Gyldendal nedjusterer forventningerne til årets resultat

____________________________________________________

Gyldendals indtjening på det analoge, private marked lever i 2017 ikke op til forventningerne. Koncernens indtjening er tillige påvirket negativt med ca. 15 mio. kr. primært på grund af øgede lagernedskrivninger samt hensættelser i forbindelse med ledelsesskifte.

Gyldendal har opnået fortsat fremgang i de digitale aktiviteter, som i år forventes at udgøre omkring 30 % af omsætningen. Den digitale vækst er opnået både på uddannelsesområdet og på det private marked.

Til sikring af den digitale vækst afholdes betydelige investeringer og omkostninger til understøttelse af salgs- og administrative systemer – ligesom produktporteføljerne kontinuerligt udvides, udvikles og opdateres.

Samlet set forventes for regnskabsåret 2017 en omsætning, som vil være lidt højere end i 2016 (833 mio. kr.), men resultat før skat forventes nu at blive omkring 45 mio. kr. mod den tidligere udmeldte forventning om et resultat før skat på samme niveau som i 2016 (63 mio. kr.). Gyldendal nedjusterer således forventningerne til årets resultat før skat.

Til forventningerne knytter der sig den sædvanlige markedsmæssige usikkerhed, som i forlagsbranchen særligt er forbundet med udviklingen i julesalget.

GYLDENDAL A/S

For yderligere informationer kontakt:

Adm. direktør Stig Andersen, telefon 5151 1400

Selskabsmeddelelse - Gyldendal nedjusterer forventningerne til årets resultat.pdf