Framgångsrik lansering av C-RADs kliniska utbildningsprogram

Pressrelease 2016-11-23

C-RAD har, tillsammans med två akademiska partners, lanserat ett kliniskt utbildningsprogram för SIGRT (surface image guided radiation therapy).

Det första kurstillfället genomfördes på University of Texas Health Science Center i San Antonio, fokuserat på SIGRT för behandling av bröstcancer.

Syftet med den kliniska utbildningen är att förse användarna av C-RADs teknologi med en djupgående utbildning i det optimala användandet av SIGRT inom strålningsbehandling, och därigenom höja standarden på behandlingen vid deras respektive kliniker. “Utbildningsplanen riktar sig till de användare av C-RAD SIGRT som redan har erfarenhet av systemet, med målsättningen att utöka den kliniska tillämpningen av systemet eller verka som en uppdatering för att optimera deras individuella implementering av systemet”, säger Tim Thurn, VD på C-RAD.

Innehållet i utbildningsprogrammet har tagits fram i samarbete med akademiska partners och utvalda systemanvändare i Europa och USA. Universitetssjukhuset i Skåne i Lund, Sverige, och University of Texas Health Science Center i San Antonio, USA, är de partners som har hållit i de första utbildningstillfällena. Malin Kuegele, M.Sc. och Alonso N. Gutiérrez, Ph.D. är utbildningsledare för programmet.

”Detta kursprogram är mycket värdefullt för mig. Det tillhandahåller information om hur och varför C-RAD-systemet verkligen fungerar och lärarna är mycket engagerade i sina presentationer. Då jag som läkare nyligen börjat använda C-RADs system på vårt huvudcampus på Yale uppskattar jag detta utbildningstillfälle högt.”, säger Huixiao Chen, Ph.D., sjukhusfysiker på strålbehandlingsavdelningen vid Yale University School of Medicine.

Kurserna kommer att erbjudas regelbundet, med skiftande kliniska inriktningar. Utbildningstillfällena genomförs i mindre grupper med upp till 10 deltagare. Detta format möjliggör effektiv inlärning baserad på praktisk träning och skapar en plattform för erfarenhetsutbyte. ”Vårt mål är att deltagarna ska återvända till sina kliniker efter kursen och implementera den nya kunskapen och erfarenheterna på sina vårdavdelningar. Återkopplingen från kursdeltagarna har varit mycket positiv.”, säger Tim Thurn.

Utbildningsprogrammet är en del av C-RADs Life Cycle Business och kan beställas som en del av ett servicekontrakt eller som en separat tjänst. Utrullningen av utbildningsprogrammet pågår, och nästa tillfälle i USA kommer att hållas under våren 2017.

”Vi är mycket engagerade i våra kunder och har ett stort intresse av att SIGRT möter ett ökat erkännande på marknaden. Det kliniska utbildningsprogrammet har ett unikt format, där C-RAD säkrar kvaliteten och tillhandahåller en leverantörsoberoende plattform för utbildning”, säger Tim Thurn.

Om C-RAD

C-RAD utvecklar innovativa lösningar för användning inom avancerad strålbehandling. C-RAD-koncernen erbjuder produkter och lösningar inom patientpositionering, tumörlokalisering och strålbehandlingssystem. All produktutveckling bedrivs i tre helägda dotterbolag, C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB och C-RAD Innovation AB, alla belägna i Uppsala. Bolaget har för närvarande 45 anställda. C-RAD har grundat tre bolag för direktförsäljning: C-RAD Inc. i USA, C-RAD GmbH i Tyskland och C-RAD WOFE i Kina. Det fransk-belgiska laserföretaget Cyrpa International SPRL är ett helägt dotterbolag vars verksamhet har integrerats.. C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

För mer information om C-RAD, besök www.c-rad.com

För ytterligare information:

Tim Thurn, VD, C-RAD AB, Telefon +46-18-666930, E-post investors@c-rad.com

Denna information är sådan information som C-RAD AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 november 2016 kl. 08:30 CET.

PR 20161123 Framgångsrik lansering av C-RADs kliniska utbildningsprogram.pdf