Aktia söker tillväxt i sparatjänster och förstärker sin marknadsföring

Aktia Bank Abp
25.8.2016

Aktia Bank har inte varit overksam i dessa tider av låga räntor och smalare marginaler i branschen. För att få upp farten satsar vi nu på sparande och placeringar.

- Aktia har höga tillväxtmålsättningar, och i vår strategi har vi konstaterat att vi vill skapa ekonomiskt mervärde för båda parterna i kundrelationen. Förutom genom utlåning söker vi tillväxt genom att satsa på utveckling av produktområdet spara och placera. Därför förstärker vi vår organisation genom att rekrytera en person med gedigen kunskap för att utveckla affärsverksamheten inom spara, konstaterar vice verkställande direktör Carl Pettersson som ansvarar för försäljning och marknadsföring.

- Kundernas förväntningar, digitaliseringen och den ökade regleringen kräver närvaro och flexibilitet av inhemska aktörer, fortsätter han.

Aktia har rekryterat Sam Olin för att utveckla produktområdet spara och placera. Olin har ägnat hela sin karriär åt spara och placera, de senaste sex åren som privatbankir.

- Sparande är alltid aktuellt, men framför allt när räntorna på konton och depositioner är låga eller närmast obefintliga är det allt viktigare att fundera på vad man gör med sina pengar. Vår målsättning är att ge goda idéer, lösningar och högklassiga spar- och placeringsråd till kunder som är intresserade av att försäkra sig om sin välmåga och samtidigt göra medvetna val i förvaltningen av sin förmögenhet, konstarerar Olin. Nu när bolåneräntorna är rekordlåga anser vi att det är smart att kontrollera sin amorteringsplan och kanske kanalisera en del av besparingarna som är tänkta att öka bostadsegendomen till någon mera likvid sparform.  Med andra ord – amortera lite mindre på bolånet och spara samtidigt till exempel i placeringsfonder.

Olin påminner samtidigt om att en högre avkastning från till exempel aktiefonder alltid är förknippad med fluktuation på kort sikt, dvs. risk för att värdet kan gå ner. Att vara medveten om de olika tillgångsslagens egenskaper och risker, kundens risktagningsförmåga och att fastställa en placeraprofil och utarbeta en tidsram för sparplanen är i nyckelposition då man funderar på olika alternativ.

- Medel som man med största sannolikhet kommer att behöva inom det närmaste året lönar det sig inte att placera i fonder, men det finns alternativ också för dessa. För en tid på 1–3 år kan man till exempel tänka på en väldiversifierad räntefond, och ju längre fram i tiden det sannolika användningsbehovet ligger, desto större fluktuation kan kan tillåta på kort sikt, betonar Olin.

Förutom produktområdet spara och placera ökar vi vår kompetens också inom marknadsföring och konceptualisering.

Vi eftersträvar tillväxt genom att stärka kännedomen om Aktia. För att stärka marknadsföringen och våra koncept har vi rekryterat Tuomas Virtamo som är proffs på marknadsföring med mångårig erfarenhet och som kan visa på goda resultat från att leda marknadsföring och försäljning bl.a. på Lumene och L'Oreal. Virtamo, som börjat som marknadsföringsdirektör, ser många möjligheter att utveckla tjänsterna på Aktia.

- Våra kunder får av oss den bästa möjliga, ansvarsfulla rådgivningen i ekonomiska ärenden i respektive livssituation. Vi kommer att förbättra den högklassiga kundupplevelsen ytterligare och erbjuda kunderna mervärde genom digitala tjänster som är lätta att använda kombinerat med sakkunnig rådgivning i vårt kontorsnät. Jag kommer att fokusera särskilt på att förstärka Aktias kommunikation till målgruppen, konstaterar Virtamo.

Både Sam Olin och Tuomas Virtamo har börjat på sina nya poster i mitten av augusti.

Aktia Bank Abp

Mera information: