ZetaDisplay: Delårsrapport januari-september 2016

• EBITDA uppgick till 9,0 (4,8) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 5,6** (2,1**) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,14 (0,01) SEK

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Tecknat avtal för leverans till Statoil ASA
  • Genomför företrädesemission av units på ca 10 MSEK

*) exklusive förvärvskostnader på 2,1 (0) MSEK

**) exklusive förvärvskostnader på 2,8 (0,7) MSEK

Kommentar från koncernchef Leif Liljebrunn

Omsättningen under Q3 var 32,5 (20,6) MSEK vilket motsvarar en tillväxt på ca 58 % i jämförelse med motsvarande kvartal föregående år. EBITDA-resultatet landade på 5,1 (0,8) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till 3,6 (-0,2) MSEK och bruttomarginalen var i kvartalet 56 % (53 %). Den förbättrade marginalen beror på mixen mellan våra repetitiva licens- och tjänsteintäkter och hårdvarurelaterad försäljning. Dotterbolaget ProntoTV AS är inkluderat i koncern-konsolideringen med början från augusti månad.

Under Q3 slutförde vi förvärvet av ProntoTV AS som är den största leverantören av Digital Signage i Norge. Förvärvet av ProntoTV ligger i linje med ZetaDisplays tillväxtplan att framgent ha en stark tillväxt med lönsamhet. Integrationen mellan våra verksamheter i Norge har påbörjats och vi räknar med synergier med början under 2017. I det fall ProntoTV hade konsoliderats proforma den 1 januari 2015 hade den nya koncernen under räkenskapsåret 2015 omsatt ca 153,6 MSEK med ett positivt EBITDA-resultat på ca 20 MSEK.

Våra kunder har tagit beskedet om vårt förvärv som mycket positivt och den sammanslagna verksamheten kommer att ha en ledande ställning med en mycket stark kundbas. I samband med kungörandet av affären tecknades ett antal affärer med större kunder i Norge.

Vi ser idag en ökad aktivitet på marknaden för Digital Signage. Vår internationella närvaro och våra lösningar i teknikens framkant, kommer att påverka vår ställning på marknaden i Europa för Digital Signage på ett positivt sätt.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som ZetaDisplay är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2016 kl. 08:55.

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bank. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Delårsrapport januari-september 2016.pdf