Supplerende/korrigerende information til årsrapport 2016

Nasdaq Copenhagen

Fondsbørsmeddelelse nr. 7 / 2017

Vedr.:           Supplerende/korrigerende information til årsrapport 2016.

I forbindelse med Erhvervsstyrelsens kontrol af Silkeborg IF Invest A/S’ årsrapport for 2016 er selskabets ledelse blevet gjort bekendt med, at der i forbindelse med omstruktureringen af koncernen og den efterfølgende ændring i anvendt regnskabspraksis for modervirksomheden, ved en fejl er refereret til en forkert regnskabsklasse i anvendt regnskabspraksis for modervirksomhedens årsregnskab og som følge heraf indarbejdet en mangelfuld resultatopgørelse i modervirksomhedens regnskab. Der skulle i beskrivelsen af anvendt regnskabspraksis for moderselskabet på side 72 i årsrapporten have været henvist til regnskabsbestemmelserne for regnskabsklasse D, og ikke som faktisk anført til regnskabsbestemmelserne for regnskabsklasse B, og som konsekvens heraf skulle resultatopgørelsen have været vist i sin helhed og ikke med posterne ”Nettoomsætning” og ”Andre eksterne poster” sammendraget til posten ”Bruttoresultat”.

Det fremgår af årsrapporten for 2016 side 72, at modervirksomheden efter frasalget af fodbold-aktiviteten til dattervirksomheden er blevet et rent holdingselskab, og at selskabet derfor ikke længere har indtægter fra egne aktiviteter udover administrationsvederlag fra dattervirksomheder o.l. Uanset dette har selskabets ledelse fundet det hensigtsmæssigt at berigtige forholdet ved med denne selskabsmeddelelse at offentliggøre supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016 i form af modervirksomhedens resultatopgørelse for 2016, som den burde have været præsenteret i årsrapporten for 2016, dvs. med tilføjelse af posterne ”Nettoomsætning” og ”Andre eksterne omkostninger”:

Supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016:

Modervirksomhedens resultatopgørelse 2016

2016                   2015
                                                                                               t.kr.                     t.kr.

Nettoomsætning                                                                    1.667                  1.657
Andre eksterne omkostninger                                                -1.099                  -1.186

Bruttoresultat                                                                         568                      471

Personaleomkostninger                                                         -1.952                  -2.094
Af- og nedskrivninger                                                                -80                      - 72

Driftsresultat                                                                      -1.464                 -1.695

Indtægter af kapitalandele i tilknyttede virksomheder             13.148                 13.000
Finansielle indtægter fra tilknyttede virksomheder                        65                   2.591
Finansielle omkostninger fra tilknyttede virksomheder                -286                     -359
Finansielle omkostninger i øvrigt                                              -664                     -450

Resultat før skat                                                                10.799                13.087

Skat af ordinært resultat                                                             0                          0
Årets resultat                                                                    10.799                13.087

Bortset fra tilføjelse af posterne ”Nettoomsætning” og ”Andre eksterne omkostninger” er resultatopgørelsen uændret i forhold til den resultatopgørelse, der er indarbejdet i årsrapporten for 2016 på side 69.

Udover de manglende poster ”Nettoomsætning” og ”Andre eksterne omkostninger” samt det forhold, at der i anvendt regnskabspraksis på side 72 er refereret til regnskabsklasse B med tilvalg af enkelte bestemmelser for regnskabsklasse C og ikke til regnskabsklasse D, så indeholder modervirksomhedens årsregnskab efter ledelsens opfattelse de oplysninger mv., der i øvrigt er krævet for overholdelse af regnskabsbestemmelserne for regnskabsklasse D.

Koncernregnskabet og den øvrige del af årsrapporten for Silkeborg IF Invest A/S for 2016 er ikke påvirket af ovenstående.

Ledelsespåtegning

Erhvervsstyrelsen har gennemført regnskabskontrol af årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016 for Silkeborg IF Invest A/S, og selskabet har modtaget udkast til Erhvervsstyrelsens afgørelse vedrørende regnskabskontrollen, hvori selskabet påbydes at aflægge årsregnskabet for modervirksomheden efter årsregnskabslovens bestemmelser for regnskabsklasse D. Som konsekvens heraf kan selskabet blandt andet ikke sammendrage regnskabsposter i resultatopgørelsen og vise ”bruttoresultatet”, men skal i stedet vise nettoomsætningen, jf. årsregnskabslovens §§ 81 og 102, stk. 6.

Selskabets ledelse har på denne baggrund valgt at offentliggøre supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016, jf. ovenfor.

Vi har dags dato behandlet og godkendt nærværende supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016, som efter vores opfattelse er i overensstemmelse med kravene i udkastet til Erhvervsstyrelsens afgørelse.

Direktion:

Kent Villadsen Madsen         Claus Kjær Agerskov Christensen

Bestyrelse:

Henrik Hedegaard Lyhne     Poul Konrad Beck                 Liselotte Nis-Hanssen

Søren Lysholt Hansen         Jesper Svenningsen            Erik Isager

Den uafhængige revisors erklæring om supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016

Til kapitalejerne i Silkeborg IF Invest A/S
Vi har revideret den supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016 for Silkeborg IF Invest A/S. Den supplerende/korrigerende information er udarbejdet i overensstemmelse med kravene i udkastet til Erhvervsstyrelsens afgørelse modtaget af selskabets bestyrelse 24. maj 2017.

Det er vores opfattelse, at den supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016 i al væsentlighed er udarbejdet i overensstemmelse med Erhvervsstyrelsens udkast til afgørelse meddelt i brev af 24. maj 2017.

Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i erklæringens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen af den supplerende/korrigerende information”. Vi er uafhængige af selskabet i overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IES-BA’s Etiske regler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores etiske forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.

Ledelsens ansvar for den supplerende/korrigerende information
Ledelsen har ansvaret for den supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2016 i overensstemmelse med Erhvervsstyrelsens udkast til afgørelse meddelt i brev af 24. maj 2017, og for sådan intern kontrol, som ledelsen anser for nødvendig for at udarbejde den supplerende/korrigerende information uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.

Ved udarbejdelsen af den supplerende/korrigerende information er ledelsen ansvarlig for at vurdere selskabets evne til at fortsætte driften, at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant, samt at udarbejde den supplerende/korrigerende information på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere selskabet, indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.

Revisors ansvar for revisionen af den supplerende/korrigerende information
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om den supplerende/korrigerende information som helhed er uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisorerklæring med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformation kan opstå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger, som brugerne træffer på grundlag af den supplerende/korrigerende information i sammenhæng med den oprindelige årsrapport.

Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel skepsis under revisionen. Herudover:

• Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i den supplerende/korrigerende information, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
  • Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke en konklusion om effektiviteten af selskabets interne kontrol.
  • Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
  • Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af den supplerende/korrigerende information på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl selskabets evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisorerklæring gøre opmærksom på oplysninger herom i den supplerende/korrigerende information eller, hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklusioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores revisorerklæring. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at selskabet ikke længere kan fortsætte driften.
  • Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af den supplerende/korrigerende information, herunder noteoplysningerne, samt om den supplerende/korrigerende information afspejler de underliggende transaktioner og begivenheder på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.

Vi kommunikerer med den øverste ledelse om bl.a. det planlagte omfang og den tidsmæssige placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.

Vores arbejde har ikke omfattet yderligere handlinger vedrørende årsrapporten for 2016, hvorpå vi har afgivet en revisionspåtegning uden forbehold, fremhævelser eller øvrige oplysninger den 24. marts 2017.

Deloitte
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab