ZetaDisplay: Beslut om företrädesemission av units och riktad emission av stamaktier

Sverige, 2016-08-25 08:35 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Styrelsen i ZetaDisplay AB (publ) beslutade den 24 augusti 2016, med stöd av bolagsstämmans bemyndigande, om en företrädesemission så kallade units. Emissionen innebär att högst 106 332 preferensaktier och högst 106 332 teckningsoptioner, envar berättigande till teckning av en stamaktie, emitteras. Vid full teckning ger företrädesemissionen ZetaDisplay ett tillskott på cirka 10 MSEK före emissionskostnader.

Styrelsen beslutade samma dag, med stöd av bolagsstämmans bemyndigande, även om en riktad emission av högst 1 000 000 stamaktier. Vid full teckning ger företrädesemissionen ZetaDisplay ett tillskott på 8 MSEK före emissionskostnader.

Motiv

ZetaDisplay har den 22 augusti 2016 ingått avtal om förvärv av ProntoTV AS som är den största leverantören av Digital Signage i Norge. Köpeskillingen uppgår 75 MNOK "på skuldfri bas" samt en resultatbaserad tilläggsköpeskilling som kan uppgå till maximalt 25 MNOK och som betalas ut under början av 2018.

I syfte att delfinansiera förvärvet genomför ZetaDisplay nu en företrädesemission av units. Företrädesmissionen väntas inbringa cirka 10 MSEK före emissionskostnader.

ZetaDisplay har vidare rätt att erlägga 8 MSEK av köpeskillingen i form av stamaktier i ZetaDisplay. Bolaget genomför därför även en riktad emission av stamaktier.

Företrädesemission av units

Erbjudandet om företrädesemissionen i sammandrag

Styrelsen i ZetaDisplay har, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 16 maj 2016, beslutat att emittera 106 332 units, där varje unit består av en preferensaktie samt en teckningsoption, med företrädesrätt för aktieägarna. Emissionen kommer, vid full teckning, att tillföra bolaget cirka 10 MSEK före emissionskostnader.

Företrädesrätt att teckna aktier har de som på avstämningsdagen den 7 september 2016 är aktieägare. Varje aktie i Bolaget berättigar till en (1) uniträtt. Hundrafemton (115) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit.

Teckningskursen per unit uppgår till 100 SEK. Av teckningskursen per unit utgör teckningskursen per preferensaktie 100 SEK. Teckningsoptionerna emitteras följaktligen vederlagsfritt. Courtage utgår ej. Varje teckningsoption kommer att kunna utnyttjas för teckning av en stamaktie under september 2018 eller september 2019 till kursen 12 SEK per stamaktie.

Aktiekapitalet ökas med högst 106 332 SEK genom emission av högst 106 332 preferensaktier.  Vidare emitteras högst 106 332 teckningsoptioner, envar berättigande till teckning av en stamaktie, till följd varav ZetaDisplays aktiekapital kan komma att öka med ytterligare högst 106 332 SEK och antalet aktier kan komma att öka med ytterligare högst 106 332 aktier. Antal aktier innan företrädesemissionen, den riktade emissionen av stamaktier beskriven nedan och den riktade emissionen av units som tidigare offentliggjorts uppgår till 12 228 250 aktier.

Units som inte tecknas med företrädesrätt ska tilldelas dem som tecknat minst fem (5) units utan stöd av uniträtt. Tilldelning utan företrädesrätt ska ske

a)      i första hand till dem som även tecknat units med stöd av uniträtt, pro rata i förhållande till hur många units som tecknats med stöd av uniträtter, dock att tecknare som med tillämpning av denna tilldelningsprincip skulle ha tilldelats färre än fem (5) units efter lottning ska tilldelas antingen 5 units eller inga units,

b)     i andra hand till andra som tecknat units utan företrädesrätt, pro rata i förhållande till hur många units som tecknats, dock att tecknare som med tillämpning av denna tilldelningsprincip skulle ha tilldelats färre än 5 units efter lottning ska tilldelas antingen fem (5) aktier eller inga units, och

c)      i tredje hand till eventuella emissionsgaranter i enlighet med respektive garants garantiåtagande.

Aktieägare som väljer att inte delta i företrädesemissionen kommer att få sin ägarandel utspädd med högst 106 332 nya preferensaktier, motsvarande högst cirka 0,8 procent av kapitalet och högst cirka 0,1 procent av rösterna. Med utspädning avses här den andel de nya aktierna utgör av det totala antalet aktier vid full teckning efter att samtliga nya aktier i företrädesemissionen, den riktade emissionen av stamaktier samt den riktade emissionen av units som tidigare offentliggjorts, har registrerats. Om även samtliga teckningsoptioner utnyttjas för teckning av stamaktier, kommer aktieägare som väljer att inte delta i företrädesemissionen att få sin ägarandel utspädd med ytterligare högst 106 332 nya stamaktier, motsvarande högst cirka 0,8 procent av kapitalet och högst cirka 0,8 procent av rösterna.

Tidplan för företrädesemissionen

* Offentliggörande av informationsmaterial: Omkring den 2 september 2016

* Avstämningsdag: 7 september 2016.

* Teckningstid: 12 september – 27 september 2016

* Sista dag för handel i Bolagets aktie inklusive rätt att erhålla uniträtter: 5 september 2016

* Första dag för handel i Bolagets aktie exklusive rätt att erhålla uniträtter: 6 september 2016

* Likviddag: 6 oktober 2016

* Handel med uniträtter kommer att ske på Nasdaq First North under perioden från och med den 12 september till och med den 23 september 2016.

Teckningsförbindelser

Styrelsen avser inhämta teckningsförbindelser och/eller emissionsgarantier om upp till 50 procent av emissionsbeloppet. Ytterligare information kommer att offentliggöras i samband med informationsmaterialet omkring den 2 september 2016.

Villkor och anvisningar kommer att offentliggöras i informationsmaterialet omkring den 2 september 2016.

Riktad emission av stamaktier

ZetaDisplay har rätt att erlägga 8 MSEK av köpeskillingen för förvärvet av ProntoTV AS i form av stamaktier. De nya aktierna ska endast kunna tecknas av Pronto Holding AS, säljaren av ProntoTV AS.

Teckningskursen per aktie uppgår till 8 SEK. Grunden för teckningskursen är den volymvägda genomsnittskursen på Bolagets stamaktie på Nasdaq First North under perioden från och med den 20 maj 2016 till och med den 19 augusti 2016, vilket var sista handelsdagen innan Bolaget offentliggjorde emissionen, med avdrag för vad styrelsen bedömer som en marknadsmässig rabatt på 9,6 procent.

Aktiekapitalet ökas med högst 1 000 000 SEK genom emission av högst 1 000 000 stamaktier. Antal aktier innan företrädesemissionen beskriven ovan, den riktade emissionen av stamaktier och den riktade emissionen av units som tidigare offentliggjorts uppgår till 12 228 250 aktier.

Den riktade emissionen innebär att aktieägare kommer att få sin ägarandel utspädd med högst 1 000 000 nya aktier, motsvarande högst cirka 7,2 procent av kapitalet och högst cirka 7,5 procent av rösterna. Med utspädning avses här den andel de nya aktierna utgör av det totala antalet aktier vid full teckning efter att samtliga nya aktier i företrädesemissionen, den riktade emissionen av stamaktier samt den riktade emissionen av units, som tidigare offentliggjorts, har registrerats.

Legal rådgivare till bolaget är Fredersen Advokatbyrå AB.

För ytterligare information:

ZetaDisplay AB (publ)

CEO Leif Liljebrunn
E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ZetaDisplay ska offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades genom Leif Liljebrunns försorg för offentliggörande den 25 augusti 2016 kl. 08.35.

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bank. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.