Fortumin ilmastotoimille korkea luokitus CDP:ltä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 26.10.2016

Fortum arvioitiin parhaaksi energiasektorin toimijaksi luokituksella A- CDP:n (aikaisemmin Carbon Disclosure Project) vuosittaisessa pohjoismaisessa arvioinnissa tänä vuonna. CDP:n 2016 Ilmastoraportin tulokset pohjoismaisten yritysten osalta julkaistiin eilen Oslossa, Norjassa.

Tällä hetkellä 97 % Fortumin sähköntuotannosta Euroopassa ja 64 % kaikesta sähköntuotannosta on hiilidioksidipäästötöntä. Yhtiön CO2-ominaispäästöt ovat noin 10-15 % eurooppalaisten energiayhtiöiden keskimääräisistä päästöarvoista.

Fortum arvioitiin luokkaan A- (asteikolla D – A, A:n ollessa paras), mikä tarkoittaa, että yrityksen toiminta ottaa esimerkillisesti huomioon ympäristönäkökulman, ymmärtää ilmastonmuutoksen tuomat riskit ja mahdollisuudet huomioiden ne strategiassaan ja toiminnassaan. Fortum on osallistunut CDP-arviointiin vuodesta 2005 alkaen.

“Ilmastotekojen lisäksi myös korkeatasoinen ja läpinäkyvä raportointi on tärkeää. Huomaamme työssämme päivittäin, miten ei-taloudellisista tiedoista ja niiden raportoinnista on tullut keskeinen pääomamarkkinoiden työkalu, jolla ne pystyvät sijoituspäätöksiä tehdessään arvioimaan sijoituskohdettaan ja ilmastonmuutokseen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia. Ei-taloudellisten tietojen raportointi on kehittynyt valtavasti viime vuosikymmenen aikana ja sen merkitys kasvaa edelleen”, toteaa Marja Mäkinen Fortumin sijoittajasuhteista.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Marja Mäkinen, päällikkö, sijoittajasuhteet (vastuullinen sijoittaminen), 040 527 4090

CDP
CDP, aiemmin Carpon Disclosure Project, on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Se ylläpitää ainoaa maailmanlaajuista järjestelmää, jonka avulla yritykset ja kaupungit voivat raportoida, hallita ja jakaa keskeistä ympäristötietoa. CDP:n toiminnassa on mukana useita eri markkinatoimijoita, kuten 827 institutionaalista sijoittajaa, joiden hallinnassa on 1 000 biljoonan US$ omaisuus. CDP:n tavoitteena on kannustaa yrityksiä raportoimaan ympäristövaikutuksistaan ja luonnonvarojen käytöstään ja ryhtymään toimenpiteisiin vaikutusten vähentämiseksi. Sijoittajayhteisö käyttää CDP-luokitusta arvioidessaan yritysten valmiutta muutoksissa maailmanlaajuisesti toimintaympäristössä, markkinoiden kysynnässä ja päästöihin liittyvässä sääntelyssä. www.cdp.net

Fortum
Fortumin visio on olla puhtaan energian edelläkävijä. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä muita energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Tärkeimmät markkina-alueemme ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä, Puola ja Intia. Vuonna 2015 palveluksessamme oli noin 8 000 energia-alan asiantuntijaa ja liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi