De mest framgångsrika företagen är bättre på att samarbeta internt

Stockholm, Sverige, 2016-08-23 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

STOCKHOLM, SVERIGE - BTS GROUP AB (publ), - Framgångsrika företag är bättre på att samverka internt än andra företag; mellan funktioner och regioner. Det visar en analys som The Economist Intelligence Unit (EIU) har gjort på uppdrag av svenska BTS, som är världsledande inom strategigenomförande.

Tidigare studier som The Economist Intelligence Unit gjort på uppdrag av BTS har visat att bristande samverkan är det främsta hindret för effektivt strategigenomförande och att samverkan är en nyckelfaktor för att medarbetarna ska ställa sig bakom företagets strategi. Den nya studien visar att effektivt internt samarbete verkligen är ett kännemärke för framgångsrika företag. Studien visar dessutom att:

• De mest framgångsrika företagen bygger en kultur med en stark tro på samarbetets fördelar och en miljö där samarbete belönas och kan ske enkelt för samtliga medarbetare
  • De  ledande företagen, sett till marknadsandelar, uppger oftare att samarbete sker rutinmässigt, jämfört med företag med marknadsandelar kring snittet eller lägre
  • De framgångsrikaste företagen har ett mer effektivt samarbete på samtliga nivåer, från chefs- och mellanchefsnivå till linjeanställda medarbetare
  • Drygt tre fjärdedelar (77%) av cheferna för de största organisationerna menar att samarbete kommer att öka i vikt inom de kommande tre till fem åren.

“Resultatet av undersökningen visar på vikten av att både bygga en stark samsyn kring företagets riktning och en förståelse för hur man måste samarbeta över gränser, mellan funktioner och affärsenheter för att lyckas. För att lyckas måste företag även skapa rätt förutsättningar så att samarbete blir en naturlig del av kulturen”, säger Anna Sandberg, vice president och ansvarig för BTS Stockholmskontor.

Underlaget till EIU:s rapport Fostering Collaboration samlades in globalt under mars 2016 och bygger på svaren från 249 VD:ar och seniora chefer från hela världen. I undersökningen tittar EIU närmare på hur och varför företag samarbetar internt, hindren de möter för att göra det samt hur internt samarbete bygger strategisk samsyn och bidrar till resultatet.

Rapporten kan laddas ned gratis här:

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Sandberg
Vice President

BTS Group AB (publ)

Tel: 08-587 070 21
Mobil: 0709-288 273
E-post: anna.sandberg@bts.com

Om BTS Group AB (publ)

BTS är ett tjänsteföretag med huvudkontor i Stockholm med närmare 500 medarbetare vid 34 kontor på sex kontinenter. Vi fokuserar på individerna när organisationer ska genomföra strategiförändringar och arbetar med ledare på samtliga nivåer för att hjälpa dem att fatta bättre beslut, gå från beslut till handling och leverera resultat. Vi är övertygade om att man lär sig bäst genom att egna erfarenheter. Under 30 års tid har vi skapat engagerande och effektfulla program med en djup och bestående inverkan på deltagarna och deras karriärer. Vi inspirerar till nya sätt att tänka och stärka de kritiska förmågorna som medarbetare och ledare behöver för att skapa bättre affärsresultat. It’s strategy made personal.

Vi stödjer en rad olika kundbehov, däribland:

• Kompetensutveckling och utvärdering
  • Strategisk samsyn och strategigenomförande
  • Affärsmannaskap, ledarskap och säljutbildningsprogram
  • Affärssimuleringar på arbetet och exekveringsverktyg

BTS är partner till närmare 450 företag och organisationer, inklusive fler än 30 av världens 100 största multinationella företag. Våra största kunder hör till några av världens mest kända företag: AT&T, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, Google, GSK, HP, HSBC, Salesforce.com och Unilever.

BTS Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm och handlas under symbolen BTS B.

För mer information, besök oss på www.bts.com

BTS_Pressmeddelande_SV.pdf