Fortum ja Leanheat jatkavat keinoälyä hyödyntävän lämmitysratkaisun kehittämistä – taloyhtiöille uusi palvelu

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 23.5.2017

Fortum ja Leanheat Oy ovat sopineet jatkavansa yhteistyötä, jossa taloyhtiöille tarjotaan älykästä ratkaisua, jolla voidaan pienentää lämmityskustannuksia asumismukavuudesta tinkimättä. Taloyhtiöille suunnattu palvelu säätää automaattisesti kiinteistön lämmitystä asuntojen todellisen lämpötilan sekä sääennusteen perusteella. Palvelun avulla taloyhtiöt voivat parantaa sisäilmaolosuhteita, säästää rahaa sekä helpottaa kiinteistöhuoltoa. Lisäksi taloyhtiön asukkaat saavat tasaisemman sisälämpötilan sekä helpon tavan seurata ja osallistua oman sisäilman hallintaan.

Fortumin ja Leanheatin yhteistyö alkoi kehityshankkeena, jossa älykästä lämmitysratkaisua testattiin noin 40 asuinkerrostalossa ja 2 000 asunnossa. Hankkeeseen osallistuivat Espoon Asunnot, TA-Yhtymä ja Järvenpään Mestariasunnot.

Nyt Fortum on tuonut markkinoille Lämpöpilotti-palvelun, joka hyödyntää Leanheatin järjestelmää. Lämpöpilotti-palvelu tarjoaa taloyhtiöille parempaa asumismukavuutta sekä älykkään kulutuksen ohjauksen myötä alhaisemman kaukolämpölaskun ja hiilijalanjäljen. Palvelu on tarjolla kaikille Suomessa oleville taloyhtiöille, joissa on vesikiertoinen lämmitys.

”Haluamme tarjota asukkaille enemmän kuin pelkkää energiaa. Olemme Fortumissa sitoutuneet kaukolämmön pitkäjänteiseen kehittämiseen yhdessä asiakkaidemme kanssa. Lämpöpilotin kehittämisessä asukkaiden hyvä sisäilma ja asumisviihtyvyys ovat olleet tärkeimpiä elementtejä. Taloyhtiöille Lämpöpilotti puolestaan tarjoaa rahansäästöä ohjaamalla lämmitystä järkevästi. Lisäksi me Fortumissa pystymme kehittämään kaukolämmön tuotannon optimointia tavalla, joka säästää ympäristöä ja taloudellisia resursseja. Asuinrakennukset voivat osallistua ilmastotalkoisiin virtuaalisina voimalaitoksina”, kehityspäällikkö Timo Aaltonen Fortumista sanoo.

”Tähän saakka Leanheat on ollut suurien ammattimaisten kiinteistöomistajien palvelu. Leanheat säätää jo noin 40 000 asukkaan lämmitystä. Yhteistyö Fortumin kanssa mahdollistaa palvelun tarjoamisen yksittäisille taloyhtiöille. Taloyhtiöt arvostavat varmasti Fortumin vahvaa brändiä ja uskottavuutta pitkän elinkaaren palveluiden toimittajana. Yhteistyö Fortumin kanssa on ollut erittäin mutkatonta – uskon että yhdessä pystymme kehittämään koko maailman mittakaavassa johtavia kaukolämmön kysyntäpuolen ratkaisuja”, kommentoi Jukka Aho, Leanheat Oy:n toimitusjohtaja.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
www.lampopilotti.fi
Timo
Aaltonen, kehityspäällikkö, Fortum Technology and New Ventures, puh. 050 454 3475

Jukka Aho, toimitusjohtaja, Leanheat Oy, puh. 044 375 6044

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi

Leanheat
Leanheat on suomalainen kasvuyritys ja IoT-ratkaisu, joka vähentää tekoälyn avulla kiinteistöjen lämmitys- ja ylläpitokustannuksia sekä tekee kaukolämpöyhtiöiden toiminnasta tehokkaampaa. Järjestelmä on asennettu yli 15 000 asuntoon Suomessa ja tavoitteena on vahva kansainvälinen kasvu. Leanheatin taustalla on vahva tiimi kiinteistö- ja ohjelmistoalan sekä tekoälykehityksen ammattilaisia, kiinteistöjen omistajia ja syksyllä 2016 mukaan liittyi sijoittajana myös tanskalainen Danfoss.  www.leanheat.com

lämpöpilotti_havainnekuva.pdf