Kommuniké från extra bolagsstämma i PledPharma AB

Stockholm, 2016-11-07 17:57 CET (GLOBE NEWSWIRE) --
Extra bolagsstämma i PledPharma AB (publ) har avhållits den 7 november 2016 varvid stämman beslutade i enlighet med styrelsens framlagda förslag. Det fullständiga beslutsförslaget framgår av kallelsen till stämman.

Under sitt anförande på stämman redogjorde styrelseordförande Håkan Åström för bakgrunden till styrelsebeslutet om företrädesemission. Styrelsen och ledningen i PledPharma har beslutat att utveckla huvudprodukten, PledOx®, hela vägen fram till en ansökan om marknadsregistrering. Motivet med den planerade företrädesemissionen är primärt att erhålla kapital för att ta PledOx® genom fas III fram till utläsning av ”top-line”-resultat.

Beslutet har baserats på feedback från partnerdiskussioner och en stark tilltro till projektet. Med detta beslut räknar bolaget med att skapa betydande värde för aktieägarna.

På bolagsstämman presenterade även PledPharmas VD Jacques Näsström bolaget och den kommande utvecklingen i projekten för PledOx® och Aladote®.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut av den 19 oktober 2016 om företrädesemission av högst 20 277 773 aktier, vilket medför en ökning av bolagets aktiekapital med högst 1 067 252 kronor. De som på avstämningsdagen den 11 november 2016 är registrerade som aktieägare i PledPharma har företrädesrätt att teckna 5 nya aktier för 7 befintliga aktier. Teckningstiden löper från och med den 15 november 2016 till och med den 29 november 2016. Teckningskursen i företrädesemissionen är 20 SEK per aktie, vilket vid full teckning motsvarar en emissionslikvid om cirka 406 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Företrädesemissionen är fullt säkerställd via teckningsåtaganden från befintliga aktieägare motsvarande 34 procent av företrädesemissionen samt genom ett externt garantikonsortium. Styrelsens beslut har offentliggjorts genom ett pressmeddelande den 20 oktober 2016.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jacques Näsström, VD

jacques.nasstrom@pledpharma.se

Michaela Gertz, CFO

michaela.gertz@pledpharma.se

OM PLEDPHARMA

PledPharma utvecklar nya läkemedel som skyddar kroppen mot oxidativ stress – ett potentiellt handikappande och ibland livshotande tillstånd som kan orsakas av bland annat cellgiftsbehandling och paracetamolförgiftning. Bolagets längst framskridna projekt PledOx® minskar nervskador i samband med cellgiftsbehandling. Positiva resultat från fas IIb-studien PLIANT presenterades under våren 2015. Läkemedelskandidaten Aladote® utvecklas för att minska risken för akut leversvikt i samband med paracetamolförgiftning.

PledPharma (STO:PLED) är listat på Nasdaq First North. Erik Penser Bank är Certified Adviser (tfn 08-463 80 00). För mer information, se www.pledpharma.se

Denna informationen är sådan information som PledPharma är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november 2016

Pressmeddelande EBS 161107.pdf