristössä”, kertoo Fortum HorsePower –konseptista vastaava Anssi Paalanen.

Hevosen kuivikelanta sopii polttoaineeksi erityisesti biopolttoaineita käyttäviin voimalaitoksiin. Käyttäjiä voivat olla energiayhtiöiden sähköä tai lämpöä tuottavat voimalaitokset ja myös teollisuuden prosessihöyryä ja sähköä tuottavat voimalaitokset.

Kahden hevosen vuoden aikana tuottaman kuivikelannan energiamäärä vastaa omakotitalon lämpöenergian vuosikulutusta.

Fortum selvittää mahdollisuuksia laajentaa palvelua myös muualle Eurooppaan.

Fortum

Lisätietoja:
Anssi Paalanen, Fortum HorsePower –konseptista vastaava, Puh. 0400 597 866

Vesa Pirtilä, toimitusjohtaja, Kotkan Energia, Puh. 044 7099 200

Valokuvia:

Animaatio Fortum HorsePower –konseptista: https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mid=57F14D44

Fortum
Fortumin visio on olla puhtaan energian edelläkävijä. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä muita energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Tärkeimmät markkina-alueemme ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä, Puola ja Intia. Vuonna 2015 palveluksessamme oli noin 8 000 energia-alan asiantuntijaa ja liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com

Kotkan Energia
Kotkan Energia on Kotkan kaupungin kokonaan omistama energiakonserni. Liiketoimintamme jakautuu energian tuotantoon, kaukolämpöpalveluihin ja teollisuussähköverkkoihin. Päätuotteitamme ovat kaukolämpö, teollisuushöyry, sähkö ja jätteenhyötykäyttöpalvelu.

Vahvuutemme on energiantuotannon monipuolisuus. Suuri osa energiantuotannostamme perustuu Kymenlaakson alueen omiin polttoaineisiin; puuhun ja turpeeseen. Hyödynnämme biopolttoaineita, turvetta, kierrätykseen kelpaamatonta jätettä ja maakaasua tehokkaasti lämmön ja sähkön yhteistuotannossa. Yli puolet kotkalaisista kiinteistöistä lämmitetään Kotkan Energian tuottamalla ja jakelemalla kaukolämmöllä.