Nya Aktia Wallet kombinerar mångsidig digital plånbok och betalapplikation

Aktia Bank Abp
25.10.2016 kl. 10.00

Aktia lanserar Aktia Wallet 27.10.2016. Aktia Wallet är en ny mobil applikation som underlättar betalningar och korthantering och gör dem snabbare. Applikationen ger kunden lätt och säker tillgång till mobila och webbetalningar.

Aktia Wallet är en mångsidig digital plånbok, och kunden kan ladda ner pengar på sitt Walletkonto antingen med sitt betalkort eller i sin nätbank. Till Walletkontot kan man koppla olika betalmedel såsom betalstickers och webbetalkort. I applikationen kan kunden behändigt följa med transaktionerna på Walletkonto och Aktias betalkort samt administrera kortinställningarna. Det är lätt att kontrollera kortens saldo och korttransaktioner i realtid. Ett försvunnet kort kan snabbt spärras tillfälligt och öppnas på nytt.

I Aktia Wallet kan kunden också beställa betalstickers åt sig och sina familjemedlemmar. Betalstickers gör kontaktlösa betalningar ännu lättare, eftersom man kan limma stickern till exempel på sin telefon eller sin nyckelring och alltid ha den med sig. Kunden visar upp betalstickern för kassaterminalen och köpet debiteras Walletkontot. Nya Aktia Wallet kan också kompletteras med ett webbetalkort för trygga och enkla betalningar på webben. Betalningen görs på vanligt sätt, dvs. kortuppgifterna matas in i webbutiken eller -tjänsten. Webbetalkortet finns alltid till hands, man kan inte tappa bort det.

- Målsättningen är att Aktia Wallet ska bli Finlands populäraste betalapplikation, säger direktör Christoffer Rosqvist på Aktia Finans Ab.

- Aktia Wallet är en kombination av applikationen Elisa Lompakko och Aktias kortapp. Den nya applikationen är mångsidig och lätt att använda. Inloggningen har gjorts enklare genom att lägga till alternativet identifiering med fingeravtryck. Vi utvecklar nya funktioner i snabb takt. Alla som har någon finsk banks nätbankskoder kan använda tjänsten, fortsätter Rosqvist.

Den digitala utvecklingen försnabbas i takt med att man använder allt mindre kontanter och efterfrågan på mobila banktjänster ökar. Aktia har fokus på kundservice och avser att gå i spetsen för utvecklingen. Genom köpet av Elisa Rahoitus Oy i juli i år förstärkte Aktia sitt kunnande inom mobila betalningar.

Aktia Bank Abp

Mera information:

Verkställande direktör Christoffer Rosqvist, Aktia Finans Ab, tfn 050 577 0858

Direktör Malin Pettersson, kommunikation och samhällsansvar, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6369

Bilaga:

Bild på applikationen