ZetaDisplay: Delårsrapport januari-mars 2017

FÖRSTA KVARTALET – JANUARI-MARS 2017

- NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE MED 76% TILL 44,7 [25,4] MSEK

- ORGANISK TILLVÄXT I FASTA VÄXELKURSER VAR 17,7%

- JUSTERAD EBITDA UPPGICK TILL 6,6 [1,4] MSEK *)

- RÖRELSERESULTATET ÖKADE TILL 2,6 [0,5] MSEK

- RESULTAT PER AKTIE FÖRE UTSPÄDNING UPPGICK TILL 0,05 [0,00] SEK

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

- BESLUT OM NYA FINANSIELLA MÅL FÖR VERKSAMHETEN

- BESLUT OM EN UTDELNINGSPOLICY

- LÄMNAT IN PRELIMINÄR ANSÖKAN OM NOTERING PÅ NASDAQ STOCKHOLMS HUVUDMARKNAD

- AVTAL OM 5 MSEK MED BUTIKSKEDJA I NORGE

- AVTAL OM 8 MSEK MED INTERNATIONELL KUND I OSLO

- RAMAVTAL MED EN AV NORDEUROPAS STÖRSTA MODEKONCERNER

*) Exklusive kostnader för pågående listningsprocess till Nasdaq Stockholms huvudmarknad på̊ 1 798 TSEK

KOMMENTAR FRÅN KONCERNCHEFEN

Stark tillväxt och resultatutveckling första kvartalet

Vi har inlett året med en mycket stark tillväxt och resultatutveckling. Omsättningen ökade med hela 76 procent under första kvartalet till 44,7 (25,4) MSEK, vilket främst förklaras av förvärv men också en robust organisk tillväxt om närmare 18 procent. Justerad EBITDA mer än fyrdubblades till 6,6 (1,4) MSEK medan den justerade EBITDA-marginalen ökade till 14,8 procent (5,6), vilket visar på ett attraktivt erbjudande och skalbarheten i vår affärsmodell.

KONSOLIDERING

Vi har som ambition att fortsätta vår tillväxtsresa och aktivt ta del i den pågående konsolideringen av branschen i Europa. Detta kan innebära att vi stärker vår position ytterligare med fler förvärv på den lokala marknaden där vi finns etablerade, förvärv utanför Norden eller förvärv som breddar vårt erbjudande och som är skalbart till övriga länder.

NYA AVTAL

Vi har under kvartalet flyttat fram vår position på den nordeuropeiska marknaden och tecknat tre större avtal avseende leverans av Digital Signage, bland annat ett ramavtal till en av Nordeuropas största modekoncerner, ett femårigt avtal med ett internationellt företag samt ett femårigt avtal med en butikskedja i Norge.

FÖRÄNDRINGAR I KONCERNLEDNINGEN

I mars förstärkte vi vår nordiska organisation genom att utöka koncernledningen. Vi välkomnar Oscar Arp, Deputy CEO & Area Manager Sweden, Ola Saeverås, Area Manager Norway, Ben Lindgren, Vice President R&D och Johanna Webb, Vice President Media till koncernledningen där vi nu har alla marknader representerade.

NASDAQ STOCKHOLMS HUVUDMARKNAD

I slutet på januari lämnade vi in en preliminär ansökan om listning på Nasdaq Stockholms huvudmarknad, efter beslut av styrelsen. Processen är igång och vi förväntar oss ett positivt besked under året.

FINANSIELLA MÅL OCH UTDELNINGSPOLICY

Inför det planerade listbytet har styrelsen fastslagit nya långsiktiga finansiella mål för verksamheten och beslutat om en utdelningspolicy. Vår årliga tillväxt ska i genomsnitt uppgå̊ till 25 procent. Bruttomarginalen ska över tid överstiga 50 procent och rörelsemarginalen ska överstiga 15 procent senast år 2020.

Vår utdelningspolicy innebär att utdelningen över tid ska motsvara minst 25 procent av bolagets vinst efter skatt, med hänsyn tagen till bolagets finansiella position och soliditet. Syftet med policyn är att säkerställa att koncernens resurser används på̊ ett optimalt sätt för att ge våra aktieägare en god avkastning och våra långivare finansiell stabilitet.

Sammantaget har vi under kvartalet ytterligare stärkt vår position på̊ en växande marknad med betydande potential. Vi ska utifrån från vår nordiska plattform fortsätta expansionen samt utnyttja skalfördelar för en successivt högre intjäning och ökad lönsamhet.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

CEO Leif Liljebrunn

E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som ZetaDisplay är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2017 kl. 08:55.

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bank. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Q1 ZetaDisplay 2017.pdf