Arcoma AB: Styrelsen i Arcoma har beslutat genomföra två riktade nyemissioner om totalt 10 MSEK varav 5 MSEK till Lars Kvarnhem som kommer att föreslås som ny styrelseordförande vid årsstämman

11 april 2017

PRESSRELEASE

Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 20 maj 2016 har styrelsen i Arcoma Aktiebolag (publ) ("Arcoma" eller "Bolaget") beslutat om en riktad nyemission av cirka 1,15 miljoner aktier till en teckningskurs av 4,35 SEK per aktie, vilket tillför Bolaget 5,0 MSEK. Samtidigt har styrelsen, under förutsättning av efterföljande godkännande från årsstämman som kommer att hållas den 18 maj 2017, beslutat om ytterligare en riktad nyemission av cirka 1,15 miljoner aktier riktad till Lars Kvarnhem som kommer att föreslås som ny styrelseordförande i Bolaget vid årsstämman, vilket tillför Bolaget ytterligare 5,0 MSEK.

Den 10 april 2017 beslutade styrelsen, med stöd av bemyndigande från årsstämma den 20 maj 2016, om emission av högst 1 149 422 nya aktier riktad till följande investerare:

Tecknare Antal aktier
Muirfield Ventures AB (Claes Kinell) 310 344
Mathias Johansson 310 344
David Holme 310 344
Magnus Holme AB 103 448
Magnus Bröms 114 942
Totalt 1 149 422

Teckningskursen i emissionen uppgår till 4,35 SEK per aktie. Teckningskursen motsvarar en rabatt om 4 procent baserat på den volymviktade genomsnittskursen under 10 handelsdagar före emissionsbeslutet. Teckning och betalning ska ske senast 5 bankdagar från emissionsbeslutet.

Styrelsen har, under förutsättning av efterföljande godkännande från årsstämman den 18 maj 2017, också beslutat om emission av ytterligare 1 149 425 nya aktier riktat till Lars Kvarnhem. Emissionsvillkoren, inklusive teckningskursen per aktie, är identiska med villkoren i den emission som riktats till övriga investerare, dock att teckning och betalning ska ske senast 5 bankdagar efter årsstämmans beslut att godkänna emissionsbeslutet.

Då valberedningen avser att föreslå att Lars Kvarnhem väljs som ny styrelseordförande vid årsstämman den 18 maj 2017 har styrelsen bedömt att emissionen till Lars Kvarnhem bör bli föremål för godkännande vid årsstämman i enlighet med bestämmelserna i 16 kap. aktiebolagslagen. Kallelse till årsstämman inklusive valberedningens fullständiga förslag kommer att offentliggörs omkring den 18 april 2017.

Utspädningseffekten av de två emissionerna blir totalt cirka 18,2 procent.

Likviden från den riktade nyemissionen skall operativt användas till expansion på den svenska marknaden och i Asien dels till att utöka marknadsorganisationen och dels till produktregistrering av Arcoma Precision i Kina.

Skälet för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen bedömer det vara till gagn för Bolaget och aktieägarna att tillträdande styrelseordförande har ett betydande ägande i bolaget, att ägandet sprids ytterligare samt att bolaget tillförs rörelsekapital inför ovan beskrivna marknadssatsningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats Thorén, Styrelseledamot, Telefon: 070-253 98 68, E-post mats.thoren@vixco.se

För mer information om bolaget besök www.arcoma.se

Denna information är sådan information som Arcoma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 april 2017 kl. 09.00

Arcoma, med lång erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalitet och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 3 000 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcoma är listat på Nasdaq First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

20170411 Arcoma AB Emissionsbelsut