Q3 Meddelelse - cBrain er blevet SAM-registreret i USA

• Fortsat fremgang i Danmark
  • 2 internationale ordrer i henholdsvis Tyskland og UK
  • cBrain godkendt som leverandør til offentlige myndigheder i USA (SAM-registrering)
  • Forhandlinger med de første mulige pilotkunder i Washington
  • Etablering af kontor i San Francisco

cBrains forretning

cBrains forretning er baseret på udvikling og salg af selskabets 2 softwareprodukter: F2 og M4.

Standardsystemet F2 er et produktionssystem, som er designet til at understøtte en fuld digitalisering af arbejdet hos offentlige myndigheder, herunder sagsbehandling, dokumenthåndtering, kommunikation, vidensdeling og forvaltningsprocesser samt understøttelse af myndighedernes særlige krav i relation til journalisering og arkivering. I forbindelse med F2 tilbydes endvidere et komplet proces-lag, som gør det muligt for F2 at erstatte de store traditionelle fagsystemer, herunder digitale selvbetjeningsløsninger til borgere og virksomheder.

Standardrammesystemet M4 er en digital platform til styring af kunderelationer og digitalisering af komplekse fagprocesser (CRM), herunder organisationsstruktur, administration, økonomistyring, booking, eventhåndtering, kommunikation og selvbetjening.

Det danske marked

Markedet for løsninger til digital forvaltning inden for den offentlige sektor er stort og voksende, og cBrain estimerer, at markedet for selskabets løsninger alene i Danmark er over 2 mia kroner årligt.

cBrain har opnået en solid position som leverandør til den danske centraladministration, hvor halvdelen af alle de ministerielle departementer, inklusive Statsministeriet og Udenrigsministeriet, nu anvender F2 som deres digitale platform.

Samtidig er cBrain også godt på vej ind på markedet som leverandør til styrelser og institutioner, fordi F2-produktet, ikke mindst i kraft af proceslaget, tilbyder en ny og langt mere effektiv tilgang til digitalisering af offentlige fagsystemer.

cBrain noterer en fortsat god fremgang på det danske marked. I juli måned kunne cBrain således annoncere en aftale med Skatteministeriet om leverance af F2 sags- og dokumenthåndtering som ny digital platform til ministeriets departement.

I maj annoncerede cBrain, at selskabet havde indgået aftale med SKAT omkring leverance af løsning til refusion af udbytteskat. Løsningen baseres på F2 sagsbehandling- og processtyring, og løsningen skal understøtte hele processen fra selvbetjening til kontrol og anvisning af udbetalinger.

cBrain har allerede på nuværende tidspunkt leveret en stor del af det nye system til SKAT, og de første brugere er gået i drift.

Normalt tager det ofte flere år at udvikle og levere de store offentlige digitaliseringssystemer. Projektet hos SKAT er hermed med til at underbygge, at cBrain, med F2 standardsystemet og proceslaget, har et produkt og en teknologi, som udfordrer den traditionelle tilgang til digitalisering i den offentlige sektor.

International vækstplan

IT-industrien er en af verdens største industrier, og IT til offentlig sektor udgør antagelig 1/3 af den samlede IT-industri. I USA bruger offentlige myndigheder mere end 60 mia USD årligt på IT, men samtidig fortæller industrirapporter, at over 90% af alle offentlige projekter i USA fejler.

cBrains internationale vækstplan er baseret på F2-produktet og den solide danske referenceposition.

Det er samtidig cBrains opfattelse, at F2-produktet er nytænkende og "game changing", og at F2 repræsenterer en ny type softwareprodukt, som kan ændre spillereglerne i markedet.

cBrain står med et af de første standardprodukt, designet og bygget til offentlige myndigheder. Et produkt, som i kraft af teknologisk nytænkning giver kunder og brugere markante fordele, og som har bevist sin styrke i kraft af markante kundereferencer, herunder halvdelen af alle danske departementer samt 20 styrelser og institutioner.

Med F2-produktet, og som first mover, har cBrain derfor muligheden for at udfordre og ændre en af verdens største industrier. Internationalt sker dette under positionen "The Danish model/Built for government".

Den internationale markedsføring sker i tæt samarbejde med eksportrådet. Fordi det danske udenrigsministerium selv anvender F2-produktet, kan cBrain samarbejde med de danske ambassader i forbindelse med eksportfremstød, samtidig med at ambassaderne kan anvendes som lokale kundereferencer.

Ud over at være det første standardprodukt, som er bygget til brug for den offentlige sektor, repræsenterer F2 også to teknologiske nyskabelser:

Alt på et sted: Datakontrol.
F2 samler alle data i en fælles database. Det giver myndighederne bedre forretningskontrol og kontrol med data.

Fagsystemer baseret på standardsoftware og checklister.
F2 tilbyder, baseret på checklister, en hel ny måde at understøtte fagprocesser på, hvilket giver en langt hurtigere, billigere og mere fleksibel tilgang til digitalisering af fagsystemer.

F2 repræsenterer en ny type af software

Historisk har offentlige myndigheder indkøbt skræddersyede og individuelle løsninger ("big it"), hvor den enkelte myndighed typisk udbyder en omfattende kravspecifikation, som efterfølgende bygges og leveres.

Men i løbet af de sidste 10 år er den traditionelle big-it tilgang blevet udfordret af såkaldte standard-ramme løsninger. Løsninger, som oprindelig bygget til brug for private virksomheder, og som leverandører omskriver og tilpasser med henblik på at opfylde behov hos de offentlige myndigheder. Eksempler på sådanne løsninger er traditionel sags- og dokumenthåndtering.

De omskrevne standardramme-systemer, hentet ind fra den private sektor, har til en vis grad været med til at sænke prisen på løsninger. Men det er ikke lykkedes at levere rigtig gode løsninger, fordi løsningerne ikke er designet til offentlige myndigheder, og mange IT-projekter fejler derfor stadig.

Med F2 tilbyder cBrain et ny tilgang til digitalisering, baseret på en ny type standardprodukt, som fra starten er designet og bygget til offentlige myndigheder ("built for government").

Standardproduktet betyder ikke alene langt hurtigere leverance og en lavere pris. Det giver også en meget lavere projektrisiko for den enkelte myndighed, fordi F2-produktet er et standardprodukt, som er testet og virker hos andre myndigheder.

Europa

Det noteres med tilfredshed, at cBrain nu begynder at se de første positive resultater af selskabets eksportindsats. I tredje kvartal har cBrain således annonceret 2 internationale aftaler.

I England har cBrain vundet et offentligt udbud fra Liverpool City Council og indgået en aftale om leverance af F2 som digital platform i forbindelse byens HR sagsbehandling og personaleadministration.

Løsningen til Liverpool City Council skal leveres som en cloud service, baseret på cBrains Council-as-a-Service (CaaS) koncept. Council-as-a-Service (CaaS) tilbyder markante besparelser for lokale myndigheder, idet den nye løsning kan erstatte en række eksisterende IT-systemer, herunder sags- og dokumenthåndtering, CMS, CRM, samarbejdsløsninger, vidensdeling, input/output-styring såvel som fagsystemer.

Leverancen til Liverpool City skrider planmæssigt frem, og cBrain forventer, at leverancen til Liverpool City snart vil kunne anvendes som reference.

cBrain har i flere år, i tæt samarbejde med den danske ambassade i Berlin og den tyske forskningsorganisation Fraunhofer, arbejdet på at komme ind på det tyske marked.

Det er derfor glædeligt, at cBrain i september kunne annoncere, at selskabet har vundet sit første udbud i Tyskland, hvor cBrain, baseret på F2-produktet, skal implementere et fagsystem hos en afdeling i en styrelse i den tyske centraladministration.

USA

cBrain har øget sine internationale investeringer markant, specielt i USA, og USA udgør nu cBrains største internationale satsning.

I april kunne cBrain annoncere, at selskabet havde ansat Greg Godbout som direktør for selskabet. Greg Godbout, som er "Presidential Innovation Fellow", kom fra en stilling i White House, hvor han bl.a. var direktør for den nationale amerikanske digitale taskforce (18F).

I forbindelse med halvårsregnskabet annoncerede cBrain, at cBrain havde etableret et amerikansk datterselskab med Greg Godbout som direktør.

I september deltog cBrain i et royalt eksportfremstød med kronprinseparret i Washington og Boston.

I september kunne cBrain endvidere annoncere, at selskabet har indgået en partneraftale med organisationen Code for America.

Code for America er en non-profit organisation med hovedkontor i San Francisco. Code for America arbejder på modernisere den offentlige sektor i USA gennem en effektiv anvendelse af ny teknologi, og organisationen har mere end 5.000 aktive medlemmer. Aftalen med Code for America betyder bl.a., at cBrain deltager på organisationens årlige Summit i San Francisco i denne uge.

I sidste uge deltog cBrain i den årlige Executive Leadership konference (ELC) i Williamsburg. Som keynote-indlæg på konferencen var en international session, i form af en dialog mellem den danske ambassadør i Washington, Lars Lose, og den nationale amerikanske CIO, Tony Scott.

EU-rapporter fremhæver Danmark som det førende digitale land i Europa, og den danske ambassadør præsenterede status og danske erfaringer i forbindelse med digitalisering af den offentlige sektor i Danmark. Dette omfattede Udenrigsministeriets egne erfaringer med anvendelse af F2 som digital platform. Konferencen i Williamsburg har givet en betydelig positiv media-omtale.

I forbindelse med halvårsregnskabet oplyste cBrain, at et af formålene med at etablere datterselskab i USA var at opnå status som en godkendt leverandør til amerikanske myndigheder.

Det er derfor meget positivt, at cBrain nu kan annoncere, at selskabet for nylig modtaget en såkaldt SAM-godkendelse ("System for Award Management"). SAM-registreringen er en forudsætning for at kunne handle med offentlige myndigheder i USA, og SAM-godkendelsen er derfor et vigtigt skridt på vejen mod de første ordrer i USA.

cBrain oplever en solid interesse for F2-produktet i USA og har i løbet af året opbygget en liste af potentielle kunder, som selskabet er i dialog med. Dette omfatter både ministerier og styrelser, og med SAM-registreringen er det nu muligt at tage næste skridt med henblik på at få de første pilotkunder i USA.

cBrain kan oplyse, at selskabet for tiden er i dialog med 2 konkrete myndigheder i Washington omkring en afprøvning af F2-produktet. Det noteres i den forbindelse, at der er en betydelig usikkerhed forbundet med begge projekter, ikke mindst fordi det amerikanske valg kan påvirke det videre forløb, ligesom eksempelvis organisatoriske ændringer i forbindelse med regeringsdannelsen potentielt både kan forsinke og/eller helt aflyse det videre forløb.

Endelig har cBrain i denne uge netop annonceret, at selskabet har indgået aftale med organisationen SUPERPUBLIC og etableret kontor i San Francisco.

SUPERPUBLIC er et nyt innovationscenter i San Francisco, annonceret i maj 2016, etableret i form af et fælles digitaliseringstiltag mellem byen San Francisco og en række myndigheder under den amerikanske centraladministration, herunder GSA og det amerikanske handelsministerium. cBrain får kontor i innovationscentret hos SUPERPUBLIC, hvilket bl.a. giver cBrain adgang til Silicon Valley innovationsmiljøet samt tilknyttede myndigheder og universiteter.

Per Tejs Knudsen

Anne Dorthe Hermansen, ir@cbrain.dk + 45 40118608