Metsäalan osaajia palkittiin 157 700 eurolla

Vieremä, Finland, 2017-05-24 16:29 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Vieremällä palkittiin ansioituneita metsäalan osaajia. Einari Vidgrénin elämäntyötä ylläpitävä Einari Vidgrén Säätiö jakoi tunnustuksia yhteensä 157 700 eurolla. Säätiön päähuomionosoituksena myönnettävät Einarin Palkinnot myönnettiin pitkän linjan puunkorjuuammattilaisille Kone Annala Ky:n Ahti Annalalle ja  Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n Jan-Erik Oldenburgille.

Ponsse Oyj:n perustaja ja teollisuusneuvos Einari Vidgrén perusti vuonna 2005 Einari Vidgrén Säätiön, jonka tavoitteena on nostaa koneellisen puunkorjuun alalla tehtävän työn arvostusta. Säätiö haluaa kehittää koneelliseen puunkorjuuseen liittyvän yrittäjyyden tunnettuutta ja lisätä koneellisen puunkorjuun kiinnostavuutta työllistäjänä erityisesti nuorten keskuudessa.

Einarin Palkinnot

Einarin Palkinto myönnetään pitkäaikaisesta yrittäjyydestä metsäkonealalla. Palkintoperusteissa korostetaan pitkäjänteisyyttä ja ammattitaitoista työtä erittäin vaativalla alalla. 20 000 euron Einarin Palkinnot vastaanottavat tänään Kone Annala Ky:n Ahti Annala ja Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n Jan-Erik Oldenburg.

Einarin Palkinnon vastaanottanut Kone Annala Ky:n Ahti Annala perusti metsäkoneurakointiyrityksen vuonna 1980 yhdessä veljensä kanssa. 38 vuoden yrittäjyyden jälkeen sodankyläläisessä Kone Annalassa on suunnitteilla sukupolven vaihdos Annalan poikien siirtyessä ensi vuonna yrityksen johtoon. 14 henkilöä työllistävä yritys urakoi neljän koneketjun voimin. Työntekijöiden vaihtuvuus on ollut vähäistä koko yritystoiminnan ajan. Ahti Annalan toimintaperiaatteisiin on kuulunut pitkäjänteinen henkilöstöpolitiikka, jossa arvostetaan työntekijöiden ammattitaitoa, kannustetaan nuoria alalle tarjoamalla harjoittelupaikkoja ja pyritään kausivaihteluista huolimatta takaamaan työntekijöille jatkuva työllisyys. Työntekijöiden hyvät työolot on turvattu toimivalla kalustolla. Yrittäjänä Annala on luottanut rehellisiin ja pitkäjänteisiin toimintatapoihin mahdollistaen yrityksen vakaan toiminnan.

Einarin Palkinnon vastaanottanut Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n Jan-Erik Oldenburg perusti yrityksensä vuonna 1994 aloittaen puunkorjuun moottorisahalla. Ensimmäisen harvesterinsa hän hankki käytettynä Ruotsin myrskysavotoille vuonna 2005. Pääkaupunkiseudulla toimivan Puistometsäpalvelun asiakkaita ovat yksityiset tonttien omistajat, rakennusliikkeet ja Altia Oyj, jonka metsiä yritys hoitaa kokonaisvaltaisesti. Yritys poikkeaa selkeästi perinteisistä metsäyhtiöille urakoivista koneyrittäjistä. Yrityksellä ei ole pitkiä urakointisopimuksia vaan työt on etsittävä maailmalta jokainen erikseen ja oltava pienellä varoitusajalla valmis palvelemaan asiakasta kokonaisvaltaisesti tontin hakkuusta puiden kuljetukseen. Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy edustaa uudenlaista ja erilaista puunkorjuuyrittäjyyttä korkeatasoisella osaamisella ja palvelulla.

Einarin Tunnustuspalkinnot

Säätiö palkitsi koneelliseen puunkorjuuseen liittyviä tutkimus- ja tuotekehitystahoja, alan koulutuksen kehittäjiä sekä alan tunnettuutta ja arvostusta nostaneita tahoja Einarin Tunnustuspalkinnoilla.

Metsäalan koulutus on alan elinvoimaisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää työtä. Pitkäjänteinen kehitystyö ja laadukas opetus on perusteena seuraaville 3000 euron Einarin Tunnustuspalkinnoille:
Yksikönjohtaja Jouko Karjalainen,
OSAO/Taivalkosken yksikkö
Ohjaaja Juha Heikkinen OSAO/Muhoksen yksikkö
Lehtori Markku Kekkonen, SAKKY Toivalan yksikkö

3 000 euron Einarin Tunnustuspalkinto luovutettiin Maaseutuammattiin ry:lle, jonka tavoitteena on tarjota nuorille mahdollisuus tutustua metsä- ja maaseutualan töihin ja niiden tuomiin mahdollisuuksiin.

6 000 euron Einarin Tunnustuspalkinto luovutettiin Luonnonvarakeskukselle tavaralajimenetelmän puunkorjuun ja siihen liittyvän koulutuksen edistämisestä Kanadassa, erityisesti Ontarion provinssissa.

2.000 euron Einarin Tunnustuspalkinto luovutettiin Kunnontyöt 2-projektille (Jyväskylän kaupunki), joka työllistää pitkäaikaistyöttömiä, maahanmuuttajia ja syrjäytyneitä nuoria.  Projektissa on yhdeksän oppisopimustyöntekijää, jotka valmistuvat metsureiksi tänä keväänä.

5000 euron Einarin Tunnustuspalkinto myönnetään naisten ajokonekoulutukselle, Forwarder Cup, Saksaan, joka kehittää naisten metsäkoneenkuljettajakoulutusta Saksassa parantaen metsäalan tunnettuutta ja tehden alaa tutuksi naisille.

6000 euron Einarin Tunnustuspalkinnot myönnettiin tavaralajimenetelmän edistämisestä seuraaville oppilaitoksille:
Polo Educativo Technológico Paysandú, Uruguay
Lesosibirsk Branch of
Reshetnev Siberian State Aerospace University, Venäjä

3000 euron Einarin Tunnustuspalkinnot myönnettiin Yhdysvaltoihin metsätyönjohtaja Matthew Mattiodalle Oregoniin ansiokkaasta tavaralajimenetelmän edistämisestä sekä Finlandia Universitylle opiskelijastipendinä, joka mahdollistaa koulutusjakson tavaralajimenetelmän ja sen edistämisen osalta.

Einarin Kuljettajapalkinnot

Einari Vidgrénin Säätiö palkitsi ennätykselliset 39 ansioitunutta metsäkoneenkuljettajaa 1500 euron Einarin Kuljettajapalkinnolla. Palkitsemisperusteina olivat korkealaatuinen ja asiakaslähtöinen työ, tinkimätön asenne työn laatuun sekä hyvä yhteistyö ja kommunikointi metsänomistajien ja muiden sidosryhmien kanssa.

Einarin Kuljettajapalkinnon vastaanottivat:

Tarmo Ahola                                    Parkkila                    Koneurakoitsijat Kangas Oy

Ali Enojärvi                                       Kiiminki                     H.A.Forest Oy

Johan Forsman                                Forsby                      Granvikin Metsätyö Oy

Mikko Hiltunen                                  Pieksämäki               Metsäurakointi Leikas Oy

Oskari Huttunen                                Käärmelahti              Koneteko Pitkänen Oy

Esa Jokinen                                     Oittila                         Kone-Yijälä Oy

Ari Kahilampi                                    Mieskonmäki             Metsäajo Laitinen Oy

Ari Kervinen                                     Syvärinpää                Koneurakointi Lukkarinen Oy

Jukka Koistinen                                Vaasa                       JP Metsäkoneurakointi Oy

Seppo Koivukangas                         Ranua                       Metsätyö Vikström Oy

Hannu Kukkonen                              Viitasaari                   Metsäkoneurakointi Välipakka

Jarno Kupari                                    Tervola                     Länsi-Pohjan MaMe Urakointi Oy

Jaakko Kuvaja                                  Vuokatti                    Kumpulan tila Timo Tikkanen

Mauri Laitinen                                  Litmaniemi                Finnharvest Oy

Johannes Lohtander                         Nurmes                     Motoajo Oy

Janne Marjanen                                Konnevesi                 Metsäkoneurakointi T ja P Pynnönen Oy

Jukka Mustajärvi                              Purmojärvi                P.R.Mäntylä Oy

Kari Myrskyranta                              Noormarkku              Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy

Olli Mäkipää                                     Parkano                    Metsäurakointi Teräväinen Oy

Juho Niskanen                                 Jormua                     Moto Team Tauriainen Oy

Joni Nousiainen                                Kerimäki                   Metsäkoneurakointi J.Nousiainen Oy

Juho Pekurinen                                Juva                         Metsä-Rasi Oy

Markku Pernu                                   Himanka                   M.Uusitalo Oy

Juha Puhakka                                  Enäjärvi                    Forest Anttila

Pentti Pyykkönen                             Sotkamo                   Markkku A.Komulainen Oy

Pertti Riik                                         Rautalampi                Varis Forest Oy

Matti Rimpeläinen                             Muhos                      Metsä Aalto Oy

Ilkka Ruokola                                   Vesilahti                    Metsäkoneurakointi Vastamaa Oy

Jouni Rytkönen                                Iisalmi                       Koneurakointi J. Siltala

Olavi Sarajärvi                                  Tammela                   Metsäkonepalvelu Oy

Harri Siekkinen                                 Pihtipudas                Putaan Mottimestarit

Ville Suppola                                   Savonlinna                Metsä-Raikuu Oy

Teemu Tiala                                     Yli-Lesti                    Metsä-Multia Oy

Teuvo Tikkanen                                Anttola                      VJK-Metsäkonepalvelu Oy

Esa Tossavainen                              Haukivaara                Möhkön Metsäpalvelu Oy

Tuomo Tukiainen                              Kitee                         Toropainen Oy Metsäkoneurakointi

Ilkka Tuomainen                               Heinävesi                  FinnHarvest Oy

Tomi Uimonen                                  Kuohu                       Metsä-Jokeri Oy

Marko Valtonen                                Punkaharju                Metsäkorjuu Pulkkinen Oy

Einarin Opiskelijastipendit

Einari Vidgrénin Säätiö palkitsi myös 600 euron opiskelijastipendillä 27 metsäkonealan opiskelijaa. Stipendeistä ovat päättäneet kunkin koulun opettajakunta. Perusteina koulumenestyksen lisäksi on ollut se, että koulunsa päättävällä oppilaalla on työpaikka metsäkoneenkuljettajana tai -huoltajana.

Einarin Opiskelijastipendin vastaanottavat:
Oulun seudun ammattiopisto, Taivalkosken yksikkö: Jere Vattula
Oulun seudun ammattiopisto, Muhoksen yksikkö: Niko Arvola, Juho Pankinaho
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu), Kuru: Antti Mononen
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu), Ähtäri: Jussi Korpinen
Etelä-Savon ammattiopisto, Salosaari, Mikkeli: Joona Roitto, Lauri Markkanen
Etelä-Savon Ammattiopisto, Pieksämäen metsäopetus: Juho Kääriäinen
Yrkesakademin i Österbotten, Vasa: Jimmy Blomqvist, William Snygg
Lapin ammattiopisto, Rovaniemi: Janne Kanto, Robert Kytölä
Jämsän ammattiopisto, Jämsä: Joona Härö, Konsta Niemi
Savon ammatti- ja aikuisopisto, Toivala: Janne Järvelin, Aapo Hytönen
TTS, Tuottavuus ja luonnonvarat Rajamäki: Jere Olin, Jaakko Hakio
Pohjois-Karjalan ammattiopisto, Valtimo: Joonas Tapaninen, Antti Himanen
Saimaan ammattiopisto Sampo, Ruokolahti: Henri Harju, Juho Haimi
Kiipulan ammattiopisto/ metsäopetus: Jere Lakanen

Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto, Saarijärvi: Jari Kananen, Heidi Lähteinen
Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Kullaa: Pirjo Lepistö, Mikko Seppä

Kuvamateriaalia ja haastattelut palkituista ja palkintojenjakotilaisuudesta:
Materiaali on vapaasti lehdistön käytettävissä.

Vieremällä, 24. toukokuuta 2017

EINARI VIDGRÉNIN SÄÄTIÖ