Djurslands Bank A/S Halvårsrapport 1. halvår 2016

Djurslands Banks basisindtjening for 1. halvår 2016 lander på 46,9 mio. kr. Basisindtjeningen er højere end forventet og har baggrund i en øget aktivitet i bankens markedsområde samt en markant stigning i tilgangen af nye kunder.

Bankens netto rente- og gebyrindtægter udgør 150,3 mio. kr. for 1. halvår 2016. Som forventet og budgetteret er bankens netto rente- og gebyrindtægter på et lavere niveau i forhold til 1. halvår 2015 men realiseret på niveau med 2. halvår 2015.

Den forventede lavere indtjening på netto rente- og gebyrindtægter i 2016 er en konsekvens af, at der i 1. halvår 2015 var tale om en decideret konverteringsbølge som Djurslands Bank og bankens kunder tog meget aktiv del i. Det fortsat lave renteniveau og den øgede priskonkurrence i markedet påvirker herudover bankens netto rente- og gebyrindtægter i negativ retning.

Banken har i 1. halvår 2016 realiseret en markant stigende kundetilgang og aktiviteten på boligområdet har særligt i 2. kvartal været på et stigende niveau.

Bankens omkostninger stiger med 6,9 mio. kr. men er under det budgetterede niveau. Stigningen er primært en konsekvens af ekstraordinære tilbageførsler af pensionshensættelser i 2015 samt investeringen i bankens to nye filialer i Løgten-Skødstrup og Hinnerup.

Resultatet før skat for 1. halvår 2016 er på 38,7 mio. kr., hvilket er højere end forventet og tilfredsstillende i det nuværende nulrentemiljø.

• Gns. indlån stiger med 4,8% - gns. udlån falder med 1,0% i forhold til 1. halvår 2015.
  • Nedskrivninger på udlån udgør 13,9 mio. kr. – et lavt niveau og et fald på 5,9 mio. kr.
  • Positive kursreguleringer på 5,7 mio. kr. – en stigning på 2,3 mio. kr.
  • Solvens på 16,9% - solvensbehov opgjort til 11,3%.
  • Basisindtjening pr. omkostningskrone på 1,45.
  • Egenkapitalforrentning før skat på 8,8%.
  • Banken fastholder forventningerne om et basisresultat for året i niveau 75-90 mio. kr.

Halvårsrapport 2016.pdf