Fortumin Leppikosken vesivoimalaitoksen peruskorjaus valmistui etuajassa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.11.2017

Oulujoen vesistössä Emäjoella sijaitsevan Leppikosken vesivoimalaitoksen peruskorjaus on valmistunut. Peruskorjauksen myötä voimalaitoksen tuotantoteho kasvoi 2 megawatilla ja vuosituotanto 2 gigawattitunnilla.

Leppikosken vesivoimalaitoksen peruskorjaushanke käynnistyi huhtikuussa 2014. Voimalaitoksen kakkoskoneiston peruskorjaustyöt voimalaitoksella toteutettiin vuonna 2016 ja ykköskoneiston peruskorjaustyöt vuonna 2017. Peruskorjausurakka valmistui noin kolme viikkoa suunniteltua aikaisemmin.

Hankkeen aikana voimalaitoksen molemmat turbiinit peruskorjattiin sisältäen muun muassa uudet turbiinin juoksupyörät, turbiiniakselit sekä säätöhydrauliikan molemmille koneistoille. Lisäksi huollettiin generaattorit ja uusittiin suurin osa voimalaitoksen pääsähköjärjestelmästä sekä koneisto ja laitosautomaatio.

"Peruskorjauksen yhteydessä nostimme Leppikosken vesivoimalaitoksen tuotantotehoa 2 megawatilla ja vuosituotantoa 2 gigawattitunnilla. Leppikosken vesivoimalaitoksen maksimiteho on nyt 25 MW. Tehonkorotuksen avulla pystymme tuottamaan 2 megawattia lisää sähköjärjestelmän kaipaamaa säätövoimaa ilman, että tehonlisäyksellä olisi ympäristövaikutuksia", projektipäällikkö Timo Olenius Fortumista kertoo.

Vesivoimalaitosten peruskorjausten yhteydessä toteutetuilla tehonkorotuksilla Fortum on kymmenen vuoden aikana kasvattanut vesivoimantuotantonsa tuotantotehoa 120 megawatilla ja lisännyt uusiutuvan hiilidioksidivapaan vesisähkön tuotantoa 250 gigawattitunnilla.

Leppikosken vesivoimalaitoksen peruskorjauksen valmistumisen myötä vedenpinnan vaihtelut Emäjoessa pienenevät korjaustyön aikaisiin vaihteluihin verrattuna.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Timo Olenius, projektipäällikkö, Fortum, +358408286846

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.. www.fortum.com/fi