Halvårsrapport 2017

Halvårsregnskabsmeddelelse pr. 30. juni 2017

Opjustering af forventninger til det samlede resultat

Resultatet før skat stiger til 170 millioner kroner i 1. halvår 2017, hvilket er en fremgang på 79 procent i forhold til 1. halvår 2016. Dette resultat forrenter egenkapitalen primo 2017 med 12,3 procent pro anno. Når der korrigeres for goodwill og kunderelationer, forrentes egenkapitalen primo med 15,7 procent pro anno.

Nordjyske Bank har i det seneste år haft en udlånsvækst på 7,4 procent pro anno. Samtidig har udviklingen i basisindtægter, basisomkostninger og basisindtjening været positiv i 1. halvår 2017 i forhold til samme periode i 2016.

Ledelsen vurderer, at basisindtjeningen på 200 millioner kroner samt det forbedrede resultat før skat er tilfredsstillende.

Nedskrivninger falder markant med 45 procent til 46 millioner kroner i 1. halvår 2017 mod 83 millioner kroner i samme periode i 2016. Faldet kan primært henføres til landbruget.

Det er meget positivt, at udlånsvæksten og egenkapital­­forrentning før skat ligger over de strategiske mål for perioden 2016-2018.

Hovedpunkter for 1. halvår 2017:

• Markant fremgang i resultat før skat med 79 procent til 170 millioner kroner
  • Basisindtjening stiger med 19 procent til 200 millioner kroner
  • Nettorenter fastholdes på et stabilt niveau gennem syv kvartaler
  • Netto gebyrer stiger med 16 procent som følge af høj aktivitet
  • Basisomkostninger er på uændret niveau med 262 millioner kroner
  • Nedskrivninger falder med 45 procent til 46 millioner kroner svarende til en nedskrivningsprocent på 0,5 pro anno
  • Beholdningsresultat er positiv med 17 millioner kroner
  • Kapitalprocent udgør 16,5 og kernekapitalprocent udgør 14,6
  • Udlån stiger med 7,4 procent over det seneste år til 11,3 milliarder kroner
  • Indlån stiger til 16,3 milliarder kroner, hvilket medfører en komfortabel likviditetssituation
  • Forretningsomfang inklusiv depotværdier er rekordhøjt på 45,2 milliarder kroner

Forventninger til 2017

Nordjyske Bank opjusterer forventninger til det samlede resultat af basisindtjeningen og nedskrivninger.

Banken forventer en basisindtjening, efter indregning af kursregulering af sektoraktier og valuta, i intervallet 340-375 millioner kroner, hvilket er en indsnævring af intervallet.

Med udgangspunkt i landbrugets forbedrede afreg­nings­priser forventer banken, at nedskrivninger på udlån og garantier i 2017 vil være i niveauet 75 millioner kroner mod tidligere udmeldte forventninger på mindre end 120 millioner kroner.

Banken investerer i 13 avancerede pengeautomater og tilpasser medarbejderressourcer som følge af færre medarbejderbetjente kassefunktioner. Formålet er at tilbyde kunderne stor tilgængelighed i alle døgnets timer samt sikre fortsat høj effektivitet i banken. Som følge heraf er der indregnet engangsudgifter i niveauet 8-9 millioner kroner i 2. halvår 2017 i ovennævnte forventninger.

Basisindtjening i sammendrag (proformaopgjort)   1. halvår 2017 1. halvår 2016 2. kvartal 2017 1. kvartal 2017 Året 2016

(beløb i mio. kr.)
Renteindtægter   261 266 132 129 526
Renteudgifter   19 26 10 9 47
Netto renteindtægter   242 240 122 120 479
Gebyrer og provisionsindtægter, netto   189 163 94 95 352
Andre driftsindtægter mv.   31 27 15 16 57
Basisindtægter   462 430 231 231 888
Lønninger mv.   150 147 74 76 291
Driftsomkostninger   98 102 46 52 201
Af- og nedskrivninger   14 14 7 7 27
Basisomkostninger   262 263 127 135 519
Basisindtjening   200 167 104 96 369
Udgifter til Afviklingsformuen mv.   1 0 1 0 1
Nedskrivninger på udlån mv.   46 83 18 28 163
Beholdningsresultat   17 11 10 7 25
Proforma resultat før skat   170 95 95 75 230
Proforma reguleringer   2 -1 1 1 -2
Resultat før skat efter overtagelsesmetoden   172 94 96 76 228

For uddybende kommentarer henvises til vedlagte kvartalsrapport eller til formand Mads Hvolby på telefon 4053 2631 eller adm. direktør Claus Andersen på telefon 6161 4504.

07.2017 Halvårsregnskabsmeddelelse pr. 30. juni 2017.pdf 07.2017 Halvårsrapport pr. 30. juni 2017.pdf