Juha Vidgrén valittiin Itä-Suomen parhaaksi yrittäjäksi

Vieremä, Finland, 2016-10-12 13:19 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Ponssen hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén on valittu EY Entrepreneur of the Year 2016 –kilpailun Itä-Suomen alueen voittajaksi. EY Entrepreneur of the Year on kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville, nopeasti kasvavien ja vastuullisten yritysten omistajayrittäjille. Viiden maantieteellisen alueen parhaat yrittäjät julkistettiin tänään keskiviikkona Helsingissä EY-talolla.

”Vahvat innovaatiot läpi historian, reagointiherkkyys ja asiakkaiden päivittäisen työn tunteminen ovat pitäneet Ponssen mukana kovassa kilpailussa. Vidgrén on upeasti jatkanut isänsä luomaa väkevää Ponsse-henkeä, joka on ainutlaatuinen sekoitus suomalaista sisua ja savolaista lupsakkuutta”, perustelee kilpailun tuomaristo Vidgrénin valintaa.

Valtakunnallisessa finaalissa 4. marraskuuta Juha Vidgrén on ehdolla sekä Tuotanto-sarjan että koko kisan, EY Entrepreneur of the Year 2016, voittajaksi. Voittaja edustaa Suomea myös yrittäjyyden maailmanmestaruuskisassa (EY World Entrepreneur of the Year) Monte Monte Carlossa 7.-11. kesäkuussa 2017.

"Hienoa saada palkinto ja samalla tunnustusta työstä täällä Itä-Suomessa. Kiitokset kuuluvat ennen kaikkea meidän asiakkaillemme luottamuksesta ja omalle henkilökunnalle erinomaisesta työstä”, Juha Vidgrén kiittää.

Finalistiyritykset eri puolilta Suomea luovat toivoa maamme talouskasvulle

14 suomalaisyrityksen omistajayrittäjät palkittiin keskiviikkona alueidensa - Uudenmaan, Itä-Suomen, Länsi-Suomen, Pohjois-Suomen sekä Häme ja Keski-Suomen - parhaina yrittäjinä. Eri toimialoja edustavia yrittäjiä yhdistää vankka usko oman yrityksensä tulevaisuuteen ja kasvuun sekä kova yrittämisen tahto. Tuomaristo tarkastelee yrittäjiä ja heidän yrityksiään kokonaisvaltaisesti niin toimintatapojen ja strategian kuin innovatiivisuuden ja yhteiskuntavastuunkin osalta.

”EY:n yrittäjäkilpailu osoitti jälleen, että maastamme löytyy hienoja menestystarinoita eri aloilta, eri puolilta Suomea. Mukana kisassa oli niin nuoria born global -yrityksiä kuin Ponssen kaltaisia, pitkään vastuullista liiketoimintaa harjoittaneita perheyrityksiä. Kaikki nämä yritykset toimivat vastuullisesti ja useat niistä ovat kansainvälisiä menestystarinoita. Suomessa on yrittäjyyden kautta hyvät edellytykset taloudelliseen kasvuun, kertoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja, EM Groupin omistaja Marjo Miettinen.

Kilpailu etsii vuosittain yrittäjien joukosta kovia kasvajia ja vastuullisen liiketoiminnan rakentajia. Joukkoon mahtuu niin nuoria nousijoita kuin peräänantamattomia perheyrittäjiä, joita yhdistää kannattavasti kasvava liiketoiminta ja lupaavat tulevaisuudennäkymät. Myös yritysten työllistämisluvut ovat positiivisia. Yritykset ovat vuosittain kasvattaneet henkilöstönsä määrää ja luoneet uusia työpaikkoja: keskimäärin ne työllistivät viime vuonna 10 % enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Valinnat kilpailun aluevoittajista teki kilpailun järjestäjästä riippumaton tuomaristo, jonka jäsenet edustavat kukin omien alojensa huippuasiantuntemusta ja kokemusta. Marjo Miettisen lisäksi yhdeksän hengen tuomaristoon kuuluvat mm. Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen ja Koneen hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin.

EY:n yrittäjäkilpailun valtakunnalliset finalistit ovat:
Tuotanto-sarja: digitaalisista lukoistaan tunnetun iLoq Oy:n Mika Pukari (Pohjois-Suomi); älykästä testausrobotiikkaa tekevän tamperelaisen OptoFidelty Oy:n Pertti Aimonen (Häme ja Keski-Suomi); metsäkonevalmistaja Ponsse Oyj:n Juha Vidgrén (Itä-Suomi); tietojärjestelmätoimittaja Tuxera Oy:n Mikko Välimäki (Uusimaa).
Kauppa-sarja: luksusmerkki Balmuirista tunnetun oululaisen Wheslyn Groupin Heidi ja Juha Jaara (Pohjois-Suomi); pietarsaarelainen salaatti- ja tuoreruokakauppias Sami Haapasalmi, Fresh Servant Oy (Länsi-Suomi).
Palvelut-sarja: informaatiovälittäjä LM Tietopalvelut Oy:n Janne Järvinen (Uusimaa); teleoperaattorien liiketoiminnan tukijärjestelmiä ja IT-palveluja tarjoava Qvantel Oy:n Matti Roto (Uusimaa); nuorten osaajien henkilöstöpalveluyritys Studentwork Sharper Oy:n kolmikko Heikki Karimaa, Lucas Geisler, Tomas Valkama (Uusimaa).
Lisäksi Vuoden Nuori Yrittäjä (35 v. tai alle) sekä Vuoden Perheyrittäjä -erikoiskategorioiden finalisteiksi tuomaristo nosti seuraavat yrittäjät: Vuoden Nuori Yrittäjä -sarja: viime viikolla menestyksekkään Nordic Business Forumin järjestäneet jyväskyläläiset Hans-Peter Siefen ja Jyri Lindén, Nordic Business Group (Häme ja Keski-Suomi); äänieristettyjä puhelinkoppeja valmistavan Framery Oy:n Samuli Hällfors (Häme ja Keski-Suomi) sekä palvelut-kategoriassakin kisavaan Studentwork Sharper Oy:n yrittäjäkolmikko.
Vuoden Perheyrittäjä -sarja: oululaisen leipomon Putaan Pulla Oy:n Antti Tyykiluoto (Pohjois-Suomi); tukkukauppa Tammer-Tukun serkukset Zachary ja Vesa Mäenpää (Häme ja Keski-Suomi); mediatalo A-Lehdet Oy:n Olli-Pekka Lyytikäinen ja Anne Lyytikäinen-Palmroth (Uusimaa).

Mikä EY Entrepreneur of the Year -kilpailu (EoY)?

• Kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville, nopeasti kasvavien ja vastuullisten yritysten omistajayrittäjille. Maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla.
  • Pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin, joissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden kautta. EY tutustui kevään 2016 aikana Suomessa yli 500 kandidaattiyritykseen. Näistä 55 valikoitui haastatteluprosessiin sekä tuomariston arvioitavaksi.Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien, maailmalla vuodesta 1986.
  • Päätökset voittajista tekee järjestäjistä riippumaton yhdeksänhenkinen tuomaristo. Tuomaristoon kuuluu mm. EM Groupin omistaja Marjo Miettinen, Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen ja Koneen hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin. Katso kaikki kisan tuomarit täältä http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-Year-kasvuyrittajakilpailu-tuomaristo

LISÄTIETOJA:
Laura Uuttu-Deschryvere, EY Entrepreneur of the Year -päällikkö, laura.uuttu-deschryvere@fi.ey.com, p. 040 717 6415
Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year -johtaja,
juha.hilmola@fi.ey.com, p. 040 540 8963
Kuvia finalisteista: jenni.rinne@fi.ey.com, lisätietoja kilpailusta: www.eoy.fi

LÄHDE: EY Entrepreneur of the Year

Ponsse Oy_Juha Vidgren.jpg