Lerøy Seafood Group ASA : Q3 2017 Resultat

GOD INNTJENING PÅ HØYT HØSTET VOLUM

Lerøy Seafood Group (LSG) oppnådde et driftsresultat før verdijusteringer knyttet til biologiske eiendeler på MNOK 861 i tredje kvartal 2017, mot MNOK 481 i samme periode i fjor. Dette tilsvarer et driftsresultat før biomassejustering per kg på NOK 17,4 mot NOK 14,8 på samme tid i fjor.

• Vi oppnår den høyeste omsetning og det høyeste driftsresultat per tredje kvartal i konsernets historie, sier konsernleder Henning Beltestad. Det er vi fornøyd med, men vi har fortsatt rom for betydelige forbedringer, og det er der vi har vårt fokus, fortsetter han.

Lerøy Seafood Group rapporterer en omsetning på MNOK 4.373 i tredje kvartal 2017 sammenlignet med MNOK 4.268 i samme periode i 2016. I kvartalet ble det høstet 46 tusen tonn, sløyd vekt, laks og ørret, som tilsvarer en økning på 45 % sett i forhold til samme periode i 2016. Konsernets resultat før skatt og før verdijusteringer knyttet til biologiske eiendeler ble MNOK 899 i tredje kvartal 2017 mot MNOK 534 i samme periode i 2016.

Per tredje kvartal rapporterer konsernet en omsetning på MNOK 14.057, en økning på 14 % sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Driftsresultat før verdjusteringer knyttet til biologiske eiendeler var MNOK 2.939 per tredje kvartal 2017 sammenlignet med MNOK 1.826 i samme periode i fjor. Resultat før skatt og verdijusteringer knyttet til biologiske eiendeler per tredje kvartal  2017 var MNOK 3.033 sammenlignet med MNOK 1.901 i samme periode i fjor.

Netto rentebærende gjeld den 30.09.2017 var MNOK 2.733 og egenkapitalgraden var 57 prosent.

SEGMENT VILLFANGST

I oktober 2016 oppnådde Lerøy Seafood Group 100 % eierskap i Havfisk ASA (Havfisk) og Norway Seafoods Group AS (nå Lerøy Norway Seafoods - LNWS). Som følge av transaksjonen ble begge selskapene konsolidert i Lerøy Seafood Group fra 1. september 2016 og disse virksomhetene utgjør segmentet Villfangst.

Havfisk sitt primære forretningsområde er fangst av hvitfisk. Havfisk har konsesjonsrettigheter til å høste i overkant av 10 % av de samlede norske torskekvotene nord for 62 breddegrad, noe som tilsvarer over 30 % av totalkvoten for trålflåten.

Totalt fangstvolum i Havfisk var 17 029 tonn i tredje kvartal 2017, mot 17 189 tonn i samme periode i 2016. Fangstvolumet i tredje kvartal var henholdsvis 7 662 tonn torsk, 3 436 tonn sei og 2 464 hyse. For tilsvarende periode i fjor var fangstvolumet 8 592 tonn torsk, 3 445 sei og 977 hyse. Sammenlignet med tredje kvartal 2016 steg prisene for torsk og hyse med henholdsvis 2 % og 26 %, mens prisen for sei falt med 26 %. Gjenværende kvoter for torsk, hyse og sei per tredje kvartal  2017 er om lag 15 000 tonn mot tilsvarende om lag 12 000 tonn per tredje kvartal i fjor.

LNWS' primære forretningsområde er prosessering av villfanget hvitfisk. Selskapet disponerer åtte foredlingsanlegg i Norge, fem av anleggene er leid av Havfisk. LNWS er den største kjøperen av torsk fra kystfiskeflåten i Norge.

Samlet bidro disse virksomhetene med et driftsresultat på MNOK 62 i tredje kvartal 2017.

• Vi ser frem til å skape varige verdier ved å utvikle segment Villfangst sammen med våre ansatte på sjø og land, sier konsernleder Henning Beltestad. For å lykkes kreves det gode og forutsigbare rammevilkår, tuftet på en grunnleggende forståelse for hva som kreves for å skape og opprettholde arbeidsplasser og verdier, sier konsernleden. Jeg har tillit til at nasjonale myndigheter ser dette og nå sikrer oss arbeidsro i årene som kommer, sier Henning Beltestad.

SEGMENT HAVBRUK - høyere volum og sesongmessig nedgang i prisoppnåelsen

Segment Havbruk oppnådde et driftsresultat før verdijusteringer knyttet til biologiske eiendeler i Havbruk på MNOK 715 i tredje kvartal 2017, opp fra MNOK 397 i samme periode i 2016. Havbruk høstet 46 tusen tonn, sløyd vekt, laks og ørret i tredje kvartal 2017 som er en økning på 45 % fra samme periode i 2016. Per tredje kvartal 2017 er høstet volum 4 % høyere enn tilsvarende periode i fjor. Konsernet forventer per i dag et høyere høstet volum i 2017 enn 2016. EBIT/kg økte fra 12,5 kroner per kg i tredje kvartal 2016 til 15,5 kroner per kg i tredje kvartal 2017.

I tredje kvartal 2017 oppnådde Lerøy Aurora en operasjonell EBIT på NOK 23,7 per kg. For samme periode rapporterer Lerøy Midt og Lerøy Sjøtroll EBIT per kg på henholdsvis NOK 14,7 og NOK 8,5.

• Manglende vekst i produksjonen, god utvikling i etterspørselen og en svekket norsk krone, har gitt svært høye priser på laks sett i et historisk perspektiv, forklarer konsernleder Henning Beltestad. Gjennom tredje kvartal 2017 har en sesongmessig økning i høstet volum i Norge lagt noe press på spotprisene for laks og ørret og pristrenden gjennom kvartalet har derfor vært fallende, sier Beltestad.

• Uttakskostnadene i tredje kvartal 2017 er samlet sett på linje med andre kvartal 2017, sier konsernleder Henning Beltestad. Vi har en god utvikling i Midt og Nord, men er påvirket av en akutt situasjon for laks i Hordaland, fortsetter Beltestad. I siste del av tredje kvartal oppstod det en krevende situasjon på enkeltlokaliteter i Hordaland som krevde tiltak, herunder forsert utslakting. Dette svekket resultatet betydelig negativt i kvartalet. Inn i fjerde kvartal 2017 er situasjonen normalisert, men hendelsen vil, alt annet likt, medføre et noe lavere volum i slutten av året og inn 2018, sier Beltestad.

SEGMENT VAP, SALG OG DISTRIBUSJON (VAPS&D)

I segmentet VAPS&D var omsetningen i tredje kvartal MNOK 4.289 som er en oppgang på 8 % sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet før verdijustering knyttet til biologiske eiendeler er i samme periode økt fra MNOK 90 i tredje kvartal 2016 til MNOK 111 i tredje kvartal 2017. Dette gir en driftsmargin før verdijustering knyttet til biologiske eiendeler på 2,6 % i tredje kvartal 2017.

• Aktivitetsnivået i kvartalet har vært godt, sier konsernleder Henning Beltestad. Konsernet ser positive synergier i markedsarbeidet etter oppkjøpet av hvitfisk, og det er vi godt fornøyd med, legger han til.

MARKEDSFORHOLD OG UTSIKTENE FREMOVER

Norsk havbruksnæring, herunder LSG, er som følge av biologiske utfordringer, politiske tiltak og reguleringer i en overgangsfase med ekstraordinært høye direkte og indirekte kostnader. Konsernet har siden 2013/14 investert blant annet betydelig i egen produksjon av rensefisk. Konsernet ser betydelige positive effekter av dette, men produksjon og bruk av rensefisk er fortsatt i en tidlig fase der ytterlige forbedringer er forventet. Konsernet investerer også i andre verktøy for å optimalisere produksjonen. Her nevnes eksempelvis betydelig økt kapasitet til mekanisk rensing og ferskvannsbehandling i brønnbåt. Utfordringen med for mye behandling av fisken er ikke løst, men utviklingen i 2017 har vært positiv. Dette gir grunnlag for at en kan forvente ytterligere forbedringer i produksjonen inn i 2018. Konsernets betydelige langsiktige investeringer innenfor flere deler av verdikjeden skal sikre global konkurransekraft.

Utviklingen innenfor hvitfisk i 2017 har vært god selv om det fortsatt er vanskelig med industriell utvikling og bearbeiding av hvitfisk i Norge. Situasjonen er påvirket av politiske rammevilkår, men konsernet har en klar ambisjon om at en, under gjeldende vilkår, gjennom bedret markedsarbeid og effektivisering i drift skal øke konkurransekraften og inntjeningen, også i dette ledet av virksomheten.

For 2017 forventer konsernet i dag et høstet volum av laks og ørret på 176.000 GWT inkludert andel av LSG sitt volum fra tilknyttede selskaper, samt et fangstvolum hvitfisk på opp mot 70.000 tonn.

For 2018 forventer konsernet i dag et høstet volum av laks og ørret på 180.500 GWT inkludert andel av LSG sitt volum fra tilknyttede selskaper.

For hvitfisk fastsatte den norsk-russiske fiskerikommisjon den 12. oktober 2017 totalkvoter for torsk, hyse, blåkveite og uer for 2018. Totalkvote for torsk reduseres med 13 % og hyse med 12 %, mens kvotene for blåkveite og uer økes med henholdsvis 12,5 % og knappe 9 %. For sei er rådet fra det internasjonale havforskningsrådet (ICES) at seikvoten nord for 62 graden økes med 15 % og i Nordsjøen med 7 %. De endelige kvotene per fartøy fastsettes i november og desember 2017.

Styret forventer per i dag at inntjeningen i fjerde kvartal vil være på nivå med inntjeningen i tredje kvartal og sikrer at konsernet får sitt beste resultat gjennom tidene.

Eventuelle spørsmål eller kommentarer kan rettes til konsernleder Henning Beltestad eller konserndirektør økonomi og finans Sjur S. Malm.

Q3 2017 Presentasjon Q3 2017 Rapport