Fenix går in som 75% ägare i sin Sydkoreanska distributör / Fenix takes 75% in its South Korean distributor

Fenix Outdoor International AG har tecknat ett avtal om att, genom en nyemission, gå in som 75% ägare i sin sydkoreanska distributör. Bolaget, Alpen International Co Ltd, är aktivt såväl som distributör som detaljist på den sydkoreanska marknaden, företrädelsevis med Fjällräven produkter. Nyemissionen är tänkt att genomföras under det andra kvartalet detta år.

Förvärvet kommer inte att ha någon betydande inverkan på koncernens resultat, men är viktigt då Sydkorea representerar en av världens större outdoor marknader

Fenix Outdoor International AG has signed an agreement where Fenix will take a 75% ownership in its South Korean distributor, through a new issue of shares. The company, Alpen International Co. Ltd., is active both as a distributor and a retailer in the South Korean market, preferably with Fjällräven products. The new issue of shares is planned to be made during the second quarter of this year.

The takeover will not have any material impact on the net result of Fenix Outdoor Group, but is important as South Korea represents one of the major outdoor markets in the world.

Press release Alpen förvärv.pdf