Østjydsk Bank A/S - Opfølgning på bankens kapitalplaner

Som det fremgik af Østjydsk Banks årsrapport for 2015 og halvårsrapport for 2016 har banken udarbejdet en kapitalplan der viser, at banken forventes at være i stand til at leve op til kapitalkravene efter 2018, hvor den statslige hybride kapital ikke længere kan medregnes til kapitalgrundlaget på grund af kapitalens regulatoriske forfald.

I arbejdet med at klargøre banken til kapitalens regulatoriske forfald i 2018 har banken undersøgt muligheden for allerede på nuværende tidspunkt, at kunne delindfri 40 % af den statslige hybride kapital, idet en sådan delindfrielse vil kunne medføre en årlig rentebesparelse for banken i niveauet 7 mio. kr.

I forbindelse med disse undersøgelser har banken ansøgt Finanstilsynet om tilladelse til at foretage denne delindfrielse, og har bl.a. fremsendt kapitalplaner, hvor både bankens indtjening og nedskrivninger er udsat for forskellige stressscenarier.

På baggrund af den gennemførte sagsbehandling indstillede Finanstilsynet til Finanstilsynets bestyrelse, at der kunne meddeles banken tilladelse til den ansøgte delindfrielse, og banken modtog kopi af Finanstilsynets udkast til afgørelse herom.

Banken har modtaget Finanstilsynets endelige afgørelse på den fremsendte ansøgningen, hvoraf det fremgår, at Finanstilsynet har meddelt banken afslag på delindfrielsen.

Banken tager Finanstilsynets afgørelse til efterretning, og arbejder herefter videre med de tidligere udmeldte planer om en indfrielse af den statslige hybride kapital senest i 2018.

Bankens kapitalnøgletal var pr. 30. juni 2016 som følger:

Kapitalprocent                                                              17,3 %

Kernekapitalprocent                                                     16,9 %

Egentlig kernekapitalprocent                                         7,7 %

Solvensbehov                                                               11,4 %

Eventuelle spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til undertegnede, på telefon 9668 4220.

ØSTJYDSK BANK A/S

Max Hovedskov