Aktia förnyar sina datasystem – avbrott i Aktias tjänster 30.6–2.7

Aktia Bank Abp
21.6.2017 kl. 15.00

Aktia utvecklar sina tjänster och förnyar sina datasystem för att bättre möta kundernas behov. En del uppdateringar utförs under ett längre avbrott under det sista veckoslutet i juni och inverkar på bankens kundbetjäning och nät- och korttjänster. Avbrottet inleds på fredag 30.6 kl. 17.30 och beräknas vara över på söndag 2.7 kl. 23.00.

Under avbrottet är följande elektroniska tjänster inte tillgängliga:

• Aktias nätbanker för privat- och företagskunder
  • elektronisk identifiering med Aktias bankkoder
  • Aktias nätbetalning
  • företagskundernas WS-kanal

Under avbrottet kan det även förekomma störningar i Aktias korttjänster. Vi rekommenderar att kunderna förbereder sig för avbrottet genom att reservera kontanter, speciellt om de är på resa. I regel fungerar kreditegenskapen i Aktias kort också vid störningar.

På fredag 30.6 erbjuder Aktias kontor enbart rådgivningstjänster. På grund av systemuppdateringen är kassa- och kontanttjänsterna ur bruk. Vissa kontor betjänar företag i betalningsrörelseärenden – en förteckning över kontoren och de tjänster de tillhandahåller finns på Aktias webbplats (www.aktia.fi).

Aktia Kundservice har undantagsvis öppet också under veckoslutet. Telefonservice har öppet på fredag 30.6 kl. 8–20, på lördag 1.7 samt söndag 2.7 kl. 9–21 och på måndag 3.7 kl. 8–20. Systembegränsningarna inverkar även på ärenden som sköts per telefon.

Vi rekommenderar att bankärenden som ska handläggas på kontoren sköts senast torsdag 29.6 och att nätbanksärenden sköts före kl. 17 fredag 30.6.

Aktuell information om avbrottet finns på Aktias webbplats, i nätbanken, på Aktias Facebooksida och på Twitter.

Aktia Bank Abp

Mera information:
Malin Pettersson, kommunikationsdirektör, tfn  010 247 6369

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 380 000 kunder betjänas av en personal på ca 1 000 personer på ca 45 kontor samt via webben och per telefon. Aktias aktier (AKTAV, AKTRV) noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com.